”Hon kommer utför ängarna vid Sjugare by…”


Så skriver Erik Axel Karlfeldt i en av sina underbara dikter. Orden är hämtade från en dikt om Maria. Ikväll har jag varit på ett offentligt samtal om just Maria – Jesu moder eller ”Jungfru Maria” – ett samtal i Caroli Kyrka i Borås med journalisten och författaren Ulrika Knutson och Stefan Eklund från Borås tidning. Caroli kyrka var så gott som fullsatt och det blev en spännande dialog om en oerhört viktig biblisk person. Frågan till mig var vilken roll Maria kan spela i dagens kyrka (och samhälle)?

För mig är Maria en person som vi borde anamma än mer. Hon vågade säga ja till et gudomligt uppdrag trots att oddsen var emot henne. Hon vågade bejaka Guds kallelse trots att det skulle kosta. Så får vi också göra med henne som förebild. Vi får våga lyssna inåt till Guds kallelse, lyssna in vårt eget uppdrag i tillvaron, lyssna in, ana och följa trots att det kan kosta på olika sätt.

Maria är också den som fick ge Jesus till världen. Det är ju vårt uppdrag som kristna att ge Jesus till världen, att leva kärleken så att Jesus själv blir tydlig för människor. Det är sannerligen en stor utmaning. Maria får vara vår medsyster och inspiratör genom sitt sätt att vara hängiven från sitt första ja vid änglamötet till sitt yttersta ja i samband med tillvaron efter Jesu uppståndelse. Den hängivenheten till Jesus för att ge Jesus till vår värld, för att visa på Guds storhet i ord och handling, den hängivenheten får också vi låta oss fyllas av – men likt Maria inte av oss själva utan av Guds Heliga Ande.

Maria är min syster som delar min egen smärta. Hon blev änka i tidig ålder. Hon kan vara en mdsyster till alla änkor och änkemän som förlorat sin käraste. Hon förlorade sitt barn. Maria, min medsyster, vet vad det är att förlora det barn man burit, den framtidsdröm man närt, den glädje man känt. Maria, min syster, vet.

Maria stod nära korset. Hon vågade vara nära sorgen, nära smärtan i sitt eget liv. Likt Maria får vi våga vara i vår sorg, våga bekänna vår smärta. Men där i smärtan finns också den övergivne på korset – han som bar Marias smärta på korset, som bär vår smärta, vår sorg, vår ångest på korset.

Maria, min syster, vågade vidare, vågade stå upp för kärleken som aldrig dör, vågade stå upp för Livet som är starkare än döden. Maria, min syster pekar med hela sitt väsen på det barn hon bar, det barn hon gav till världen, det barn som hon följde så långt det var möjligt och sedan på ett nytt sätt.

Många har skrivit om Maria, och i litteraturen och lyriken har hon blivit en kvinna som finns i vårt eget sammanhang – ungefär som Karlfeldt uttrycker det i sin daladikt om Maria.

Jungfrufödsel då? Jo då, Jesus kan ha varit jugfrufödd om nu Gud är Gud. För om Gud är Gud är det ju s a s  en ”baggis” att låta Jesus vara jungfrufödd. (Det sägs även om Platon att han var jungfrufödd. Stora män ansågs ha blivit till genom gudomligt ingripande) Men det viktiga med trosbekännelsens påstående är inte undret i sig utan det som formuleringen om jungfru Maria vill säga. Trosbekännelsens ord vill understryka Jesu historisitet. Han var en historisk person och inget allmänt religiöst påhitt. Han var född av Maria, en historisk person som möjligen hette Mirjam. Hon var på riktigt. Och hon var i den allra bästa bemärkelsen Jesusfixerad.

För mig är Maria så viktig. Min kristna tro skulle vara tom utan henne och jag skulle önska att Du som läser denna blogg skulle få fördjupa Din vänskap med henne, lära känna henne än mer genom Bibelns texter i Matteus-, Lukas-  och Johannesevangelierna samt genom Apostlagärningarnas 1:a kapitel.

Maria är min medsyster i tillvaron, gudaföderskan som med hela sitt väsen påminner mig om Jesus Kristus och som för samman lutheraner, katoliker, ortodoxa mfl till en enda familj – en familj där vi är olika men en familj där vi hör ihop.

Tack Stefan Eklund och Ulrika Knutson för en spännande kväll! Tack Borås Caroli församling för möjligheten att tala om en så viktig och på många sätt befriande person!

22 kommentarer

Maria Fridh säger
14 september 2012 – 11:16

Tack för ett intressant och givande samtal. Maria har än idag en viktig plats i våra liv precis som du säger. Många är de kvinnor men också män som inte fått behålla sina barn som så att säga tillkommit utanför äktenskapet. Det var nog inte lätt för Maria att stå på sig, alla har inte det mod som hon hade, i det och mycket mera kan hon få inspirera oss.
Glad för att du lyfte fram så tydligt att Maria sätter in Jesus i ett mänskligt sammanhang, han är inte bara Gud utan också människa, tack vare Maria.
Vi i Caroli församling är glada och tacksamma för att dessa samtal har visat sig fylla en viktig funktion i människors liv. Tack för att du kom och samtalade med oss!

P-A Rudberg säger
14 september 2012 – 04:44

Det som jag tycker är så häftigt med Maria är att hon inte bara rakt av accepterar ängelns besked. Hon - en ung kvinna - vågar ifrågasätta uppgiften.
Och ändå VÄLJER hon att ta på sig rollen.
Hur stort är inte det?

Martin Gögler svarar
15 september 2024 – 08:12

Jag kunde läsa dina ord om Maria. En storartad hymn til Mara. Hon är medsyster från oss alla quer över alla gränser av konfession eller religion.
Tack Åke. Martin

Staffanw säger
15 september 2012 – 07:31

Åke, man kan hålla med om mycket i det du skriver. Både Maria och många andra män och kvinnor i Bibeln är värda att upphöjas och beundras.
Men du borde samtidigt vara tydlig med att den katolska kyrkans Maria och Mariadyrkan skiljer sig mycket från Bibelns Maria. För den troende katoliken är Maria Guds moder och himlens drottning, evigt jungfrulig, den andra Eva. ”Liksom Eva förde in synd och död så bringar Maria lydnad och liv. Och liksom vi ger Eva skulden för allt vårt elände så tackar vi Maria för all frälsningens välsignelse.” Knappast i linje med SvK's syn.

Har inget emot att ingå i en familj där även katoliker och ortodoxa m fl samlas, men det förutsätter att vi vågar vara tydliga och klara med på vilken grund vår tro vilar.
.

LFL svarar
16 september 2024 – 08:12

Svenska kyrkan är en självständig kyrka, som inte lyder under vare sig Katolska kyrkan eller eller de evangelikala rörelserna. Katolska kyrkan använder ett översvallande ordval, som skiljer sig från det kärva lutherska språkbruket och lätt kan ge upphov tlll missuppfattningar och avgudadyrkan (d.v.s att Maria dyrkas som en gud).

Emellertid skiljer sig den katolska och lutherska synen på Maria som Guds moder, etc, inte så mycket I SAK. Eftersom Jesus var både Gud och människa är det korrekt att kalla henne ”gudaföderska” (theotokos), även om detta inte är brukligt inom den lutherska kyrkan. Det är däremot fel, som katoliker gör, att kalla Maria ”återlöserska”. Endast Jesus är återlösare. Att endast Jesus är återlösare förklarar emellertid Marias jungfrudom.

Maria är evig jungfru. Jag har läst detta i översättarens förklaring (marginalanteckning) i Gustav Vasas bibel (faksimilutåva 1941, till 400-årsminnet av orginalöversättningen 1541 (som alltså blev färdig fyra år före Luthers tyska översättning, den s.k. Lutherbibeln). Att Maria inte hade ”känt” en man ”förrän” hon hade fött Jesus, får inte tolkas så, att hon gjorde detta sedan Jesus hade fötts. Detta är den ursprungliga tolkningstraditionen till detta bibelställe.

Vad som sägs i Bibeln om Jesu ”bröder” är därmed oklart. Avses kusiner eller Josefs söner i ett eventuellt tidigare äktenskap? Här gör emellertid den evangelikala linjen en tolkningslös bokstavlig bibeltolkning, som inte är ren lutherdom. – Uttrycket ”himladrottning”, som är en katolsk tolkning av Uppenbarelseboken, är mer tveksamt.

Vi måste göra klart att Svenska kyrkans tro efter reformationen vilar på katolsk-luthersk grund, och inte på evagelikal grund. Vi måste också göra klart att Svenska kyrkan är EN luthersk kyrka, och inte en nationell provins av DEN lutherska kyrkan. Detta innebär att Maria har en större roll i Svenska kyrkan än i andra lutherska kyrkor, i synnerhet jämfört med de reformert påverkade lutherska kyrkorna i Sydtyskland. Detta är otvivelaktigt en del av arvet efter den medeltida Svenska kyrkan.

Jag hade tyvärr inte nöjet att höra Bonniers samtal om Maria i Borås. Men det är mycket förtjänstfullt av Bonnier att tala om Maria vid ett av sina första offentliga framträdanden, som nybliven biskop i det traditionsrika Skara stift. Jungfru Maria är så att säga nyckeln till förståelse av hennes Sons frälsningshistoriska betydelse.

Maria hade en MYCKET framträdande roll i den medeltida Svenska kyrkan. Enligt en katosk präst, som jag talat om detta med, är den starka ”Mariakulten” i det nutida Polen av svenskt ursprung, genom de svenska som utvandrade till Polen under reformationstiden under 1500-talet.

Det är ju också anmärkningsvärt att Sveriges enda officiella helgon, den heliga Birgitta, också var en kvinna. I Vadstena klosterkyrkor (och flera andra medeltidskyrkor) finns en träskulptur föreställande Jesus, hans mor jungfru Maria, och Marias mor, Sankt Anna. Den medeltida Mariakulten i Sverige gick till vissa överdrifter, såsom att även Maria var jungfrufödd.

Själv är jag döpt i Västerås domkyrka, även kallad ”Domkyrkan vår Fru”, vars äldsta del invigdes på jungru Marie himmelsfärdsdag den 16 augusti 1271. Väggmålningar föreställande Marias himmelsfärd finns i flera svenska medeltidskyrkor, speciellt i östra Svealand. Att Maria upptogs till himlen förklarades som dogm av påven 1950, vilket har kritiserats av evangelikaler som ett sentida katolskt påhitt. Men Sverige är fullt med vittnesbörd om att detta är gammal kristen tro.

nya tant lila säger
16 september 2012 – 03:27

En sak förstår jag inte. Man verkar på sina håll slira på Marias jungfrudom och säger att detta inte är så viktigt.
För mig är detta det allra mest betydelsefulla i kristendomen. Om inte Gud är Fader och Maria är jungfru hur kan man då se Jesus som gudomlig? Detta förstår jag inte alls.

Och så, snälla Anders G. och LFL börja inte ert tjafsande IGEN!

Anders Gunnarsson svarar
16 september 2024 – 08:12

Tant Lila

Be då din man att inte fara med rena lögner.

Mvh
Från en som älskar Maria o tycker att bland det sämsta som finns är att dra henne o hennes roll i frälsningshistorien/Kyrkan i smutsen, är lägre än lägst!

P-A Rudberg svarar
16 september 2024 – 08:12

nya tantt lila,

Jag har inga problem att acceptera att Maria var jungfru när hon födde Jesus – för Gud är allting möjligt.
Men hennes jungfrudom är inget KRAV för Jesus gudomlighet. Det resonemanget är en kvarleva från antikens religioner.

nya tant lila säger
16 september 2012 – 07:44

Vad får Anders Gunnarsson att tro att LFL skulle göra vad jag (eller någon annan) säger?
Jag är inte gift! Han är således inte min man. Det händer att han är min fästman- men inte varje dag! :-)

Anders Gunnarsson svarar
16 september 2024 – 08:12

Tant Lila

Gnäl på din temporära ”fästman” dårå.

Det var min poäng…

nya tant lila säger
16 september 2012 – 09:00

Min vädjan var väl riktad till er båda!

nya tant lila säger
16 september 2012 – 09:00

Min vädjan var väl riktad till er båda!

nya tant lila säger
16 september 2012 – 09:02

Det var riktat till er båda! Ni är för tjatiga!

nya tant lila säger
16 september 2012 – 09:03

Fel på överföringen!

Anders Gunnarsson svarar
16 september 2024 – 08:12

Fel var ordet, och ordet vart kött…

Anders Gunnarsson säger
16 september 2012 – 09:37

PA

Din minimalistiska tråkreducerande protest-"mariologin" är lika ofrom som modern (typ sent 1800-tal)!

Därmed helt irrelevant...

God jul!

P-A Rudberg svarar
17 september 2024 – 08:12

Anders G,

Hur kan du beskriva detta som tråkreducerande, ofromt och irrelevant:
”Det som är heligt är inte med nödvändighet högt över våra huvuden, det kan vara mitt i ibland oss.
För mig handlar Marias storhet i hög grad om att hon är en av oss. En person bland andra som Gud tog i anspråk.”

Jag ser Maria som helig i aspekten Jesus mor och i det att hon togs i anspråk av Gud för något ofantligt stort. På så sätt blir hon en förebild.
Men jag vägrar reducera henne till någon på en piedestal långt över vår verklighet. För mig är hon i allra högsta grad närvarande i våra liv som exempel och inspiration.
Marias lovsång är för mig ett av de starkaste avsnitten i Bibeln.

(Om du har invändningar mot detta så är det helt ok, men då hoppas jag att du kommer lite längre än svepande och raljerande formuleringar.)

LFL säger
17 september 2012 – 12:39

Jag uppfattar inte mitt inlägg om Maria som särskilt anti-katolksk. Jag skrev att det yviga katolska språkbruket KAN ge upphov tlll missuppfattningar och avgudadyrkan (d.v.s att Maria dyrkas som en gud). Detta till skillnad mot det kärva lutherska språkbruket. Man har faktiskt rätt att kritisera Katolska kyrkan. De lutherska kyrkorna uppstod i protest mot den omfattande avgudadyrkan som då förekom inom Katolska kyrkan.

Katoliker har inte någon rätt att utöva censur. Katoliker ska inte bestämma vad som får skrivas på Svk-bloggar. Jag undanber mig fortsatta trakasserier från Gunnarsson och andra katoliker.

Katolska kyrkan är inte relevant i Sverige. Ni är en sekt för besser wissrar.

Anders Gunnarsson svarar
17 september 2024 – 08:12

Avgudadyrkansanklagelser är provokativa.

Sluta med dem. Tack!

Rudbeckius säger
17 september 2012 – 02:00

Liberalteologins Jesus är intressant:
Det spelar ingen roll om Jesus dog och uppstod för vi kan ha honom som förebild ändå.
Det spelar ingen roll om Jesus gjorde under eller inte för det viktiga är att det berättas om dem så att vi kan bli inspirerade till goda gärningar.
Det spelar ingen roill om Jesus föddes av en jungfru, för vi vet att han inte gjorde det och det viktiga är att han är en av oss så att vi kan se Jesus i varandra.
Det spelar ingen roll... eller gör det det?
Liberalteologin blir lätt lagisk, all börda på mig...

P-A Rudberg svarar
17 september 2024 – 08:12

Rudbeckius,

Ingen här har fört fram de resonemang som du tycks kritisera i din kommentar….

Magnus Olsson säger
17 september 2012 – 09:43

Vill lämna ett förslag till biskop Åke, då jag med stor glädje läser din blogg, vare sig jag håller med dig eller ej, men kan du inte stänga av den fria kommentatorsmöjligheten? Förmodligen kan biskopen själv ek sitta och läsa alla kommentarer men rimligtvis kunde väl någon på stiftskansliet ha denna uppgift? Jag hör till dem som läser bloggen för att inhämta kunskap och vägledning från biskopsämbetet men finner det störande att se dessa återkommande kommentarer. Biskop Åkes motto att ge Jesus äran är utomordentligt och jag vet fler än mig som uppskattar det varför ett begränsat kommentarsfält skulle berika att Jesus blir centrum. Som jag förstått det är biskop Åkes blogg inte så mycket en debattblogg utan mer en röst som förmedlar ord i viktiga frågor. Därför dristar jag mig att lämna detta förslag. /Magnus Olsson

P-A Rudberg svarar
17 september 2024 – 08:12

Magnus,

Jag håller till viss del med dig.
Men samtidigt så är det bra att bloggar kan få bli mer än envägskungörelser. Samtal kan komma igång. Olika infallsvinklar kan få utrymme. Nya tankar kan bryta fram. Och det är bra!

Men tyvärr så blir det lite för ofta rent käbbel. Vi får försöka hejda oss på den punkten.

LFL svarar
17 september 2024 – 08:12

Håller med Magnus Olsson. Det är väldigt trist att bli häcklad gång på gång på gång av samma person. Det måste vara tillåtet att kritisera katolicismen på samma sätt som det är tillåtet att kritisera exempelvis liberalteologin. Katoliker ska inte utöva censur på Svk-bloggar genom att förstöra seriösa diskussioner.

Jag vidhåller att mitt inlägg 16 sept kl 00.04 inte var speciellt anti-katolskt. Läs och döm själv! Snarare var det pro-katolskt, speciellt genom mitt stöd för berättlelsen om jungfru Marie himmlesfärd (som förklarades som dogm av påven år 1950), vilket av många anses vara en rent katolsk lära.

Men tänk efter. Förutom de historiska vittnesbörden från svensk kyrkohistora, vilken visar att påven hade stöd i en gammal kristen tradition, så förefaller det ju ganska osannolikt att Gud skulle ha låtit denna jungfruliga kropp få förmultna i jord.

En intressant aspekt, som jag velat diskutera är PA:s påstående 16 sept 19.39 att hennes jungfrulighet inte var ett KRAV för Jesu gudomlighet. Det har PA förstås rätt i, men likväl valde Gud att låta det ske så. PA har rätt i att för Gud är allt möjligt.

Men de ganska många anspelningarna i teologins historia om Guds underordning under ”logikens lagar”; varfifrån kommer de – från den antika filosofin, från katolicismen eller från 1600-talets mekanistiska världsbild, som den uttrycks i exempelvis Leibniz’ berömda tes att när Gud skapade världen, valde han den bästa av alla tänkbara världar.

Luther var mycket kritisk mot ”filosofin”, vilket helt klart är en kritik som står sig än idag – som en relevant kritik mot den katolska ”förnuftstron” – i motsats till den protestantiska ståndpunkten ”genom tron allena”. Vi måste ha rätt att föra fram den lutherska ståndpunkten, när vi hånas av katoliker för att inte erkänna det mänskliga intellektet som en väg till kunskap om Gud.

Så t.ex. menar katoliken Rainer Carls i sin bok om Ingemar Hedenius kristendomskritik att Svk-biskoparnas invändningar mot Hedenius utgick från en otillräcklig analys av vad som menas med tro och vetande och hur debatten dessutom vilade på en oreflekterad ideologisk grundsyn.

Jag har läst Carls bok, som förvisso bygger på en gedigen begreppsanalys av tro och vetande (vad är tro och vad är vetande?), men att Carls skulle ha klarat sig bättre mot Hedenius än Svk-biskoperna under 1950-talet är katolsk självöverskattning. Hedenius var en slugger. Han sopade banan rätt så grundligt med de samtida svenska katolikerna.

Att Svenska kyrkan har mycket att lära av både den Katolska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna, har jag inte förnekat, men Svk har också sitt eget arv – både från tiden före och från tiden efter reformationen. Vi behöver inte gå över ån efter vatten.

Vi bör inte tro att Maria upptogs till himlen för att påven bestämde det år 1950. Utan därför att Svenska kyrkans eget arv från medeltiden visar att detta är gammal kristen tro. Men bevisar det att Maria är en ”himladrottning”, alltså nästintill en gudinna, vilket är den katolska tolkningen av Uppenbarelseboken? Jag vet inte.

Detta måste jag ha rätt att skriva, utan att bli kölhalad av någon light version av inkvisitionen.

P.S. Jag rekommenderar Carls bok till alla som är intresserad av begreppsanalys, då den har mycket att lära ut till den som inte redan har synnerligen gedigna kunskapar i ämnet. Vilket dock Svk-biskoparna hade under 1950-talet. Men de lät inte logiken ta överhanden över tron. De skulle ha klarat debatten bättre idag, eftersom tron inte angrips och bespottas lika hårt nu som då.

nya tant lila svarar
18 september 2024 – 08:12

Magnus Olsson, lär man sig på Pastoralinstitutet att vara så auktoritetsbunden? Eller varifrån kommer den egenheten? Inte från Kristus i alla fall! Han lyssnade på alla människor! En titel är ingen garanti för att man är kunnigast eller mest beläst!

LFL säger
18 september 2012 – 12:12

Den fullständiga titeln på Carls' bok är: "Om tro och vetande: Ingemar Hedenius kristendomskritik i ett halvsekelperspektiv".

Då det förvånade mig att Cars kunde totalsåga Svk-biskoparna utan någon mer ingående kännedom om den debatt som fördes under 1950-talet, sökte jag egen kunskap hos bibliotek och antikvariat, och fann en hel del. Tyvärr minns jag inte alla titlarna, men minns att biskop Gert Borgenstjerna fokuserade på "Jesusfrågan" i skriften "Vår tro och vårt vetande". Han menade att man inte kunde diskutera tro och vetande utan att sätta Jesus i centrum.

En katolik, Robert Braun, som vistades i Sverige under den aktuella tiden, ger en helt annan bild av bl.a. Hedenius-debatten i sin bok "Was geht in Schweden eigentlich vor? - Analyse und Kritik einer Entchristlichung". Boken, som uppenbarligen skrevs för katolska läsare i Central- och Sydeuropa, ville varna för att den avkristning som pågick i Sverige, skulle drabba Central- och Sydeuropa också, om man inte drog lärdom av det svenska exemplet. Enligt Braun var den svenska kristenheten (inkl de svenska katolikerna) närmast chanslös mot de hätska kampanjerna mot kristendomen.

Avkristningen är i full gång nu i Sydeuropa.

Anders Gunnarsson svarar
18 september 2024 – 08:12

LFL

Jag fattar inte hur Hedeniusdebatten kom in i detta…
Men Johannesson skrev en bok; ”40-talet och idéerna”. Läs den! Den gavs ut av Bonnier t o m…

nya tant lila säger
18 september 2012 – 12:40

Puh!

nya tant lila säger
18 september 2012 – 01:17

Det värsta som kan hända en kyrka är nog om den blir exkluderande! Den och den får inte vara med, den och den får inte säga någonting! De bidrar inte med något till den här bloggen, så de ska stängas av!
Gud bevare oss för den sortens präster! Och för den sortens kyrka - en kyrka med censur!

Anders Gunnarsson säger
18 september 2012 – 05:56

PA

Du är ytterst tröttsam o vi kommer ingenvart med dina insuinationer.

Att rätta ut frågetecken är faktiskt inte din grej. Om du verkligen tror det överskattad din förmåga. :-)

Förklaringsbördan är (nog) helt din...

LFL svarar
18 september 2024 – 08:12

Gunnarsson

Har inte du gått ur Svenska kyrkan? Varför är du då här och gafflar och angriper person? Håll dig du till katolska bloggar. Varken jag eller PA har någon skyldighet att förklara något för dig. Du förstör bara debatter, men det är väl vad du vill åstadkomma, för att ingen ska läsa vad jag eller P-A skriver. Katolsk censur, med andra ord.

P-A Rudberg svarar
18 september 2024 – 08:12

Anders G,

I en kommentar till det jag skrivit tidigare skriver du ”???”.
Jag fattar inte vad du vill säga med den kommentaren så jag frågade vad du menade. Om det var så att jag var otydlig så lovar jag att förtydliga mig och förklara vad jag menar.
Annars undrar jag vad dina frågetecken tillförde diskussionen…

nya tant lila säger
18 september 2012 – 01:21

P-A, Anders Gunnarsson och också LFL!
Gör ett litet experiment!
Byt ut era egna namn mot kvinnonamn och föreställ er att det är kvinnor som diskuterar som ni gör!
Vad tycker ni då om "kärringarna"? :-)

P-A Rudberg svarar
18 september 2024 – 08:12

nya tant lila,

Varför skulle en persons kön spela någon roll i det här sammanhanget? Varför ska hela tiden person blandas in när vi resonerar i sakfrågor?

LFL säger
18 september 2012 – 05:07

Att Gunnarsson är otrevlig och ägnar sig åt personangrepp har inget att göra med katoliker i allmänhet. Det finns alla sorter. Men inom Katolska kyrkan i Sverige finns en obehaglig besser wisser-attityd, som bl.a. lett till få konversioner till katolicismen.

Anders Gunnarsson svarar
18 september 2024 – 08:12

LFL

Hur tröttsam är du?
Jag angriper dina åsikter. Din person bryr jag mig inte om.

Din antikatolicism är mer än trist, den är både obildad o brötig.
Inte en gång försvarar du din ståndpunkt, utan bara accelererar i antikatolska utfall.

Synd

LFL säger
18 september 2012 – 07:05

Nog nu. Alla katoliker får skämmas som du håller på. Katolska kyrkan är inte höjd över kritik. Visst är det personagrepp när du haft häng på mig under ett par års tid och trakasserat. Lägg av!

Anders Gunnarsson svarar
18 september 2024 – 08:12

LFL

Jag har sett tillräckligt av hur du behandlar meningsmotståndare (katoliker som icke-katoliker)!

Tagga ner. Bemöt frågor. Smeta inte in allt du skriver i antikatolska ordalag. Hur svårt kan det vara?

LFL säger
18 september 2012 – 11:56

"Antikatolska ordalag". Jag sådana ord har man rätt att använda, och desto mer nödvändigt med tanke på den förträffliga ambassadör för Katolska kyrkan som härjar här och leker inkvisition... Luther var väl ganska "antikatolsk"? Skulle vi inte få vara det i en luthersk kyrka?

Anders Gunnarsson svarar
19 september 2024 – 08:12

LFL

Du får vara vad du vill, men var beredd att argumentera för din sak. Att hängfalla åt halmgubbekreation o nidbildsmakande är hyfsat kontraproduktivt.

Och därmed har jag lika stor rätt som er att argumentera för min sak (o jag har inget mandat från biskopen, vilket är en konspiratorisk tanke, som säger allt om dig o inget om mig eller Kyrkan)!

Varför är inga katoliker välkommna i din närhet?
Varför så hätskt? Vad är det som sticker???

Jag tror inte jag vill veta svaren…

Allt gott från Kyrkans fulla gemenskap

LFL säger
19 september 2012 – 07:01

Du vet inte vilka som är välkomna i min närhet. Du är det inte, så illa som du uppför dig. Jag är inte beredd att argumentera inför dig. Det finns förhoppningsvis fler som läser Bonniers blogg. Det är för dem jag skriver. Jag kan inte se något "antikatolskt" alls i mitt inlägg 16 sept 0.04, men själva antydan om att något kunde missförstås triggade igång dig. Du har under några års tid nu hängt på Svk-bloggar och öst ditt förakt över Svk. Du har förstört varenda diskussion. Om du nu trivs så bra i Katolska kyrkan, så håll dig till den. Jag hyser själv den djupaste respekt för Katolska kyrkan, och skulle inte ha några problem att bli medlem i ett annat land än Sverige. Men i Sverige uppför ni er som en sekt av bästvetare. Bara detta med "Kyrkans fulla gemenskap". Ni gör verkligen skillnad på folk och folk, lite finare än andra. Lite mer kristna, lite mer frälsta än andra. Sedan undrar jag hur länge till du tänker fortsätta att attackera mig på Bonniers blogg. Jag tänker i fortsättningen inte svara dig.

Anders Gunnarsson svarar
19 september 2024 – 08:12

Bra.
Lägg ner din antikatolicism, så slipper du mig med…