Vem kan då bli räddad?


Frågan är ställd av de bestörta lärjungarna efter att Jesus förklarat att det är svårare för en rik att komma in i himmelriket än för en kamel att komma igenom ett nålsöga. (Mark 19:23-25). Räddningen eller frälsningen, handlar bibelverserna om. Det är utmanande verser för många av oss som lever i den västerländska världen och det var utmanande för lärjungarna också. Men budskapet är tydligt. Ingen förmögenhet i världen, stor eller liten, inga mynt i världen kan föra oss in i himmelriket. Vägen till Gud heter inte ekonomisk satsning, ekonomisk välfärd. Vägen till Gud handlar då inte främst om vad vad vi ska göra eller hur mycket vi äger. Detta förstod så småningom Martin Luther. Nåden allena, blev ett av hans fem grundtemata. Nåden allena. En av de centrala bibelställena för Luther var just Rom 1:16-18 där det står:  Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft som räddar var och en som tror, juden främst men också greken. I evangeliet uppenbaras nämligen en rättfärdighet från Gud, genom tro till tro, som det står skrivet: Den rättfärdige skall leva genom tron. Genom tron blir vi delaktiga, d v s tar vi emot Guds nåd. Guds nåd finns där för oss hela tiden som en gåva, men vi måste ta emot den och det kan vi bara göra genom tron. För mig som kristen är det tron på Jesus Kristus som gäller. Nåden får jag ta del av därför att Jesus visar på den då han dör på korset för min skull och din skull – ja alla människors skull. Detta får vi vittna om, tala tydligt om – en nåd som vill upprättelse, en nåd som vill liv, en nåd som spränger alla gränser. Vilket underbart budskap in i ett multisamhälle med människor som nästan inte gör annat än att försöka hitta självbekräftelse genom arbete, ägande, mänskliga relationer. Vilket underbart budskap in i ett samhälle där så många lever i en egen inre (och yttre) ensamhet där tillslut droger blir den enda ”trösten” i en djävulsk tillvaro. Men vi behöver inte jaga en nådig gud som vi ska tillfredställa. Gud själv har gått före oss ”längst in i ångesten” för att visa att det inte finns något skrymsle, någon situation, någon tid där Gud inte är – den Gud som är nådens Gud, kärlekens Gud, upprättelsens Gud – den Gud som dött på korset och uppstått igen ifrån de döda. Det är Gud som räddar. Det är Gud som frälser. Och Gud, som är nådens Gud, är alltid större än allt vad vi kan formulera. Men låt oss som kristna vara trogna den väg vi har att vandra – gemenskapens väg med Jesus Kristus.

Men de andra då? Muslimerna – kan de bli frälsta? Judarna – kan de bli frälsta? Hur ska det gå för dem? Och Humanisterna – hur ska det gå för dem? Väntar ett brinnande Gehenna? Väntar ett sorts gudsbefriat svart hål? Och om det är så att bara kristna kan bli frälsta och resten hamnar utanför – kan vi då alls tala om en Gud som är kärleken? Gud älskar Dig men tror Du inte på Gud såsom Gud möter Dig och mig  i Jesus Kristus så hamnar Du i helvetet. Är det verkligen en kärleksfull Gud som driver oss därhän genom att förskjuta oss p gr av fel tro? Och vem mäter tron? Hur mycket tro krävs det för att tro rätt? Finns det något sorts färdigpackat kristet paket som det bara är att ta emot – fyllt av frälsningens medicin som det bara är att svälja – nedsköljt med dopets vatten?

Eller är Gud generositetens Gud som är så sprudlande generös i sin skapelse och sprudlande generös i sitt sätt att nå människan? Jag vill tro det och jag tycker att Bibeln vittnar om en Gud som sluter många förbund som gäller med oss människor – en Gud som s a s är självständig i sitt förhållande till oss människor. Låt oss prisa denna generositetens Gud som jag möter som tydligast i Jesus Kristus – sann Gud och sann Människa. Låt oss tillsammans prisa Gud som är skapelsens Gud, kärlekens Gud och som vill upprätta och bekräfta Dig och mig. I ljuset av och i relationen till den Guden – den enda Guden får vi se på varandra som bröder och systrar. Sen kan vi vara kristna, muslimer, judar etc. Gud har många vägar därför att Gud är Gud.

Vem kan då bli räddad, frågade de bestörta lärjungarna. Och Jesus svarade (och jag kan nästan ana den underbara glimten i hans öga): ”För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.”

Finns det frälsning utanför den kristna tron? Den frågan ställs ibland till mig och svaret torde vara ganska klart. För Gud är allting möjligt. Låt oss inte förminska Gud! Låt oss istället leva i gudstillit. Petrus oroade sig för Johannes då de satt vid stranden vid Gallileiska sjön. Och Petrus sa: ”Herre, hur blir det med honom?”  Jesus svarade: ”Om jag vill att han skall bli kvar tills jag kommer, vad rör det dig? Du skall följa mig.” (Joh 21:21) Vår uppgift som kristna är att tala tydligt om Jesus – inte i skrämmande ordalag där helvetets lågor flammar utan om Jesus Kristus som är Gud med oss – som är nådens Gud i nödens tid. Står vi riktigt nära korset som kristna  och gläds över korsets Herre då kan vi se med generositetens blick på andra trosföreträdare – kanske t o m se , för att citera min tidigare biskop Krister Stendahl, med ”helig avund” på den andre. Tänk så underbart!

Vem kan då bli räddad? För Gud är allting möjligt! Tack Jesus Kristus!

6 kommentarer

Anders Gunnarsson säger
15 mars 2012 – 06:24

I stort sett bra, förutom att du tycks förneka den klassiska hållningen till den dubbla utgången. Vad händer med en person som trots alla Guds försök faktiskt inte vill leva nära Gud? Har Kyrkan missförstått allt (o du har rättförstått)?

Kan någon gå förlorad? (Fr Martins huvudfråga inverterad).
Kan man med full intention/avsikt, medvetet bryta sig loss från Gud och välja Dödens väg istället för Livets väg?

Åke Bonnier svarar
16 mars 2024 – 02:12

Hej Anders! Jag känner väl till den klassiska övertygelsen om den dubbla utgången. Den förutsätter existensen av ett helvete av något slag. Frågan är då: Vem gör bedömningen? Lasse Lucidors underbara psalm i psalmboken tänker jag ofta på där han skriver: ”Domen fruktar jag väl stort eftersom jag illa gjort. Men den trösten jag ej glömmer, att min broder Jesus dömer”. Jag vill inte påstå att jag vet hur det går för var och en. Jag vill inte påstå att jag vet hur det går för mig. Jag kan bara lita på Guds nåd, Guds kärlek – den korsfästa kärleken. Gud känner vars och ens förutsättningar bättre än någon annan. Jag förnekar inte en dubbel utgång. Vem är jag att bestämma vad Gud gör och inte gör? Men jag har svårt att tro att det skulle vara möjligt att hamna i ett kosmiskt koncentrationsläger för oliktänkande. Och handlar det enbart om tro? Då kvarstår mina frågor från själva blogginlägget om hur mycket man måste tro.
Kan man med full intention bryta sig loss från Gud, frågar Du. Jag tror inte att vi kan bryta oss loss ifrån Guds kärlek och Guds omsorg. Gud säger inte ”hej då” till någon enda människa. Vad betyder det för evigheten? Vet inte men i tillit till den Gud som dött för oss alla på korset tror jag att det som möter oss och den som möter oss när vi dör är Kärlekens Herre. Det kan vara nog så smärtsamt, nog så fruktansvärt. Men jag tänker ofta på Petrus då han kallades vid Genesarets sjö och fick upp en stor mängd fisk i nätet. Det var inte bara på Genesarets sjö han fiskade. Det var också i sitt eget inre djup han fiskade och fick upp många fula fiskar, ”Hornsimpor” som inte gick att tillaga. Petrus bad Jesus att gå sin väg för Petrus såg vilken syndare han var. Och Jesus måste än mer ha sett det. Men istället för att säga: ”Jo, jag går. Jag respekterar Ditt val. jag vill inte tränga mig på. Du har Din fria vilja”, så säger han ”Var inte rädd. Från denna stund skall du fånga människor” (Luk 5:10). Jag kan inte se dessa ord på annat sätt än att Jesus inte ger upp någon enda. Guds kärlek är större än våra tros- och livsbegränsningar. Det får vi vara tacksamma för Du och jag Anders och alla andra.

Men Du och jag och alla andra som bekänner sig som kristna får också hålla oss nära korset, följa Jesus Kristus, leva den ömsesidiga kärleken i vårt dagliga liv, älska våra fiender och be för dem som förföljer oss, älska vår nästa som oss själva och älska med det mått av kärlek som Jesus själv visat på i sitt liv, nämligen att ge sitt liv. Det är ingen självmordsuppmaning utan en uppmaning att släppa prestige, att ”gå en extra mil”, att se ur den andres perspektiv, att ta kärlekens initiativ och att göra detta gent emot alla människor – i trygg förvissning att det är vår broder Jesus som dömer och ingen annan.

Leif Ekstedt säger
15 mars 2012 – 09:16

"Den rättfärdige skall leva genom tron" det är säkert så.
Men vad tror Svenska Kyrkan på egentligen. Tänker på förföljelsen av prästen Mats Jonsson, Uppsla Stift som fick en stor summa pengar via Arbetsdomstolen - men blev utan arbetsmöjligheter genom att SvK var en dålig förlorare. Kristet?

Sven Andersson säger
15 mars 2012 – 10:16

Problemet är väl vårt lilla förstånd ("Tala för dej själv, Sven!") mot våra stora
frågor. Vi måste lita på att Guds intelligens, rättvisa och kärlek till oss är så
oerhört mycket större än vi bara kan ana oss till. Vi har att förlita oss på Guds
löften och tro evangeliet. Detta skall vi också hjälpa till att sprida, så långt det
går. Men hur det går för andra på domens dag "vad rör det dig?" Jag måste
välja min tro,bekänna min synd och ta emot förlåtelsen för min del av världens
"bortvändhet". Mina döda vänner, släktingar och alla muslimer , buddister, etc.
får jag med fullt förtroende lämna i Guds nåd. MEN INTE FATTAR JAG DET!!!

teologistudent säger
15 mars 2012 – 12:59

om vi nu inte vet hur det går för andra än kristna så borde vi fortsätta missionera bland alla andra grupper. Blir det då inte lite konstigt att fira gudstjänst med tex muslimer och judar? kan inte det tolkas som att vi säger att "vi anser inte att ni behöver bli kristna"?

Rudbeckius säger
16 mars 2012 – 09:12

Det är bra att du skriver så att komplexiteten kommer fram. Det är inte lätt att formulera sig i svåra frågor utan att göra generaliseringar som blir förvanskande.
Det är dock en aspekt som du inte riktigt svarar mot. Ingen kan väl påstå att Jesu ord om att han är vägen till Fadern med orden "ingen kommer till Fadern utom genom mig" kommer till uttryck i ditt inlägg. När du nu ändå tar de svåra frågorna är det lite märkligt att du hoppar över detta ord.
I slutändan så blir intrycket att du vill att människor av annan tro ska bli frälsta därför är det så. Viljan är viktig, men är den ett kriterium för sanningen? Skulle sann kärlek definieras utifrån de kriterier du ställer upp? Kan inte Gud vara kärleken om inte de människor som du vill blir frälsta?
Är inte ditt resonemang lite väl antropocentriskt?

Anders Gunnarsson svarar
17 mars 2024 – 02:12

Kan inte Gud vara större än kristendomen? I katolsk teologi talas ofta om den dolde Kristus; alltså att det finns en väg till Gud, men flera till Kristus!

Allt gott

Alfredo säger
22 maj 2012 – 12:46

Ardita Hej Carolina, du svarar se5 se4llan, men jag vore se5 oe4ndligt tksacam om du svarade pe5 denna fre5ga.. vart kommer din ursnygga pe4lsve4st ifre5n??? Den e4r helt AMAZING!!! Skulle uppskattas se5 om du svarade.. skulle gle4dja mig!Me5 gott! Mvh Ardita