Hit vill jag komma tillbaka!


Kolumnisten Jenny Nordberg har skrivit en omdebatterad kolumn i SvD med skarpt riktad kritik mot Svenska kyrkan  (läs den här). Hon är kritisk mot att Svenska kyrkan tar upp medlemsavgiften via skattsedeln, kritisk mot att kyrkan tar upp kollekt till egen verksamhet och kritisk till att man inte använder mer av ”skog och silverbucklor” d v s att man tycks slippa gör sig av med dessa. Dessutom är hon kritisk mot prästers förkunnelse. Hon skriver: ”visst är det charmerande med bröllop och dop, men det känns mer som en jackpot än regel att en svensk präst får ur sig något verkligt intressant eller originellt vid ett sådant tillfälle. ”

Att kyrkan tar upp medlemsavgiften via skattsedeln sker för att det är en möjlighet som givits Svenska kyrkan och flera andra trossamfund i Sverige. Det underlättar naturligtvis rent tekniskt. Kyrkoavgiften bekostar framförallt kyrkans grundläggande uppgift. Vi ska fira gudstjänst, vi ska bedriva undervisning och utöva diakoni och mission. Till detta behövs personal och lokaler. Detta är vad kyrkoavgiften (medlemsavgiften) används till. I några pastorat i Sverige avsätts också en ringa summa för internationell diakoni som handlar om Svenska kyrkans internationella arbete (det som tidigare hette Lutherhjälpen och Svenska kyrkans mission). Förutom medlemsavgiften är kyrkan nationellt, regionalt och lokalt beroende av ytterligare intäkter. En sådan intäktsväg är kollekten. Vi har rikskollekter som ofta går till olika typer av organisationer, eller Svenska kyrkans internationella arbete, Svenska kyrkan i Utlandet etc. Stiftskollekterna kan gynna olika ändamål som är viktiga i stiftet liksom församlingskollekterna är tänkta att gynna det som ligger församlingen varmt om hjärtat. Kollekten bygger på frivillighet och det står var och en fritt att ge så lite eller så mycket som man själv vill.

Jag kan på ett sätt förstå Jenny Nordbergs kritik eftersom man skulle önska att kyrkoavgiften skulle kunna täcka alla omkostnader inklusive bidrag. Men avgiften räcker inte beronede på stora kostnader, inte minst för fastigheterna ( i vssa pastorat i Skara stift finns över 20 kyrkor varav flera medeltida kyrkor) och trots att det går att söka kyrkoantikvariska medel och kyrkobyggnadsbidrag blir kostnaderna stora för pastoraten.

Men Jennys allvarligaste kritik kanske inte är frågan om kyrkoavgifter, kollekter och andra ekonomiska möjligheter utan orden om att ”visst är det charmerande med bröllop och dop, men det känns mer som en jackpot än regel att en svensk präst får ur sig något verkligt intressant eller originellt vid ett sådant tillfälle.”  Jag vet inte hur ofta Jenny går i kyrkan men oavsett det måste alla som förkunnar ta förkunnelsens uppdrag på allvar. Kanske handlar det inte om att vara så orginell som möjligt utan snarare att lägga ut evangeliet om Jesus Kristus på ett sådant sätt att människor känner sig berörda. Det är en utmaning att predika, en utmaning att säga något som får texten att öppna sig också för den besökare som bara kommer vid ett enskilt tillfälle. När Jenny och andra kyrkokritiska personer väl kommer till kyrkan ska de inte behöva mötas av en sådan förkunnelse och en sådan genomförd liturgi att deras tidigare negativa erfarenheter blir bekräftade. Man ska inte behöva säga eller känna ”vad var det jag sa” när man går ut ur kyrkorummet utan snarare ”hit vill jag komma tillbaka!”. Vi måste ta alla förkunnelsemoment och alla förkunnelsetillfällen på största allvar. Det ser jag som en viktig utmaning för alla oss som på olika sätt arbetar med detta i Skara stift. Förkunnarna är många; präster, diakoner, pedagoger, musiker och biskop men också förtroendevalda och ideella medarbetare. Alla är vi förkunnare på olika sätt i kyrkans gudstjänstsammanhang. Vi måste lyssna till Jenny Nordbergs kritik och samtala både internt och utåt om hur vi kan nå ut. Vi måste våga vara djärva och använda många olika typer av språk. Evangeliet om den korsfäste och uppståndne kan också förkunnas genom film, genom dans, genom modern konst, genom konsertant musik, genom installationer av olika slag. Men vad vi än gör så är det vvv som gäller och vvv är förkortning för ”vi vet varför”. Allt det vi gör i kyrkans sammanhang har egentligen bara en enda uppgift och det är att bära ut evangeliet om Jesus Kristus – det evangelium som ser, som befriar, upprättar och bekräftar. Det är ett budskap som jag önskar att Jenny Nordberg ska få möta också i Svenska kyrkans sammanhang, och inte bara Jenny utan alla människor, oavsett ålder, som oavsett orsak, söker sig till kyrkan. När vi gör olika gränsöverskridande saker i kyrkans sammanhang (och det sker verkligen på många håll) ska vi veta varför vi gör det och ha klart för oss vem det djupast sett handlar om. När vi vet varför är det viktigt att ha en öppen attityd till det heliga rummets många möjligheter.

Skara stift fyller 1000 år nästa år. Det ska vi fira. Vi har som organiserad kristenhet funnits i Sverige i 1000 år. Det är fantastiskt och vi kan på många sätt glädjas över vår historia och samtidigt vara strakt kritisk till fler ”inslag”. Men för oss i Skara stift handlar också jubileet om att se framåt, se hur vi kan vara kyrka på ett relevant sätt också i nutid och framtid. Kyrkan är inte främst dåtidens organisation utan nutidens. Vårt budskap och det vi bärs av handlar inte enbart om något som ägde rum i historien för länge sedan utan om något som bär i nutid och framtid. Det är detta som vi bärs av och det är detta som vi vill förmedla och det är detta som vi hela tiden måste hitta olika former för (både nya och gamla) att nå ut med. 1000 år ligger förhoppningsvis framför oss och den allra första dagen är i dag.

Jag tänker också på mina forna arbetskamrater i S:ta Clara kyrka i Stockholm som formulerade sin vision och sitt uppdrag med några få enkla ord: ”Jesus i ord och handling.” Det är den stora utmaningen där Jennys kritik sätter fingret på en öm punkt. Jag hoppas att Jennys röst fortsätter att höras – hon och andra interna och externa kritiker behövs. Jag skulle med glädje sitt i ett offentligt samtal med henne för att lyssna, föra att föra en dialog om kyrkans uppgift och för att ännu bättre kunna leva som vi lär – i ord och handling och ännu bättre göra det som jag menar att vi än mer ska göra i Skara stift och i hela Svenska kyrkan: Ge Jesus äran!

14 kommentarer

Sven Andersson säger
8 mars 2013 – 12:28

Åke du synes vara from och engagerad med sinne för bibelns ursprungliga kraft.
Fortsätt med god inspiration! Glöm gårdagens hen- och sexualbebatt och fortsätt
på en bibelenlig "evangelieväg"! Men akta dej för att bli en "ulv i fårakläder" !

Rudbeckius säger
8 mars 2013 – 07:44

Tack för den hittills mest balanserade kommentarer från officiellt håll i Svenska kyrkan i relation till Nordbergs krönika.
Om man skulle jämföra antalet anställde i relation till antalet aktive gudstjänstifrare skulle Svenska kyrkan nog hamna i en ytterlighetsposition. De flesta amerikanska kyrkor kan inte anställa i den omfattning Svenska kyrkan gör. Vad är det som gör detta möjligt? Jo medlemsavgiften via skattsedeln!
Är det så märkligt att man jämför? Vad är det som gör att så många höjer tonläget vid sådant? JO: "Sitt still i båten så att vi inte orsakar fler utträden!"

Carolina säger
8 mars 2013 – 09:34

Det glädjer även mig Biskop Bonnier att du tog dig tid att bemöta denna krönika på ett sakligt och värdigt vis. Tack för det!

Magnus Olsson svarar
9 mars 2024 – 02:13

Instämmer! / Magnus Olsson

Erna säger
8 mars 2013 – 10:08

Vi är förhoppningsvis många som idag känner stor tacksamhet mot biskop Åke och skäms lite mindre över att den kyrka vi ännu tillhör försvaras in absurdum vid varje ifrågasättande.

Magnus Olsson säger
8 mars 2013 – 10:50

Den ofta uppvisade oförmågan att förstå Jenny Nordbergs kritik är baserad på att Svk tappat viljeperspektivet, samma sak som de citerade orden av clarafolket pekar på vilket inte är detsamma som att tala OM Jesus. När ex begrepp som "
Guds försyn" försvinner ur medvetandet sker detta. Det är djupt beklagligt för det ger också effekten att det existensiella perspektivet går förlorat och där satte J N in huvudstöten, kring det förkunnade ordet som också är kärnan i det hela. Därför är grundfrågan i denna debatt som alla andra kyrkliga debatter frågan om sanning. Det var utmärkt att JN fick fram det även om en rad debattörer missade detta. Den vilja som Svk åter måste plocka fram hänger samman med den alltid avgörande frågan vem var och vem ÄR Jesus. Det är svåra frågor men vem har sagt att ett kristet liv skall vara enkelt. Det är vägen,den enda som bjuds som är enkel: korsvägen, men inte vandringen, den är nu som alltid svår, mycket svår. Varför? Jo den inneboende oviljan att följa./ Magnus Olsson

LFL säger
8 mars 2013 – 03:28

Det har faktiskt förekommit att socialtjänsten har krävt att bidragssökande ska går ur kyrkan för att få försörjningsstöd (dvs socialbidrag) med motiveringen att medlemsavgiften inte längre är en skatt. Emellertid har det resonemanget ogillats, med motivering att kyrkoavgiften är en så grundläggande utgift, så att den tas in via skattsedeln. Därför måste Svenska kyrkan - tillsammans med alla andra samfund som tar in medlemsavgiften via skattsedeln - slå vakt om denna princip.

För att även de allra fattigaste ska ha möjlighet att vara fullvärdiga medlemmar i kyrkan, och inte bara vara "objekt" för kyrkans välgörenhet.

Henrik säger
8 mars 2013 – 03:37

Utmärkt, äntligen en biskop som svarar på det viktigaste i Jenny Nordbergs kommentar!

Staffanw säger
8 mars 2013 – 05:03

Ja, det var en klok och mogen kommentar och bemötande av Jenny N. Tror dock inte att man ska basera ett ev nytänkande på Jenny N's åsikter, inte mer än från någon annan vanlig, dödlig kyrkobesökare. Tycks som om Jenny N sneade till rejält efter bemötandet i den amerikanska kyrkan. Plötslig har Gud kommit i fokus. Har man följt Jenny's inlägg under de senaste fem åren, verkar hennes intresse för kyrkan och Gud vara ytterst svagt.
Jag tycker att SvK skulle fundera lite över de kyrkor som, likt Clara Kyrka, satt Jesus i fokus, och som lockar så mycket människor. Den trend jag annars kunnat notera har varit att Jesus allt mer rensats ut och hamnat bland "sällanköpsvarorna". Det är det stora problemet, och den stora utmaningen. Inte Jenny Nordbergs kommentarer, även om det ligger mycket i det hon ibland skriver.

Leif Ekstedt säger
9 mars 2013 – 01:19

Svaret var utförligt och balanserat.
Min fru som inte går så ofta i kyrkan har konstaterat " att när Kristallkyrkan"
var på TV så fick hon en dos av kristendom en gång i veckan.

Kristallkyrkan sprack - men det var en bra balans mellan nyheter och det gamla
kyrklivet dvs. Guds ord.

Vi måste göra något för att kyrkan skall leva vidare.
Fråga: varför ber man inte bordsbön eller hälsar oss till bords vid sopplunchen
som så många församlingar jobbar med?

Tecken på vad?
Den "levande kyrkan" kan väl börja röra på sig alltså inte enbart kärlekskyrkan.

Olof Olsson säger
9 mars 2013 – 03:42

Statens hjälp med avgiftsuppbörden är inte bara en "teknisk lösning". Det är en tjänst som är ekonomisk bingo för kyrkan. Förmodligen värd långt mer än en miljard kronor. Den som misstror kan ju skissa hur ett system där kyrkan tar över insamlingen av kyrkoavgift skulle kunna se ut. Hur skulle man hantera inkomstproportionell avgift? Vad skulle bli maximal avgift?

--- svarar
11 mars 2024 – 02:13

18.000 kr per år typ

Skarastiftspräst säger
9 mars 2013 – 06:01

Den här gången håller jag helt med Dig Biskop Bonnier när Du beskriver vad som är Kyrkans uppgift; Ge Jesus äran. Du skriver: "Allt det vi gör i kyrkans sammanhang har egentligen bara en enda uppgift och det är att bära ut evangeliet om Jesus Kristus."
Vad skall man då säga om detta när man läser predikoturer för en församling i Skara stift på självaste Palmsöndagen; inledningen till Stilla veckan där vi borde samla våra tankar till att själva följa med Jesus på hans svåra vandring till Jerusalem och korsets lidande för vår skull. Jag skall inte avslöja vilken församling det gäller, ej heller de medverkande, men man blir beklämd när man läser det.
"17.00 N.N. kyrka. Temagudstjänst; Menniskans åldrar. N.N. , sång. Kaffe. N.N.: präst `Karriär, utbrändhet, ungar flyttar ur boet´.
Jag tycker bara att Du som Biskop bör känna till hur vissa församlingar i stiftet bär ut evangeliet om Jesus Kristus. Tankeväckande.

Vera svarar
11 mars 2024 – 02:13

Min syn på saken
Livet går upp och ner för alla
Alla har i perioder av sitt liv svåra vandringar att möta,pilgrimsvandringar att utföra/vandra.
Lidandet / uppoffringarna en ställs inför vid de olika valen en gör i sitt liv.
Vara i andras liv dess egendom eller spelbjäs
Överbelastningen som resultat av att en har svårt att säga ja eller Nej .
Tomheten när unga flyttar ur boet ,som att bli arbetsbefriad eller arbetshandikappas av sjukdom eller ålder.Är man inte konstnärligt laggd/begåvad blir det svårare att hitta någon daglig sysselsättning för man måste ju ” vårda sig själv ” skjöta om sig.TACK FÖR ORDET

E. säger
10 mars 2013 – 09:31

Lidandet,smärtan,ilskan som riktas år olika olika håll .Upptäckten av att man vill vara någonannan ,kraven på kompensation på andras bekostnad.Offermyten "någonannan ska lösa ens problem" gör sig påmind .Missunna och avundas andra dess identiter

Rossina i V.Tunhem säger
10 mars 2013 – 11:35

Stort tack till Biskop Åke för värdefull kommentar till Jenny Nordbergs kolumn. Många, många fler än de trogna gudstjänstbesökarna betalar sin kyrkoavgift år efter år. Det beror säkert på att man sympatiserar med åtminstone någon del av församlingarnas verksamhet:
Sv.Kyrkan har ibland värdefullt arbete för att möta barn- och ungdomar, dela deras liv och lyssna.. Ett exempel är Crossroad i Nossebro. Många vill stödja detta!
I den lilla församlingen Kölingared har man drabbats svårt av befolkningsminskning. Men man har ändå lyckats vårda sin kyrka och det fina församlingshemmet. Den unika Cahmannorgeln är en pärla! Du som är musikaliskt intresserad: Åk till Kölingared och lyssna!
Våra förfäder klarade av att bevara de medeltida kyrkorna - då borde vi med all vår rikedom också klara detta. De talar till oss om Guds trofasthet genom seklerna och att det finns andra värden än pengar och pinaler! Se på Ornunga gamla kyrka, Eriksbergs dito, kyrkorna i Siene och Våmb... Vi har ALLA ett stort ansvar för detta kulturarv.
Jenny kritiserar också förkunnelsen. Jag tycker nog att präster talar ungefär som andra offentliga personer , ibland utmärkt , ibland sämre.
Varje kristen har en uppgift att med sitt liv och sina ord ge evangeliet vidare. På 70-talet använde vi ett studiematerial som (jag tror) heter "Gå ut bland folk". Något liknande skulle vi behöva i ny tappning!
Tack för denna möjlighet till kommunikation!

Olof Olsson säger
11 mars 2013 – 10:20

---, 18000kr per år, ok. Jag tror det ligger lite högt.