Ekumenik – Jesu utmaning och uppmaning!


I Johannesevangeliet säger Jesus: Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig. (Joh 17:21) Orden är en utmaning och uppmaning till ekumenik. Själv är jag en ekumnisk entusiast. Ekumenik (kommer av det grekiska ordet oikumenikos (- den bebodda världen, världsvid) handlar om att lära känna varandra i de olika trossamfunden, att se allt vi har gemensamt och upptäcka eller än mer förstå hur mycket det är. Grundarinnan av Focolarerörelsen (www.focolare.se) Chiara Lubich jämförde en gång de olika kristna trossamfunden med vattenflaskor där det fanns mycket vatten i de olika flaskorna och att det gällde att se hur mycket det fanns i den andra flaskan, se allt det ”vatten” som vi hade gemensamt. Och visst är det så. Vi har tron på Gud treenig gemensamt, Bibeln och dopet gemensamt. I Sverige har vi dessutom 325 psalmer gemensamt med många av trossamfunden.

Ekumenik handlar om att lyssna, dela och manifestera. Vi behöver komma samman som Kyrka (med stort K, d v s Kristi kyrka i Sverige och på andra håll)med många kyrkor ( med litet k, d v s olika trossamfund i Sverige och på andra håll). Vi behöver be tillsammans, fira gudstjänster av olika slag tillsammans, se den andres tradition och glädjas med den andre över hans eller hennes kyrkas goda liv men också dela varandras problem och frågeställningar.

När jag var kyrkoherde på Lidingö var jag med och drev en ekumenisk dialog som slutade med att fyra lokala församlingar (Den romersk katolska Marie Bebådelsekyrkan, Ansgarskyrkan (den lokala Missionskyrkan), den dåvarande lokala pingstförsamlingen som var kopplad till Filadelfiakyrkan, och Svenska kyrkan Lidingö församling) undertecknade ett gemensamt ekumeniskt dokument som skulle vara vägledande för vår gemenskap. Vi sa att vi har två trosbekännelser gemensamt: den Apostoliska och den Nicenska. Utifrån denna grund sa vi vidare att  vi bekänner vår tro på En Gud som är alltings ursprung och mål och som samtidigt är treenig, Fadern och Sonen och den Heliga Anden.
Vi bekänner att Gud möter oss på ett unikt sätt i den historiska människan Jesus, som föddes någon gång mellan 7 och 4 f Kr och vars liv omvittnas i de fyra evangelierna. Denne Jesus blev avrättad av de romerska myndigheterna, lagd i en grav och uppstod på tredje dagen.
Vi bekänner gemensamt att tron på Jesus Kristus som korsfäst och uppstånden har en grundläggande
betydelse för våra församlingar och för alla människor.
Följdenligt menar vi också att Jesus Kristus, genom den Heliga Anden, är närvarande och verksam också idag.
Som kyrkor har vi mycket gemensamt. Vi delar Den Heliga skrift, bön och gudstjänst. Vi delar tron på den treenige Guden som ger Maria uppdraget, genom den Heliga Anden, att föda Jesus Kristus till världen.
Vi bekänner med smärta att bland annat  synen på kyrkan, sakramenten, ämbeten hindrar oss från den fulla kyrkogemenskapen men att
inget kan skilja oss från det kärlekens syskonskap som överbryggar alla gränser.
Sedan beskrev vi hur vi arbetade praktiskt i en lång rad olika sammanhang. För gemensamma ord är viktigt men gemensam handling kan ibland tala ännu högre.

Visionen avslutade vi dokumentet med och underströk att den är att fortsätta utveckla den enhet som Jesus själv
ber om i sin avskedspredikan: Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du,
fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro
på att du har sänt mig. Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för
att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de
skall fullkomnas och bli ett. Då skall världen förstå att du har sänt mig och
älskat dem så som du har älskat mig.
(Joh 17:21-23 )

En levande ekumenik som i dialog ser till det gemensamma, samtalar om skillnader, tar på allvar de steg som är tagna på officiellt håll ( t ex det gemensamma dokumentet om Rättfärdiggörelsen som både romersk katolska kyrkan och den evangeliska lutherska kyrkofamiljen undertecknat gemensamt) är viktig.

Jag drömmer om lokala ekumeniska råd med ekumenisk entusiasm i Sveriges många kommuner. Men jag brinner också för regionala råd. Uppsala har ett sådant (och säkert fler städer eller kommuner) och jag skulle önska att Stockholm också hade ett.  Vi får aldrig slappna i vår ekumeniska iver. Men ekumenik är inte att alla ska bli en enda kyrka med en enda tolkning. Ekumeniken måste handla om en enhet i mångfald. Det är kanske den största utmaningen. Men låt oss ta den tillsammans var och en i sitt sammanhang.

Skulle mitt sammanhang förändras den 27/3 vill jag utifrån den positionen stå upp för en ekumenik som vittnar om kyrkor och trossamfund där vi ser hur vi än mer tillsammans ska kunna vittna om Jesus Kristus, Guds enfödde Son, vår Herre.

Jesus utmanar oss och uppmanar oss!

 

12 kommentarer

Hans Odeberg säger
16 mars 2012 – 09:09

Ja, så här skall den kyrkliga identitetsdebatten se ut. Att vi träffas och benar ut vad som förenar oss och vad vi inte är överens om. Att vi inte behöver slå varandra i skallen när vi inte är eniga. Att vi respekterar varandra och varandras kristna tro även när synen på kyrka, sakramente och ämbete skiljer.

Enhet i mångfald tycker jag är en ypperlig paroll, såväl inom svenska kyrkan som mellan olika samfund.

Anders Gunnarsson säger
16 mars 2012 – 10:26

Ekumenik är viktigt. Enhet livsviktigt. Kyrkan är en kropp som inte förökas genom delning.

P-A Rudberg säger
16 mars 2012 – 11:04

Vi har en enhet i kärnan i vår tro - det som är verkligt viktigt.
Låt oss i samtal och ekumenik lyfta fram den gemenskapen.
Hur vi sedan organiserar oss i samfund blir sekundärt - vi har enheten i Kristus.

Anders Gunnarsson svarar
18 mars 2024 – 02:12

PA

Paulus, Jesus, Petrus osv verkar vara av helt annan mening…

Joh 17, 1 Kor 1:10ff och Ef 4ff är bra läsning för frifräsare, splittringsAndar och småpåveämnen.

Timjan säger
17 mars 2012 – 04:37

"Enhet i mångfald" är precis vad Nathan Söderblom menade med ekumenikens mål. Jag råkade just läsa det i band 5 av "Tal och skrifter" (1930), där hans tal vid Prästmötet i Ärkestiftet 1921 finns att läsa på sid 200-223: " Betyder icke de kristnas enhet en enhet i mångfald? Bryter sig icke sanningens rena ljus i många färger? Uttrycka icke skilda typer av kristlig tro och kristligt liv olika sidor av den gudomliga uppenbarelsen, som vi icke förstå i dess helhet fatta och uttrycka?" (s 218)

Timjan säger
17 mars 2012 – 04:37

Detta är också SvK:s syn på ekumenik idag, enligt hemsidans förklaringar. http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=644098

Anders Gunnarsson säger
17 mars 2012 – 10:46

PA

Nåt problem har du allt med Kyrkans tro; och inte verkar den vara pytteliten... Varje gång det kommer något som behandlar ämnet är du där med klämkäcka halmdockor och floskelvarningar.

Att jag verkar nedlåtande o raljerande mot dig kan ha sina skäl. Har du tänkt på hur du uppfattas?

Tänk igen, ty det verkar inte som om ekumenisk strävan o förståelse av andra intresserar dig. HÄR HAR JAG GÅTT IN OCH CENSURERAT. JAG UTGÅR FRÅN ATT KRISTNA SKA KUNNA HA OLIKA ÅSIKTER, DISKUTERA DESSA UTAN ATT TA TILL GRAVA KRÄNKANDE FORMULERINGAR! SKÄRPNING!! ANNARS TAR JAG HELT ENKELT BORT DE KOMMENTARER SOM INTE "HÅLLER MÅTTET"! DETTA ÄR OCKSÅ EN GENERELL KOMMENTAR OCH GÄLLER ALLA SOM SKRIVER KOMMENTARER TILL MINA BLOGGINLÄGG! Åke

P-A Rudberg svarar
18 mars 2024 – 02:12

Anders G,

För att avsluta detta – du kan tjata hur länge som helst om att jag skulle ha ”problem” med ditt samfund. Men det har jag inte – jag respekterar människors olika hemmahörighet i den kristna gemenskapen. Däremot så reagerar jag mot ditt sätt att bemöta de (alltså inte bara mig) som inte delar din syn i olika frågor – då tar du till rena personangrepp som är nedlåtande och förlöjligande.

Jag har heller inget problem med ekumenik – tvärtom. Jag sätter stort värde på den kristna gemenskapen och firar gärna gudstjänst med romersk-katolska, anglikaner, frikyrkliga etc. (Under mina år i Norge var jag regelbunden gudstjänstfirare i den engelska kyrkan där,)

Om du vill kalla mina ord om kristen tro för floskler så kan jag meddela dig att det är ungefär samma ord som du kan höra från präster, biskopar – och påvar. Jag står för vad jag säger. Om du vill förlöjliga min kristna tro så kan jag bara beklaga det.

Struken mening. Struket av Åke

Anders Gunnarsson säger
18 mars 2012 – 07:58

PA

Ber om ursäkt för det modererade.

I sak vidhåller jag dock att du anser Kyrkan vara obiblisk och okristen. Sånt är grundat i otroligt grunda resonemang, typ Påven får enligt Matt inte kalla sig Fader... :-)

Såna resonang bidrar alltid till dålig stämning för de är från bottenskrapet av den antikatolska vapenarsenalen; typ Aletheia.se, Humanisterna, eller Hulka (akapolyps777), som i sin tur har resonemang som kommer från Boettner, Chick och Hislop.

Denna katolikilliterata argumentation är bara möjlig att framhålla för de okunniga. Vanliga platser för sånt är amerikanska, engelska och svenska subkulturer. Skulle samma saker sakta mot den mosaiska religionen, skulle folk blivit stämnda.

Antikatolicismen är en aversion mot det man inte förstår eller snarast vad man tror att Kyrkan är, lär och bär (i lerkärl)!

Hos dig kan jag inte ens ana en ekumenisk respekt (som dock finns hos Åke) utan endast en gnällfylld bitter och senluthersk (à la 1540-tal) butterhet.

Impregnerar föga på mig, trots alla "vackra" fraser. Hoppas jag får skäl att ändra mig, då hoppet är det sista som överger katoliken.

P-A Rudberg svarar
19 mars 2024 – 02:12

Anders G,

Ursäkten accepteras utan minsta tvekan. 🙂

Men hur många gånger ska jag behöva förklara? Jag är INTE anti-katolsk. Jag är INTE anti-ekumenisk.

Jag sätter stort värde på den kristna gemenskapen och firar gärna gudstjänst med romersk-katolska, anglikaner, frikyrkliga etc. (Under mina år i Norge var jag regelbunden gudstjänstfirare i den engelska kyrkan där. Och under min tid i Frankrike firade jag såklart gudstjänst i den romersk-katolska traditionen.)
Jag har ofta samtal med mina katolska vänner och vi kan resonera kring kristen tro utifrån lite olika infallsvinklar med en ömsesidig respekt – utan behov av att uttrycka oss nedsättande eller förlöjligande om varandra.

Mina kommentarer om ditt sätt att ”predika” romersk-katolska ståndpunkter handlar om att vi måste våga resonera utan att det ska bli ett blint och våldsamt försvarsbeteende. Ingen ekumenik kan kan existera i en situation där den ena parten kräver att alla ska acceptera den egna ståndpunkten i varje fråga utan minsta invändning.

Anders Gunnarsson säger
18 mars 2012 – 05:23

PA

Tror du på fullt allvar att ekumenik är köpslående (typ acceptera kvinnliga präster och samkönade äktenskap, så kan vi följa missa romanum)!

Ekumenikens slutpunkt måste vara Kyrkans synliga och sakramentala enhet, och då måste sanningsfrågan vara central. Jag kan inte se att Roms biskop någonsin lärt något som går emot Skriften, Kyrkans tradition och det alla, överallt o alltid trott. Om jag ser ett exempel, lämnar jag henne genast och startar något eget spännande, eller joinar några intressanta fritolkande protestnissar.

Ekumenik är att lära känna varandra. Och att vilja känna varandra är inte bra med halmgubbeinvändningar à la Chick. Man skäms å allas vägnar, som så enkelt söker plocka antikatolska poänger (jo du verkar anse att Kyrkan är på något sätt obiblisk, oklart hur DU vet det o med vilken auktoritet du hävdar det)!

Allt gott i sanningslidelsesmäktande kyrksverige (som lämnat Rom och Skriftens auktoritet till vad som känns politiskt och känslomässigt rätt)!

Ad fontes, eller som Augustinus sa: Rom har talat, fallet är avslutat (punkt slut)!

P-A Rudberg svarar
19 mars 2024 – 02:12

Anders G,

Var har jag sagt att ekumenik är köpslående? Ingenstans. (Så slipper du att leta.)
Ekumenik är för mig dialogen mellan olika kristna samfund och riktningar där vi lyfter fram det centrala som förenar oss.
En sådan dialog kan inte bygga på att en part kräver villkorslös underkastelse. Man kan inte lära känna varandra om en av parterna förkastar den andra parten.

Du kan inte se att Roms biskop någonsin ”lärt något som går emot Skriften, Kyrkans tradition och det alla, överallt o alltid trott”.
Jag delar inte den synen.
– Jag anser att påven vid flera tillfällen lärt saker som jag inte anser att det finns grund för i Bibeln.
– Jag anser att det finns områden utanför det mest centrala i den kristna tron där ”alla överallt” inte har trott exakt oförändrat genom årtusendena.

Om du menar allvar med verklig ekumenik så är det nog klokt om du slutar med nedsättande och förlöjligande epitet (även om du själv sitter och skrattar åt sina formuleringar) och istället på allvar är med och samtalar.

Varken du eller jag kan hävda att vi äger sanningen. Därför bör vi i ömsesidig respekt delta i samtalet och acceptera att det kan finnas olika sätt att närma oss korset. Och som de säger – vi kommer nog att bli förvånade över vilka vi möter i himlen. (Om vi hamnar där…)

Anders Gunnarsson säger
18 mars 2012 – 07:49

PA

Har jag påstått att jag äger Sanningen? Ingenstans så slipper du leta...

Dock tror, bekänner jag exakt det Kristi Kyrka alltid trott, lärt och bekännt. Kristi Kyrka bär hela fullheten, ty hon kan inte ändra en jota av den fullhet som hon fått uppenbarad av sin Herre.

Just ditt arroganta och fritolkande klapp på bröstet för att jag vet bättre än påven, för han har fel (för han tolkar inte Skriften som vi i vårt upphöjda majestät) är det som skapar splittring i accelerande fart.

Ekumeniken (ffa inte enheten) kan inte komma förbi påven, inte då, inte nu och inte sen! Och till sist, kan du förstå varför katoliker skrattar argument som - påven får inte kallas fader för Matt säger det - som patetiska (då Paulus kallade sig Fader, trotts att han inte hade barn och samtliga i urKyrkan använde det begreppet.

Sån antikatolsk smörja ska kallas för vad det är; fria fantasier av kalvinska hittepåhalmgubbekreatörer à la Chick, Boettner och Hislop!

Lycka till att studera det träskets antiteologiska sankmarker.

P-A Rudberg säger
18 mars 2012 – 08:23

Anders G,

När ska du inse att du förstör möjligheterna till dialog och ekumenik genom ditt sätt att uttrycka sig nedsättande och förlöjligande om de som inte delar dina åsikter i alla detaljer?
Du talar inte om ekumenik - du talar om ett krav på att alla andra kristna ska tycka som du.

Jag och du har olika åsikter kring enheten. Du anser att enheten förutsätter total underkastelse under påven och ditt samfund. Jag anser att enheten är något större som kan manifesteras även om vi tillhör olika "organisatoriska enheter".

Och med det får vi nog nöja oss. :-)

Anders Gunnarsson säger
18 mars 2012 – 09:05

PA

Nöj du dig med det.

Det är inte ekumenik (och ffa inte paulinsk enhet) utan sekteristens sätt att säga; vi vill ha det så här för vi förstår inte bättre - och vill inte och törs inte - och de andra är så paternaliskt nedlåtande för de tror Kyrkan är mer och fullare än vår lilla vrå!

F ö tror just katolikerna att Kyrkan är större än den organiserade dito i gemenskap med Rom (då inte minst ortodoxa har giltiga sakrament), vilket är grundlägande för hela den katolska ekumeniken. Om du hade insikt i katolsk tro, visste du att Kyrkan har sin grund i dopet som delas med alla syskon. En konvertit upptas till Kyrkans FULLA gemenskap (inte från något overkligt antikyrkligt)! Att lära känna Kyrkan är att bli mer av allt; mer bibeltroende, mer kristocentrisk, mer mariologisk (från att ha varit nära noll), mer karismatik, mer sakrament, mer vidsynthet (inte minst i synen på andra), mer kyrkor, mer kloster, mer spiritualiteter, mer enhet, mer ekumenik! Ja jag saknar inget, inte ens teologisk käbbel (som går att hitta med dina gelikar omm man orkar)!

Allt gott i utkanten av Kyrkan.

någon från ovan ! säger
6 april 2012 – 01:27

Tråkigt att ni inte är överens om en så enkel sak.