Att vara eller inte vara – det är frågan.


För första gången deltar jag i kyrkomötet. Jag firar idag jubileum som biskop i Svenska kyrkan – enmånadsjubileum! :-). Dethar varit en intensiv månad med många möten, många nya upplevelser, många tankar, många planer, diakonvigning, kyrkoherdeinstallation etc. Och nu är jag på biskopsmöte och kyrkomöte. Biskoparna har varit samlade ett dygn för överläggningar kring olika viktiga frågor och varje morgon under kyrkomötet träffas vi för att avhandla, dela och besluta. Det är viktigt. Svenska kyrkan är ju en episkopal kyrka och inte kongregationalistisk. Samtidigt, och det vet alla som varit med eller är med på kyrkomötet, har biskoparna inte så mycket att säga till om i själva plenarförhandlingssammanhanget. Där förväntas vi tiga i röstningssammanhanget. Vad betyder det när vi talar om en episkopal struktur? Man säger att alla ska vara demokratiskt valda och ingen skall ha en självskriven rösträtt. Det är ett konstigt argument. Biskoparna är ju demokratiskt valda till biskopar. Prästerna, diakonerna och lika många förtoendevalda röstar ju fram den peson man vill ska vigas till biskop i Svenska kyrkan med huvudsaklig tjänstgöring i det egna stiftet. Vi har ju rösträtt i stiftsstyrelsen där vi är självskrivna ledamöter och dessutom ordförande. Vi behöver tydliggöra den episkopala strukturen, stå upp för den på kyrkans samtliga nivåer? Det har jag hävdat långt innan jag blev biskop därför att det är en del av vår identitet, en identitet vi delar med våra syskon i flera andra trossamfund därden anglikanska och romersk katolska kyrkan är två exempel. Biskopens roll och identitet understryks också hos oss genom att biskopen vigs i en vigning som gäller hela livet.  Så på flera olika sätt måste vi påminna oss om och leva detta att vi är en episkopal kyrka.

I det utskott där jag sitter kom frågan om församlingarnas kommunikatinsnöjligheter med dopfaddrarna upp. Vi talar för lite om vikten av dopfaddrarna. Jag är inte säker på att alla faddrar vet vad det betyder att vara fadder och än mindre förstår hur de ska hantera sitt uppdrag. Det är en stor uppgift att vara fadder till ett barn (eller vuxen). Fadderns uppgift, efter dopgudstjänsten, är att regelbundet be för sitt fadderbarn, att kunna stötta det och vara en förebild för det, att leda det djupare in i den kristna tron. Församlingarna behöver här ta sitt ansvar. Enligt 1686 års kyrkolag skulle faddern vara känd av biskopen. Det behövs inte idag. Men vad den tanken stod för var ju att faddrarna skulle klara av sin uppgift. Hur når vi på ett enkelt sätt faddrarna idag? Hur får vi in deras adresser i kyrkans system så att allt sker i enlighet med PUL? Och än mer:  vad gör vi i våra olika församlingar för faddrarna? Nöjer vi oss med att säga viktiga saker till dem dopgudstjänsten ( och gör vi äns det?)?I våra doppastoraler  och församlingsinstruktioner borde ett aktivt fadderarbete beskrivas. Och sedan ska det levas. I vårt multireligiösa sammanhang är det ju viktigt att vi som kristen kyrka hjälper människor att känna tillhörighet och få fördjupa tro och uppdrag i livet.

Att vara eller inte vara gäller alltså både kyrkans och den enskilda fadderns identitetsfråga och svaret är viktigt.

14 kommentarer

Anders Göranzon säger
26 september 2012 – 12:47

Pedagoger och präster från Kalmar är just nu på resa till Köpenhamn. I morse samtalade vi om faddrarnas betydelse! :-)

Åke Bonnier svarar
26 september 2024 – 08:12

Roligt! Viktigt! Finns det tankar Ni kan dela?

Magnus Olsson säger
26 september 2012 – 03:53

Vilken utmärkt blogg! Helt rätt Biskop Åke! Glädjande att läsa både om biskopsämbetet och dess betydelse och om dopet! /Magnus Olsson ps du har väl läst Ulrika Lagerlöfs avh " vägen till biskopsämbetet"?

Anders Gunnarsson säger
26 september 2012 – 04:51

Håller helt med. Att biskoparna inte kan bestämma i sin egen kyrka är världsunikt...

Karin LV säger
26 september 2012 – 06:23

Min uppfattning är att kyrkomötet lyssnar mycket aktivt till biskoparna, både i utskott och i plenum. Läronämndens yttranden har mycket stort inflytande. Dessutom har biskoparna en slags vetorätt: (citerar ur Kyrkoordningen, kapitlet om kyrkomötet:

Beslut i vissa lärofrågor
18 § När kyrkomötet ska besluta i något ärende som anges i 17 § första stycket eller i ett ärende där
Läronämnden i sitt yttrande enligt 17 § tredje stycket har angett att en särskild beslutsordning kan
bli tillämplig gäller följande.
1. När det har fastställts vilka beslutsförslag som föreligger men innan kyrkomötet fattar beslut ska
biskoparna besluta om den särskilda beslutsordningen i punkt 2 ska tillämpas om kyrkomötet
bifaller ett visst förslag. Biskoparna får fatta ett sådant beslut om de finner att ett förslag inte bör
genomföras därför att det strider mot Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.
2. Om kyrkomötet bifaller ett förslag för vilket biskoparna har beslutat att en särskild beslutsordning
ska gälla ska det förslaget tas upp på nytt vid kyrkomötets andra sammanträde året efter
att val till kyrkomötet har ägt rum. Läronämnden ska då åter yttra sig och ärendet på nytt beredas i
utskott innan kyrkomötet fattar ett slutligt beslut.
3. Om kyrkomötet vid det slutliga beslutet bifaller ett förslag för vilket biskoparna har beslutat att
den särskilda beslutordningen ska gälla måste minst tre fjärdedelar av de röstande bifalla förslaget
för att det ska genomföras. (SvKB 2004:10, 2010:6)

Åke Bonnier svarar
27 september 2024 – 08:12

Tack Karin för citatet ur KO som ju innebär att biskoparna har möjlighet att fördröja beslut gällande lärofrågor. Nu kan ju biskopar ha en eller annan åsikt även i sådana frågor som inte läronämnden behandlar. Jag vet att vi i utskottsarbetet kan tillfoga ett särskilt yttrande, men nog är det grundläggande fel att biskopar, som är demokratiskt valda i biskopsval inte kan rösta i det sammanhang som handlar om kyrkans yttersta och demokratiskt valda beslutsforum. I fråga om biskoparnas rösträtt råder skilda meningar mellan och i nomineringsgrupperna och även mellan biskoparna själva. Mitt inlägg får ses som ett, bland andra,inlägg i samtalet om rösträtten, ett samtal som säkerligen kommer att fortsätta att föras i olika sammanhang.

LFL säger
27 september 2012 – 08:48

Påståendet att Svk-biskoparna inte kan bestämma i sin egen kyrka är ännu ett exempel på den romersk-katolska sektens lögnpropagda mot Sveriges enda katolska kyrka - Svenska kyrkan. Det började med en artikelserie i DN 1999 av en av tidningens journalister, tillika medlem i den romersk-katolska kyrkan, vilken gav en nidbild av de förtroendevalda i Svk som en samling hönshjärnor. Denna artikelserie var länge utlagd på en katolsk församlings hemsida. I denna artikelserie drevs bl.a. tesen att atisten Arthur Engberg, som avled 1944, fortfarande bestämmer i Svk. Engberg påstods allts 1999 ha berövat biskoparna rösträtten - styrkt av DN-journalistesn med ett uttalande av Enberg vid en partikongress under 1930-talet.

Speciellt världsunikt är det inte heller att församlingen kan rösta ner biskoparna. Detta åskådliggjordes t. ex. vid konciliet i Florens under 1400-talet, då det ryska sändebudet saknade fullmakt att underkasta den rysk-ortodoxa kyrkan under påvens diktat. På en svensk ortodox blogg läste jag förklaringen att "Biskoparna är lärare och väktare, men även församlingen är väktare, för även biskoparna kan fela och förleda." Så ser man inte på biskoparna i den romersk-katolska kyrkan med sina ofelbarhetsdogmer, som gör biskoparna till jämlikar med Gud. Endast Gud är ofelbar. Så tror vi inte bara i Svenska kyrkan, utan även i de ortodoxa kyrkorna!

För att fullfölja denna urkristna tanke borde Sv:s kyrkomöte omvandlas till en ren lekmannarepresentation, där även prästerna saknar rösträtt. I stället kan ju vid sidan av biskopsmötet och lekmännens kyrkomöte inrätta ett särkilt prästmöte.

Sven Andersson säger
27 september 2012 – 08:54

Principen i vår kyrka är att DEMOKRATIN gäller. Majoriteten är auktoriteten.
Har nyligen umgåtts med en afrikansk biskop, som inte förstår att vi har folk
som beslutar i vår kyrka med partiboken och inte bibeln i hand, att vi har kyrko-
rådsledamöter, som ej deltar i nattvarden och knappast firar gudstjänst, att vi
har anställda som sällan eller aldrig firar gudstjänst, att de t o m svär på de
kyrkliga sammanträdena, etc..När kyrkans rötter är sådana, så blir kyrkomötet
därefter. Skall det nu bli ngt gott eller slår man ännu en spik i kyrkans kista med
STRUKTUR-destruktionen!?!

LFL säger
27 september 2012 – 09:01

Att Svenska kyrkan har problem, kan inte förnekas. Men tack gode Gud för att vi inte har "ofelbara" biskopar. Biskop Bonnier är föredömlig i att tillåta kritik mot sig själv! Om alla kristtrogna lekmän lever upp till sitt ansvar som "väktare" kan det bli något riktigt bra. Då kommer partiböckerna att spela mindre roll.

Sven Andersson säger
27 september 2012 – 10:13

Biskop Bonnier är säkert både snäll, god och välmenande, men med främst ett
"regnsbågs-syfte" på programmet, och det är illavarlslande. KYRIE ELEISDON !

P-A Rudberg svarar
28 september 2024 – 08:12

Sven Andersson,

Jag upplever att du försöker måla upp en falsk bild av biskop Åke.
Hans valspråk är ”Ge Jesus äran”, och genomgående i hans förkunnelse och gärning finns ett starkt fokus på Kristus.

Jonas säger
28 september 2012 – 12:27

Att kalla Katolska kyrkan för en sekt och Svenska kyrkan för Sveriges enda katolska kyrka är som alla förstår ett uttalande som saknar all trovärdighet och förankring i sanningen. LFL verkar också vara helt okunnig i den katolska läran när han påstår att biskoparna är ofelbara. Det har aldrig varit katolska kyrkans tro.

Tyvärr har kyrkopolitikerna i makthänseende blivit kyrkans biskopar. I en sann Kristi kyrkan har naturligtvis endast de apostoliskt vigda makt i teologiska och liturgiska frågor till exempel (men kanske även i en del andra, dock om man ska köpa Gevalia eller Löfbergs lila till kyrkkaffet kanske inte är en biskopsfråga), vilket inte innebär att de bör lyssna till vad andra, har att säga.

Emellertid; som Karin Långström Vinge påpekar kan inflytande utövas även utan formella befogenheter. Det är därför viktigt att biskoparna bröstar upp sig på olika sätt och verkligen uttalar sig i frågor uttalar sig offentligt inte minst i kontroversiella frågor och tar på sig martyrskapet om det är nödvändigt.

Biskop Åke! Vore föredömligt om du vid kyrkomötet visade din biskopliga värdighet genom att bära cassock (talar) (liksom biskop emeritus Björn Fiärstedt) med fascia samt en kalott på huvudet. Det skulle se mycket bra ut!

LFL svarar
28 september 2024 – 08:12

Och vilka är dessa ”alla” som förstår? Inom Svenska kyrkan liksom inom det svenska samhället i stort är vi nog många som anser att i Sverige är den s.k Katolska kyrkan sekten, medan Svenska kyrkan är den allmänneliga kyrkan. De som vet att ordet ”katolsk” betyder allmännelig håller nog med om att Svenska kyrkan är Sveriges enda katolska kyrka.

Jonas säger
28 september 2012 – 09:35

LFL, det är knappast någon annan än du och möjligen Maranataförsamlingen som tycker så. Svenska kyrkan tycker själv sig inte vara den Katolska kyrkan i Sverige längre.

Biskop Åke; angående din fundering om faddrarna. I katolska stiftet i Sverige registreras vem som är fadder för dem som upptas i Katolska kyrkan. Och naturligtvis gäller PUL även för dem. Du skulle kunna höra med den registeransvarige för Stockholms katolska stift, Jan Svensson (tidigare kommunister i Mockfjärds församling), hur de har tacklat den frågan.

LFL säger
28 september 2012 – 10:12

Jag håller i princip med Åke om att Svk måste tydliggöra sin identitet som en en episkopal kyrka och inte kongregationalistisk. Och dessutom som en luthersk kyrka, som bygger vidare på en inhemsk tradition från tiden före reformationen. Vi ska inte härma utländska kyrkor för att de skulle vara mer rättrogna eller någon i den stilen. Katolska kyrkan har flera tusen biskopar, Svk har fjorton + några pensionerade. Det har sannolikt aldrig varit officiell katolsk lära att varje enskid biskop är ofelbar, men biskoparna tillsammans genom majoritetsbeslut. Och detta har förlänat den katolska biskoparna ett anseende och en auktoritet som om de vore ofelbara. Tänk bara på historien med den svenska ärkebiskopen Gustav Trolle, som trots sin inblandning både i långfredagsassakern på uppländska bönder 1520 och Stockholms blodbad under hösten samma år - då bl.a. biskop Vincent av Skara mördades, hyllades av papisterna i Rom som Sveriges rätte ärkebiskop!

Nej, en enskild biskop kan inte vara ofelbar, och inte heller ett lands samtliga biskopar som kollektiv, och inte ens hela världens samtliga biskopar som kollektiv. Men biskoparna har en viktig uppgift som lärare och väktare. De ska bevara den kristna läran och vakta den mot villoläror. Något att tänka på vid svenska biskopsval, som alltför mycket präglas av önskemålet om politiskt följsamma biskopar, och av den som blivit vald. En biskop ska alltid söka Guds vägledning i och för sitt ämbete.

Men, som det stod på en ortodox kyrkas hemsida, är även församlingen väktare, eftersom även biskoparna kan fela och förleda. Och detta får mig att fundera över biskoparnas rösträtt på kyrkomötet. Rösträtt på kyrkomötet ska biskoparna inte ha, eftersom det är kyrkomötets (som representation för "församlingen") plikt att tillrättavisa biskoparna, om de har felat och förlett. Däremot ska biskoparna givetvis inte vara passiva under kyrkomötet. Även där har de sin uppgift som lärare, som sakkunniga i lärofrågor.

Rösträtt för biskoparna på kyrkomötet skulle i praktiken innebära att det behövs 80 % majoritet av de direktvalda för att rösta ner biskoparna, i stället för kvalificerad majoritet 75 %.

Som jag skrev i en tidigare kommentar bör inte heller prästerna ha rösträtt på kyrkommötet, som bör vara en ren lekmannarepresentation. Präster borde alltså inte vara valbara som ledamöter i kyrkomötet. Det är lika mycket präster, som söker stöd hos olika partier och nomineringsgrupper, som lekmän med partibok som har politiserat kyrkomötet. I stället bör prästernarna ha en egen representation, egna valda ledamöter till ett särskilt prästmöte.

Vi skulle då få en tredelad makstruktur i Svenska kyrkan: Samtliga biskopar samlade till biskopsmöte, valda representanter för övriga präster samlade till prästmöte, och valda representanter för lekfolket samlade till allmänt kyrkomöte.
Man borde kanske kräva kvalificerad majoritet vid samtliga dessa möten för beslut i lärofrågor? Hur ska befolgenheterna fördelas mellan dess organ? Jag ställer frågan...

Jonas säger
28 september 2012 – 10:56

För övrigt är biskop Trolle värd att hyllas.

LFL säger
29 september 2012 – 02:37

Ojojoj, då! Sign Jonas; som i tidigare debatter på Bonniers blogg har förnekat att han är katolik, skriver nu att Trolle är värd att hyllas!

En anonym katolik skriver alltså på den nuvarande Skara-biskopens blogg att den gangster i biskopsskyrd som anstiftade mordet på den sista "katolska" Skarabiskopen, Vincentius, är värd att hyllas.

Vincentius var trogen påven in i döden, och utan tvekan en värdigare innehavare av sitt ämbete än den unge spolingen Gustav Trolle, som var bräddfylld av hat för att han blivit fråntagen sina militära leksaker, som han hade roat sig med i stället för att uppfylla sina plikter som ärkebiskop. Trolle hade bivit vald till ärkebiskop till följd av en politisk uppgörelse, som syftade till att ena de olika fraktionerna i inbördeskriget. Hade han öht några teologiska meriter?

De nutida papisternas devota hyllningar till krigsherren, landsförrädaren och massmördaren Gustav Trolle ställer den katolska ofelbarhetsdogmen i korseld. Om Trolle var ofelbar för att han var biskop, så var även Vincentius ofelbar. Han var ju också biskop - med påvligt godkännande och allt.

När Trolle utan stöd i vare sig den kyrkliga eller jordiska lagen avkunnade dödsdomen mot Vincentius, utropade denne med hög röst att han var oskyldig till anklagelsen och krävde att bli ställd inför en laglig domstol. Så skulle det gå till - även enligt inkvisitionens regler. Enligt dessa regler skulle dem, som befunnits skyldiga till kätteri av den kyrkliga domstolen, överlämnas till den jordiska rättvisan för att döma av den, emedan de kyrkliga inkvisitionsdomstolerna saknade befogenhet - enligt kyrkans egen lag - att döma någon till döden.

Avrättningen av Vincentius var alltså ett justitiemord, och därför är det rätt att anklaga Trolle för anstiftan till mord - en handling som alltså försvaras av den niutida katolska kyrkan i Sverige. Faktum var dock att den dåvarande påven beslöt att starta en utreddning av Trolles brott. Denna utredning han knappt påbörjas innan Rom ockuperades av franska trupper, med följd att påven tvingades söka skydd hos den österrikiska kejsaren, vars marionett han blev. Kejsaren hade dock släktband med den danska kungen Kristian Tyrann, som tagit Trolle under sitt skydd.

Trolle måste emellertid slutligen ha befunnits skyldig av den påvliga rättvisan, eftersom en annan person utsågs till svensk-katolsk exil-ärkebiskop medan Trolle fortfarande var i livet. Utgången av Trolles brott blev alltså att ej heller Vatikanen respekterade Trolles anspråk på att vara Sveriges rätte ärkebiskop, och att Sverige gick förlorat som en provin inom den världsvida romersk-katolska kyrkan - samt att Trolle fått något slags helgonstatus hos den nuvarande Katolska kyrkan i Sverige, som därmed förtjänar att kallas en sekt.

Jonas säger
6 oktober 2012 – 05:48

LFL, jag har inte uttryckligen förnekat mig vara katolik. För övrigt så blir det genom din utsaga tydligt att du har en helt egen unik och verklighetsfrämmande uppfattning om vad som satisfierar en sekt. Snarare är det du själv som uppvisar sektliknande tendenser, som Maranataförsamlingen i Stockholm.

LFL svarar
20 april 2024 – 12:13

Jonas

Du har alltså inte ”uttryckligen” förnekat att du är katolik! Jag kan däremot uttryckligen förneka att jag har eller har haft något som helst samröre med Maranata. Jag utgår från den lutherska kyrkans bekännelseskrifter.