Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter.


Så skriver aposteln Paulus i sitt brev till församlingen i Rom (Rom 12:15). Orden läses ofta i samband med vigselgudstjänster i Svenska kyrkan. Paulus talar om ett idealt förhållande, ett förhållande och en närhet som vi önskar alla äktenskap. Men, man kan också se orden som en ekumenisk uppmaning. Vi lever i de många trossamfundens tid, de många kyrkornas tid, de många rörelsernas tid. Det är ett multikristet sammanhang som  vi rör oss i och inte alltför sällan har vi känt oss direkt eller indirekt hotade av varandras tolkningstraditioner och den andres eventuella ’framgångar’. Den rätta tolkningen, det rätta uttryckssättet har ju funnits i det egna trossamfundet. ’Jag har rätt! Du har fel!’ Så har det ekumeniska landskapets språk uttryckts. Tack och lov har vi idag kommit längre. Daniel Grahn skriver i dagens nr av tidningen Dagen en ledare med  rubriken ’Sluta gäspa åt ekumeniken’. Det är en utmärkt ledare som talar om vikten av att fortsätta på den ekumeniska vägen. ’Ekumenik kan bli en viktig 2000-talstrend’, skriver han. Ack om det vore så väl! Mången gång har jag på denna blogg skrivit om vikten av ekumenik, vikten av samtal och jag gör det igen med en ekumenisk ’dåres’ envishet. Vi behöver lära känna varandra mer, lära känna den andres spiritualitet, den andres trostradition, den andres kyrka, den andres uttryckscentrum. Ju mer vi lär känna varandra, ju mer upptäcker vi hur mycket vi delar. Vi vill ju faktiskt samma sak! Vi vill tala tydligt om Jesus på ett sådant sätt att människor runt om i våra olika sammanhang känner sig berörda. Vi vill tala tydligt om Honom som vill vår enhet ( Joh 17). Vi vill tala tydligt om Honom som gett sitt liv för vår skull, som uppstått för vår skull för att vi ska ha Liv (obs;stort L) i överflöd. Låt oss på ekumenikens väg stötta varandra, glädjas med varandra över den andres ’framgång’ och gråta med varandra över den andres ’motvind!

Mycket är gjort på den ekumeniska vägen, tack gode Gud, men en lång sträcka återstår. Om jag får önska mig några saker för min tid som biskop i Svenska kyrkan Skara stift, är en av de önskningarna att vi ska ta fler steg framåt och tillsammans på vår ekumeniska färdväg. Vi ska inte bli som den andre. Vi måste som trossamfund få vara sanna mot vår egen identitet, men när vi är sanna mot det egna vågar vi också vara öppna för de  andras traditioner och uttryckscentra. Och ju mer vi vågar detta i den ömsesidiga kärlekens tecken, ju närmre kommer vi varandra och ju närmre kommer vi Gud! Som redn äross gränslöst nära. Låt oss ta nya steg i dialoger och gudstjänster i stor respekt och i kärlek till Gud och varandra. Vi får inte gäspa åt ekumeniken. Tvärtom ska vi understryka vikten av att ekumenik är ’trendigt’. Eller med Paulus ord: ’Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter.’

21 kommentarer

LFL säger
28 juni 2012 – 11:28

Om du fortsätter i den här stilen, blir du en bra biskop. Men ingen ekumenik med dem, som till äventyrs dyrkar den romerska krigsguden, tack! Kan du inte ordna så att Armémuseum får ta hand om avgudastatyerna i Skara domkyrka. De har ju släpats dit av en av de svenska armégeneralerna i 30-åriga kriget, vilken för krigslyckans skull hade konverterat ganska så öppet till den krigiska romerska hednareligionen - under kampen för den rena lutherska läran mot det katolska "avguderiet"!

Låt Armémuseum vårda våra krigiska äreminnen! Det är ingen uppgift för Svenska kyrkan. Avgudastatyerna tillhör inte det kyrkliga kulturarvet, utan det militära!

Vera säger
29 juni 2012 – 03:58

Har inte LFL någon gång i sitt liv lekt med tennsoldater

LFL svarar
29 juni 2024 – 11:12

Tennsoldater är leksaker, avgudastatyer är (eller tros vara) gudar. Det är alltså krigsguden Mars och kärleksgudinnan Venus som står staty i Skara domkyrka. Deras rätta plats är Armémuseum. För de är ju ett stycke svensk krigshistoria.

nya tant lila säger
29 juni 2012 – 10:55

Tror Vera att Åke Bonnier ska leka med statyerna i Skara domkyrka?
Förstår inte kopplingen till LFL:s eventuella tennsoldater!

Det är väl självklart att utsmyckningen är märklig. Har aldrig, som konsthistoriker, noterat något liknande.
I detta fallet har faktiskt LFL helt rätt! Oavsett om han har lekt med tennsoldater eller ej!

anonym säger
30 juni 2012 – 07:37

Har aldrig hört talas om att svk bedriver ekumenik med ev dyrkare av någon krigsgud? Vad har utsmyckningarna i skara domkyrka med ÅBs inlägg att göra? Ändring av fokus snarare, tycker jag.

LFL svarar
30 juni 2024 – 11:12

Det är ingen utsmyckning utan stora avgudastatyer, som en general har släpat hem efter 30-åriga kriget. Vet inte hur de har hamnat i domkyrkan. De efterevande ville väl inte ha belätena i sitt hem, så de använde domkyrkan som avstjälpningsplats.

anonym säger
30 juni 2012 – 09:59

Spelar ingen roll vad man vill kalla det. Vad har det med ÅBs inlägg att göra?

LFL säger
30 juni 2012 – 10:58

Vad det har med ÅB:s inlägg att göra? ÅB ska bli biskop i Skara, och jag ville därför passa på att uppmana den nye biskopen att försöka få bort avgudarna från domkyrkan. Dessutom handlar ÅB:s inlägg om ekumenik, och det är med katoliker och andra kristna. Inte med avgudadyrkare som bad till krigsguden mars för seger över katolikerna och till kärleksgudinnan Venus för soldatbordellerna. De enda avgudabilder som man annars kan se i kristna kyrkor är när en kristen soldat trampar på en avguds huvud. Här har man alltså tagit hjälp av avgudar för att besegra andra kristna. Är det ekumenik?

Ekumenik med andra kristna, och dialog med troende i de icke-kristna religionerna. Det ska vi ha, men inte synkretism med de icke-kristna religionerna. Men några gränser måste det väl ändå finnas? Ska just de avgudar, för vars skull kristna förföljdes, torterades och avrättades, pryda en kristen domkyrka?

Sedan kan man ju fundera över vilket liv det blev när Ecce Homo-utställningen visades. Medan däremot ett försynt påpekande att avgudarna tillhör det militära, och inte det kyrkliga kulturarvet och alltså borde överlämnas till Armémuseum, genast möts av invändningar.

Dessa 2 - 3 m höga avgudar har aldrig tillhört kyrkans "utsmyckning", utan misspryder verkligen sin plats.

Vill f.ö. påminna om att Teodor, som nu firas som helgon, var en romersk soldat, som avrättades sedan han omvänt sig till kristendomen och bränt ner hednademplet med dessa anskrämliga avgudabeläten.

anonym säger
30 juni 2012 – 12:27

Så du vill kalla kyrkobesökarna, dina medmänniskor i kristus, i skara domkyrka för avgudadyrkare? Inte menar du på allvar att någon skulle avguda nån gammal pulvriserad krigsgud (eller?)? Och att belasta Åke för utsmyckningen i domkyrkan? Du tar verkligen i om du kallar gammal utsmyckning för ekumenik! Hoppas man aldrig bestämmer att plocka bort utsmyckningen som är ett historiskt arv, inte avgudadyrkan.

Se nu framåt som Åke gör och lägg det gamla, som inte har nån betydelse i detta sammanhang, åt sidan.

Kanske skulle du, Åke, nån gång ta upp ämnet skara domkyrkas utsmyckning på din blogg. Här finns tydligen en del att diskutera.

Lev väl alla och ha en skön sommar!

LFL säger
30 juni 2012 – 04:11

Åke har inte tillträtt som biskop i Skara.

Sign anonyms avsiktliga feltolkningar av det som jag har skrivit, nedlåter jag mit inte till att kommentera.

Uttrycket "utsmyckning" tyder dock på viss okunnighet om de kyrkliga inventariernas funktion och kulturhistoriska sammanhang.

anonym säger
30 juni 2012 – 05:01

Visst är det bra sign LFL att var och en får föra sin egen talan, eller hur? Ingen tvingar dej att svara på mina frågor, och jag har tolkningsrätten till det jag skriver. Men eftersom du inte är intresserad.... ;-) Slut på kommentarer.

anonym säger
30 juni 2012 – 06:17

Ett stort p.s: ber om förlåtelse LFL! Jag uttryckte mej dumt, inser det.

anonym säger
1 juli 2012 – 05:34

Okej, LFL. Jag fattar, ingen förlåtelse. Tack och adjö till blogg som bara är till för "kunniga och intelligenta", tydligen. Mors!

nya tant lila svarar
1 juli 2024 – 11:12

Man blir kanske varken trovärdig eller intressant eller ens tagen på allvar när man skriver under signaturen ”anonym”!

LFL säger
1 juli 2012 – 06:41

Det är kanske dags att göra slut på stormaktstidsadelns ockupation av våra medeltidskyrkor. Visst finns gravkor, som var nybyggda då, men i många fall är det gamla helgonkor, där det fanns ett altare, som ockuperades för högadelns chabakösa likkistor. Vanliga människor begravs på kyrkogården, där de sällan får vila frid mer ä 25 år, för sedan ska någon annan ner i samma grav.

Och det har ju också hänt vid kyrkrenoveringar att gravar under kyrkgolvet har tömsts på sitt innehåll Vad har sedan hänt med benresterna? De avlidna under kyrkgolvet har väl inte heller varit vanliga fattiga, men har dock haft lägre rand än adeln. Många präster och förmögna borgare.

Vördnaden för gravmonumenten är tydligen större än vördanden för den avlidne! Det är ju f.ö. ett faktum att "kvartersindelningen" av kyrkbänkarna är spegelbild av 1600-talets klassamhälle.

Anders Gunnarssom säger
3 juli 2012 – 09:58

Orka

Vilsekleva säger
4 juli 2012 – 05:51

Tycker att P-A Rydberg gott kan fira mässa i en gravkammare, sittande på en marmorsarkofag och omgiven av porslinsgudar och voododockor. Det är ju också kultur! Han blir ju inte störd av sådant i sin andakt, skriver han.

LFL säger
5 juli 2012 – 01:42

Det var helt otroligt hur fantasin skenar. Talibaner, väderkvarnar och voododockor! Och en total olförståelse för både kyrkan som ett Guds hus och den kyrkliga kulturen och vad stilbrott vill säga. Samt den ansvarsfördelning för kulturminnesvården, som faktiskt finns.

Talibanerna förstörde kultföremål från den religion som föregick den nuvarande i Afghanistan. Har jag förespråkat att runstenar med torshammaren ska förstöras? Ovanligt plump jämförelse, P-A! Det går väl att flytta hela sarkofagen till armémuseum? Eller åtminstone till en fristående byggnad på kyrkogården? Eller till ett militärhistoriskt mausoleum på Västgöta regementes gamla exercisplats Axevall hed?

Krav bör ställas på adeln att sluta ockupera våra kyrkor. Prästerna i riksdagen förde en långvarig kamp för att slippa likstanken genom att kräva förbud mot gravar inne i kyrkorna. Men den kampen kröntes med framgång först sedan alla lediga utrymmen i kyrkorna var ockuperade.

Våra domkyrkor ska inte vara lagerlokaler för den högadliga svenska officerskårens stöldgods från svenska arméns rövarkrig i Tyskland under 1600-talet, som fördes under lögnens fana att det var ett krig för den rena lutherska läran.

Med stöldods menar jag naturligtvis det ekonomiska värde som var investerat i dessa dödskultföremål, inte föremålen i sig. Men man kan ju undra, när man i något fall sågade av benen på den avlidne för att han skulle få plats i sin blysarkofag. Inte måttbeställd precis.

Häxbrännaren i Ronneby kyrka har väl ingenting att göra med den tro, som ska förkunnas i en kyrka? Porträttets rätta plats är givetvis statens porträttsamling i Gripsholm slott! Hela häxhysterin byggde ju på hednisk vidskepelse. Och alldeles speciellt i de landskap som erövrades från Danmark-Norge under 1600-talet, där man fortfarande använde ordalier som bevisning i häxmål, trots att ordaliebevisning hade förbjudits av påven Innocentius III redan år 1215.

De kulturhistorisk mest värdefulla föremålen, såsom Mosjömadonnan förvaras inte i någon kyrka utan i Statens Historiska Museum. Och borde lämnas tillbaka till kyrkan, om det bara funnes ett helt tillförlitligt stöldskydd i våra kyrkor. (Madonnan i Mosjö kyrka är en plastkopia.) I utbyte kan ju statens muséer få sådant som inte hör kyrkan eller den kristna religionen till.

Vid renoveringar försöker man återskapa ursprungligt skick, såvida det inte är en "salig blandning" av stilar från olika tidsepoker, och Skara domkyrka är en av våra mest oförstörda större kyrkor från svensk äldre medeltid med byggnadsdetaljer som påminner om norska stavkyrkor.

Nya arkeologiska fynd tyder på att kristna missionärer var i farten i Västergötland redan under 800-talet, eventuellt slutet av 700-talet. Det var ett mobilt altare, de andra funna i sitt slag i Sverige, föga större än en handflata, som missionärerna ställde nattvarldskärlen på under mässa i det fria, innan någon kyrka ännu var byggd i Odens och Tors land.

1600-talet och de romerska avgudarna ter sig helt malplacerade i denna historiska miljö.

När Åke Bonnier tillträder som biskop i Skara, kommer det också att ligga på hans ansvar att rätt förvalta Sveriges äldsta kristna arv, att avtäcka Svenska kyrkans urkristna rötter, förena nutid med dåtid. Vilket givetvis är en ekumenisk uppgift. En av de kristna reliker, som har försvunnit från Skara domkyrka är en tagg från Kristi törnekrona.

Bort med avgudarna i domkyrkan!
.

P-A Rudberg svarar
5 juli 2024 – 11:12

LFL,

Jag tror att sådana här tongångar har hörts tidigare, bl a från de s.k. bildstormarna?

Jag noterar ett bristande sinne för perspektiv – att kunna skilja på stort och smått.

Visst kan vi föra en utrensningskampanj och radera ut alla spår efter de som enligt oss idag har tänkt eller gjort fel. Sådant har gjorts förut. Det begrepp jag använder för sådant är kulturskändning.

P-A Rudberg svarar
5 juli 2024 – 11:12

Ett tillägg: I sann kristen anda borde vi riva de stora katedralerna och väldigt många av de gamla kyrkorna som byggts av någon adelsman som tjänat ihop sin förmögenhet genom krig och plundring.
De är inte särskilt kristna där de står som minnen över rikedom och herrevälde.

LFL säger
5 juli 2012 – 09:23

P-A Rudberg försöker tillskriva mig åsikter, som jag inte har och inte har framfört. Att flytta en häxbrännares porträtt till statens porträttsamling över svenskar som har gjort betydelsefulla instatser (på gott eller ont) är ju inte att utplåna alla spår efter vare sig honom själv eller häxprocesserna.

P-A R gör sig dessutom skyldig till en märklig relativisering när han skriver "efter de som enligt oss idag har tänkt eller gjort fel". NÄR var häxbränningar rätt, enligt P-A R? Kan nämna att enligt en av de älsta lagarna från den kristna tiden i Nordueropa (800-talet) skulle häxbrännare straffas med döden för dubbla brott, förutom mordet på den påstådda häxan, så trodde ju häxbrännarna på hednisk vidskipelse (stjälva tron att någon kunde vara en häxa),

Och det är väl P-A R själv som inte kan skilja på stort och smått och saknar perspektiv. Jag har INTE skrivit att:

1. att man ska riva upp gravhällar ur kyrkgolven. Dessa nötta kulturminnes får gott ligga kvar. (Men vad säger P-A om att man i vissa fall har tömt dessa gravr på innehåll?)
2. att ,man ska riva bort tillbyggda gravkor, som inte inkräktar på kyrkrummet, och som vissa adelssläkter har använt som släktgrav ända in på 1900-talet, och kanske fortfarande.
3. att man skar riva kulturhistoriskt intressanta mausoléer på kyrkogårdarna.(Men vad säger P-A att vanligt folks gravstenar går till stenkrossen, när ingen finns som betalar för gravvården på kyrkogårde. Enligt min mening har många kyrkogårdar drabbats av en oacceptabel kulturvandalism under de senaste decennierna.)
4. att man ska förstöra de ,marmorsarkofager etc, som inte borde vara kvar i kyrkorna.
5. att det ska gälla alla kyrkor. De kyrkor som jag har nämnt i sammanhanget är domkyrkorna i Skara och Strängnäs, där den högadliga dödskulten är alltför påträngande. De relativt få kyrkor, som uppfördes som privatkyrkor på de högadliga storgodsen eller i de av adeln ägda brukssamhällena har ju en helt annan historia, och bör också bevaras i ursprungligt skick, som byggherren hade bestämt.

I de mindre medeltida landsortskyrkorna fanns alltid ett Marialtare, vanligen på samma plats där predikstolen finns sedan 1600-talet: I de större kyrkorna fanns upp till ett 20-tal sidoaltaren, som var namngivna efter vissa helgon. De miste sin funktion efter reformationen, då gudstjänsten koncentrerades till högaltaret. Av både ekumeniska och praktiska skäl bör dessa sidoaltaren återställas. Eftersom det finns så många olika åsikter om nattvarden, borde vi återgå till den medeltida seden att celebrera (inte bara dela ut) nattvarden på olika platser i kyrkan.

Ut med avgudarna i domkyrkan - släpp in helgonen igen!

P-A Rudberg svarar
6 juli 2024 – 11:12

LFL,

Se vart jag pekar – bit mig inte i fingret.

Du är en intelligent person och förstår mycket väl min poäng.

Du har skrivit att du vill återta kyrkorna från högadelns ockupation – med det du skrivit i ditt senaste inlägg så inser jag att du nog inte menade vad du sa. Det handlar bara om att du vill ha bort två statyer som utsmyckar ett gravmonument.

För det kan väl inte vara så att du är inkonsekvent, det tror jag inte.
Faktum är att adelns markeringar i våra kyrkor är betydligt mer dominerande i många av våra mindre kyrkor.

Jag försvarar inte häxbrännare vilket du verkar tro. Men jag anser att kulturhistoriska miljöer har ett värde – även i de fall de genomgått förändringar genom åren. Det kan mycket väl bli så en dag att man flyttar det Soopska gravmonumentet i Skara domkyrka – det har jag inget problem med i sig. Men att flytta bara för att flytta – nej tack.

nya tant lila säger
6 juli 2012 – 01:42

Nu är det ju faktiskt inte bara adeln som fortfarande ockuperar kyrkorna utan även rika borgare, som till exempel har haft betydelse för staden eller som har skänkt saker till kyrkan. Men det vanliga folket finns det inga minnestavlor över.
Man kan ju fråga sig vad en borgmästares epitafium med hela hans då levande eller döda (även de döda avbildades) har att göra i ett kyrkorum. Kyrkan är väl inte till för att hylla borgarfamiljerna eller adelssläktena? Tala om synkretism! Vad är då detta? Är kyrkorna muséer eller är de en plats för gudstjänster? För vad vi gör på många håll är faktiskt att vi firar gudstjänst i en ganska så sekulär miljö, omgiven av gamla släkttavlor och gravar av städernas män. (Sällan kvinnor.) Faktiskt instämmer jag fortfarande i LFL:s kritik. Miljön för gudstjänstfirande påverkar!

P-A Rudberg svarar
6 juli 2024 – 11:12

nya tant lila,

Hur ställer du dig till ombyggnad av våra gamla kyrkor för att de bättre ska fungera för dagens behov?

Hur ställer du dig till guldblänkande utsmyckning som påminner om maktens rikedom?

Ska vi följa Zwinglis idéer och ha helt odekorerade kyrkorum?

nya tant lila säger
6 juli 2012 – 01:44

med hela hans då levande eller döda(även de döda avbildades) familj
ska det vara.

nya tant lila säger
6 juli 2012 – 05:31

Är det inte skillnad på utsmyckning och utsmyckning? För mig får det gärna vara guld. Men varför porträtt av borgerliga familjer nära altaret?

LFL svarar
6 juli 2024 – 11:12

Till skillnad mot helgonen, har dessa borgarfamiljers vandel inte prövats av någon därtill behörig kyrklig instans. Att dessa s.k. epitafier finns tyder väl mer på att man var tillräckligt välbärgad för att betala en porträttmålare. och konstnär. Syftet var att framställa sig själv som en god kristen. Det finns sällan någon speciell anledning till att de ska hänga i just kyrkorna.

Det finns massvis med kyrkliga föremål i profana muséer, vilka kanske borde återbördas till de kyrkor som de har tagits ifrån. Ett stadsmusuem kan vara en mer lämplig plats för en rik borgares epitafium än kyrkan. Om epitafiet inte har ett synnerligen högt konsthisoriskt värde, borde det kanske återbördas till nu levande släktingar – om de själva gör anspråk på detta.

P-A Rudberg svarar
9 juli 2024 – 11:12

nya tant lila,

DET är vad jag kallar dubbelmoral och hyckleri…

LFL säger
6 juli 2012 – 06:05

Idén om helt "odekorerade" kyrkorum präglar väl i stort sett de s.k Tegnérladorna, som byggdes under 1800-talet. De medeltida väggmålningarna var inte avsedda som utsmykning (även om den del tomma fält fylldes med löv och girlanger) utan var avsedda som pedagogiska hjälpmedel i den kristna undervisningen. Behovet bortföll när läskunnigheten ökade och vanligt folk själva kunde läsa Bibeln. Under 1800-talet utgavs ju även illustrerade biblar, t.ex Dorés stora familjebibel.

Anders Gunnarsson säger
9 juli 2012 – 08:15

Tegnérladan som ett upplysningens tempel.

Tanken känns rätt oromantisk. Som om förfallets höjdpunkt med en kort inledning till den långa predikan, med en kort avslutning var liturgins hela mening. Jag trodde ingen blickade tillbaka till den perioden med längtansfulla drömmande ögonkast.

Tack gode Gud för de medeltida katedralerna. Och låt de bli katolska igen, så att de kan brukas enbart till det de var tänkta till; en boning för det mysterium som övergår allt; Gud blir människa och vilar i dess mitt!

Ära vare Fadern, Sonen o dHA. Igår, idag o i evigheters evigheter.