Han, hon, hen?


Hurdan är Gud? Gud är som en fader, som en moder, som en medbroder, som en medsyster. Gud är Gud – bortom alla beskrivningar, större än alla subjektsformer. Prästen Helena Myrstener skriver i Kyrkans tidning att Hen borde användas om Gud. Fortsätter vi med Han (utom i bibeltexter) riskerar vi att tänka på Gud som en grånad tjänsteman i slips och kostym.

Jag minns en gång då jag som ung präst bad mina konfirmander att måla en bild av Gud, såsom de tänkte sig Gud. Det blev en målningshög med 90% antropomorfa gudsbilder. En av konfirmanderna lämnade in ett tomt papper. Han kunde inte rita sin gudsbild. För mig var han den som kom närmast att måla av Gud, d v s det går inte. Det går inte att fånga in Gud i en teckning och det går inte att fånga in Gud i ord. Sedan 2000 år talar vi kristna, inspirerade av Jesus själv, om Gud som Fadern. Men vi kan också använda andra gudsbilder. Hos profeten Jesaja finner vi bilden av en moder. Vi har bilden av herden, av lammet som slaktas. Jag har i många sammanhang, både i predikan och på  min blogg använt ordet hen i respekt för alla dem som inte vill definiera sig som han eller hon. Men Gud är bortom alla definitioner, större än alla hon eller han eller hen.

Jag vill inte förespråka ett byte från han till hen då vi talar om Gud. Kanske kan vi ibland byta ut han eller honom mot Gud. Istället för att säga att Gud är god, han möter oss etc… skulle vi kunna säga: Gud är god och möter oss… När vi talar om Gud använder vi bilder. Det är vår enda chans. Låt oss använda många bilder men samtidigt påminna varandra om att de bara är just bilder. Jonas Gardell gav i ett sammanhang en gudsbild som spränger alla vedertagna gränser. Han sa ungefär följande: ”Gud är en lesbisk negerkvinna som står i himlen och kokar spagetti åt alla sina barn”. Det är en bild bland andra bilder som med min tolkning, vill uttrycka att Gud inte går att fånga in i färdiga begrepp, i välpaketerade formuleringar – lika lite som Guds omsorg kan fångas in. Den är gränslös. Om detta vittnade Jesu död och uppståndelse.

Utöver det nu sagda vill jag också påminna mig själv och alla läsare om att Gud kommit oss mänskligt nära i Jesus Kristus. Han kan vara en hjälp att ana hurdan Gud är. Han som var och är Gud.

9 kommentarer

Lubliner säger
27 februari 2012 – 09:42

Just nu struntar jag i hur Han, Hon,Hen ser ut, bara jag kan se Gud ansikte
mot ansikte någon gång och stanna hos Honom, Henne , Det i evigheten.
Tillsammans med mina käraste, vänner, bekanta och obekanta!
H.S.

Rudbeckius säger
27 februari 2012 – 10:13

Varför kan man inte låta Bibelns språkbruk, som vi i vår kyrka tror är Guds ord, vara vägledande i frågan?
Jag kan hålla med om allt du skriver utom det att Gud skulle vara som en fader. Gud kallas fader och liknas vid många andra saker, dvs. han är inte *som* en Fader, utan han är Fader, från vilket allt vad fader heter på jorden har sitt namn.

Patric säger
27 februari 2012 – 10:32

Jag tycker att Gardells bild är strålande - en Gud som identifierar sig med de svaga, utsatta och marginaliserade i samhället men som ger av sitt goda till alla som vill ha. Det är viktigt att våga lyssna till andras sätt att beskriva Gud, kanske har de upptäckt en sida som jag har missat. Våra bilder blir alltid bristfälliga men det är det ända vi har. Deus semper major

Rudbeckius svarar
25 april 2024 – 05:56

Visst, det är oerhört berikande att höra vittnesmål från andra Jesu lärjungar som lever trons liv och som studerar Skriften och finner ständigt nya djup. Det som är problematiskt i utvecklingen är emellertid att ”han, hon, hen”-debatten knappast strävar efter att återge Bibelns vittnesbörd i ämnet.
Det stora med Gud är att han gör just det du skriver, utan att själv komprometteras eller bejaka synden. Men om synden får man visst inte tala idag, om man verkar i Svenska kyrkan, verkar det som.

Timjan säger
27 februari 2012 – 11:38

Såg den här bilden på facebook idag https://www.facebook.com/pages/Allt-Kommer-Att-Bli-Bra-/179182565470894?sk=info och vet inget mer efter en hastig sökning efter mer info än att skylten också kommenteras i en blogg http://elinpett.blogg.se/2008/september/ett-tecken-fran-ovan.html och lär finnas på en gata i Berghem i Umeå.

Eftersom orden "allt kommer att bli bra" skulle kunna syfta på kända ord av Julian of Norwich läste jag lite om henne för att kunna tipsa andra vänner som delade med sig av bilden på sedvanligt facebookvis, ganska oreflekterat - alla dessa Carpe Diem, Nietzschecitat och Du Är Värdefull som studsar omkring som hälsningar vänner emellan numera, och som om orden uppfunnits i stunden eller åtminstone inte tidigare än när de trycktes på ett sentimentalt vykort? - nåväl, jag upptäckte att den vördnadsfulla Julian redan på 1300-talet eller så sade en helt annan sak, nämligen att inte Gud (han i den grå kostymen) utan själve Sonen, Jesus lika gärna kunde betraktas som en _moder_ till människorna!

Timjan säger
28 februari 2012 – 04:43

Treenigheten är inte en han eller hon eller den, utan kan beskrivas med allt och inget av detta. Somliga texter säger att Guds ande är en kvinna, och att Visheten är den som hjälper Gud att verka i skapelsen. Andra texter antyder att Ordet och Visheten är samma sak som anden. Människosonen Jesus föddes enligt berättelserna som son till en ogift jordisk kvinna, och kallade enligt texterna den himmelske Skaparen för sin Fader. En del texter beskriver Jesu födelse och väsen som att det var Ordet som blev mänskligt kött.

Alternativen för personliga pronomen för Gud är (minst) fyra, helt utan att använda "hen", men alternativen för hur man sorterar de gudomliga personerna är i stort sett tre:

1) Herren - "han", som bland annat även kallas Skaparen - "han"(?),

2) Jesus Kristus - "han", som även kallades "Herren" - "han", och Ordet - "det",

3) Anden - "den", som även kallas Hjälparen - "han", men som kan antas vara en variant av Visheten - "hon", och därför möjligen också identisk med "Ordet" - "det".

Knepigt.

Rudbeckius svarar
25 april 2024 – 05:56

Det intressanta är att Bibelns författare bryter mot de grammatiska genusreglerna av och till och använder maskulinum om pneuma (vanligen neutrum) t.ex. i Johannesevangeliet och likaledes maskulinum om ruach (vanligen femininum) när det är fråga om Guds Ande.
Intressant är att avguden Baal ofta kallas ”hon” i Septuaginta, men det beror på att man ville hjälpa läsaren att komma ihåg att läsa aischyne ”orenheten” i stället för att ta avgudens namn i sin mun.
Kort sagt så finns det minimalt stöd för att använda feminina pronomen om Anden om man vill inspireras av Bibeln.

Anders Gunnarsson säger
28 februari 2012 – 06:26

Så tröttsam könsdebatten om Gud är...

Moder vår som är i himlarna. Helgat varde alla det:s namn. Tillkomme vår vilja, såsom på jorden, så ända in i himlen. Föröka våra kyrklöner och fräls oss från de onda svartrockarna, i evigheters evighet Amen!

P-A Rudberg svarar
25 april 2024 – 05:56

Anders G,

Vad var ditt konkreta och konstruktiva bidrag i sakdebatten?
Lyckades inte utläsa det…

Margareta P å Österlen svarar
25 april 2024 – 05:56

Man skulle också, Anders Gunnarsson, kunna dra sig till minnes (och leta upp) hur Jesus Kristus, Guds Son, så som citerat i Matteus evangelium, kap 19, vers 4ff, där han för fariséerna redogör för kärlekens trohet i det äktenskap Gud Fader instiftat mellan man och kvinna, hänvisar till hur det var i begynnelsen, såsom beskrivs i 1 Mosebok, 1 kapitlet, vers 26ff:
”Gud sade: Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss/—/Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem…”
Margareta Persson, Inge(l)stad å Österlen

Jonas säger
3 mars 2012 – 11:51

Usch för det inklusiva språket, en anpassning av Gud till sekulära tankar och feministtramset. GUd är verkligen Fadern, Sonen och den Helige Ande. Gud är inte en hon, och inte en hen utan en han.

Därtill har vi vår Moder, Guds Moder och Jesu Moder, Jungfru Maria.

P-A Rudberg svarar
4 mars 2024 – 02:12

Att begränsa Gud i våra könsbegrepp är att stänga in Gud.

Robin säger
4 mars 2012 – 07:52

Att begränsa Gud till något som inte har någon kristen förankring, eller namnge Gud med könlöst namn är att förminska och stänga in Gud och inte följa Jesus som var tydlig med att Gud är vår Fader.

Anders Gunnarsson säger
6 mars 2012 – 09:50

PA

Dito. Gud är oändligt större än påven. Men påven är den klippa som Jesus grundade sin Kyrka på. Om du (eller könsmaktsproffsen i SvK) har en annan åsikt än påven, litar jag 1000 ggr mer på påven.

Småpåvar kommer och går, Kyrkan består!

P-A Rudberg svarar
8 mars 2024 – 02:12

Anders G,

Så du skulle följa påvens bud – oavsett vad?
Det skapar en intressant konsekvens om vi ser på påvedömets historia och de påbud som utgått från påvestolen….