För dig utgiven!


Det är väl inte jag? Orden är hämtade från Skärtorsdagens evangelietext i Markusevangeliet och är en fråga som ställdes av lärjungarna när Jesus sa att en av dem skulle förråda honom.

I dag på morgonen samlades omkring 200 präster och diakoner i Skara domkyrka för att fira Skärtosdagsmässa med förnyelse av vigningslöftena. Det blev en oerhört stark gudstjänst där Jesus själv var närvarande mitt ibland oss på flera sätt. Prästerna och diakonerna fick komma och bara vara, bara ta in det som så starkt berör oss alla – Jesus själv i den måltid som han instiftade i samband med den judiska sedermåltiden. Men när man arbetar som kyrkans tjänare och Jesu tjänare är det så lätt att man känner sig tillhöra ”innegänget”, de som s.a.s. har ”sitt på det torra”. Man är ju ändå vigd, har anställning eller har haft anställning. Man har ju ändå tjänat Gud så länge genom tjänst i kyrkan. Någon ordning får det väl ändå vara. Det är väl inte jag?Det är väl inte jag som förråder, förnekar och beter mig illa inför Gud? Det måste handla om honom eller henne. Den där som inte går så ofta i kyrkan, den där som inte tror som jag, som inte har samma teologiska tolkning som jag, den där som är en riktig syndare.

Men svaret är att det är jag som förråder Jesus. Det är jag som förnekar Jesus. Det är jag! Jag gör det och kan inte skylla på någon annan. Jag gör det för jag är fången i mina inre övertygelser, fången i mitt sätt att vara, fången i mitt sätt att se på andra, fången i bedömningsträsket, fången i duktighetsivern, fången i behov av fördelar och framgång. Det är jag som förråder. Men likt Petrus som förnekade, likt Judas som förrådde, likt Thomas som tvivlade, likt Sebedaios söner som kämpade om bästa platsen bredvid Jesus i himlen, får jag ändå vara med. För det är nåden, Guds nåd som gäller – en nåd som är förunderlig, en nåd som inte kan begränsas av våra mänskliga bedömningar och uppfattningar, en nåd som befriar. Den nåden har fått sin brännpunkt i Jesu faktiska närvaro i brödets och vinets mysterium. Den nåden går inte att meritera sig till. Nattvardens bröd och vin är ingen medalj för proffstroende – bara ett uttryck för just Guds nåd, för Guds kärlek, för Guds gudomliga omsorg om var och en av oss – en omsorg som ser, bekräftar och upprättar.

Jag skulle önska att Du som läser denna blogg känner att nattvarden inte är till för andra främst utan är till för Dig. I en av våra psalmer i psalmboken står det: ”Du dukar bord för alla, här är de döptas hem.” (Psalm 399:1) Så är det. Nattvarden är de döptas hem och hemmåltid. Du behöver inte tro tillräckligt för att få vara med. Du kan inte tro tillräckligt.  Så är det. Du kan inte heller meritera dig genom goda gärningar. Så är det! Det enda vi kan förlita oss på är honom som instiftade denna måltid till vår tröst och salighet.

I Skara stift finns en viss rädsla för att fira nattvard för ofta. Det kan lätt bli till slentrian säger en del. Det är för högheligt och inte till för mig, säger andra. O, vad jag önskar att det kunde bli en nattvardsväckelse i vårt stift. Låt oss tillsammans be om det, för det handlar ju om fördjupad gudsrelation, fördjupad gudsnärhet och därmed också en djupare förståelse av den egna identiteten som sedd, bekräftad och upprättad.

För dig utgiven! Tänk så fantastiskt – trots allt!

7 kommentarer

gt säger
28 mars 2013 – 08:09

Ja, jag kan bara tänka så, att gud är till tjänst för oss, inte tvärt om.

Sven Andersson säger
28 mars 2013 – 09:21

AMEN!

Lubliner säger
28 mars 2013 – 09:34

Trösterika ord och en välbehövlig påminnelse
om gudsnärhet och gudsrelation.
TACK!
H.S.

LFL säger
28 mars 2013 – 10:15

Nu är ju nattvarden inte till för prästens skull, för att prästen ska slippa tänka: "Varför tar de inte emot nattvarden från MIG"? Den är förvisso till för kommunikanterna, men inte för att kommunikanterna ska bevisa att de inte är "motståndare" mot något eller någon. En nattvardsväckelse handlar inte om statistik. Man kan vara mer delaktig i nattvarden utan att själv ta emot den, än att ta emot den slentrianmässigt. Jag har själv mycket goda erfarenheter av nattvardsgudstjänster som avslutas med kyrkkaffe och goda bakverk. Man märker skillnaden mellan helig gemenskap med Jesus intensivt närvarande och profan gemenskap med de andra gudstjänstbesökarna.

Nattvarden är till frälsning eller fördärv, står det i Luthers katekes. Det är starka ord, som tydligen fortfarande tas på allvar i Skara stift. Det är en bra början, om biskopen vill att fler ska gå till nattvarden. Ett värdigt nattvardsfirande och möjlighet att ta nattvarden, när man är redo för det, även för dem som inte går i kyrkan så ofta. Förbi är den tid då man kunde ha nattvardsfirande bara en gång om året, eftersom det då var tvång att gå i kyrkan varje söndag.

Kanske är det också dags att ompröva idén att alla döpta, även mycket små barn, ska ha nattvarden. Varför ska man konfirmera sig, om man kan få nattvarden ändå? Jag tror att en nattvardsväckelse är det, som kan gjuta nytt liv i Svenska kyrkan. Och att det är återupprättelsen av nattvarden som ett heligt sakrament, som kan locka de unga till kyrkan.

Och som kan bereda vägen till nattvardsgemenskap med Katolska kyrkan! Jag tror inte att skulden för att vi inte har det, huvudsakligen ska läggas på Katolska kyrkan.

Det ÄR en missuppfattning att Katolska kyrkan sätter jungfru Maria före Jesus. Den uppfattningen kan man kanske få, om man reducerar nattvarden till enbart ett skålande mellan människor till någon avliden persons minne. Då får man ju ett behov av att reducera även den heliga jungrun för att upprätthålla skillnaden mellan Jesus och Maria.

Och det är då, som prästen som läser instiftelseorden, och inte Jesus, vars kropp och blod tas emot, som blir huvudpersonen i nattvarden. Det är då som man tar emot nattvarden för prästens skull, för att inte göra prästen ledsen.

Och då är det risk att andeutgjutelse, tungomålstal och liknande blir ett surrogat för nattvardens helighet.

Jag vill tacka biskopen för en mycket traditionell svenskyrklig betraktelse över nattvarden.

Willem-Jan Fens säger
30 mars 2013 – 04:45

Det var väldigt fint i Skara, Skärtorsdagsmorgon.Jag tror att nattvardsväckelsen är här, i Kristi kyrkas nedslag i Skara stift. Det är allt lättare för fler att erfara att Gud delar sitt liv med oss, delar våra villkor. Det märker man på konfirmander, som inte tvekar många sekunder, innan de kommer fram till brödet och vinet. Kravet på att 'förstå' är på väg bort, det handlar för fler och fler om att erfara mysteriet.
Det som också var mycket bra var föreläsningen efteråt. Den fördjupade Långfredagens upplevelse av ondskan närvaro. Jag kom för sent till gudstjänsten på långfredag (ledde den inte som tur var) eftersom jag fick lyssna till romers lidande och död, här mitt bland oss i Europa. Maktlös fick jag lyssna, kunde inte göra något. Må påskdagsmorgon komma även för dem!

Jonas säger
3 april 2013 – 09:12

Biskop Åke; hoppas att du vill verka för att inget annat än högmässa ska firas på söndagarna i alla församlingar och pastorat i stiftet..dock vill jag säga att t.ex. Västerås stift är betydligt sämre än Skara stift i det avseendet. Såg du förresten påsknattsmässan från Västerås på svt play? Där incenserades nattvardsgåvorna i ekvaristins liturgi. Du har tidigare uttalat att rökelse kan störa de som är känsliga men det får inte förhindra dess användning och det finns olika sorter. Vill du inte också verka för att det används mer i gudtjänsten? Det är ju i högsta grad bibliskt.

LFL säger
9 april 2013 – 03:31

Under alla mina besök katolska gudstjänster har incensering förekommer bara ett fåtal gånger. Så det kan inte vara något obligatoriskt inslag i katolskt nattvardsfirande. Jag tycker att vi ska återgå till den traditionella nattvarden i Svenska kyrkan:

1) Nattvarden bereds på högaltaret, som inte ska vara något museiföremål i bakgrunden.
2) Prästen vänd ad orientem, alltså inte med ryggen mot Kristus. Härigenom symboliseras Jesu närvaro och att prästen tar emot Jesus i spetsen för sin församling.
3) Riktigt vin i nattvarden. Det konsekrerade brödet och vinet ska eleveras. Tyst eukaristisk bön ska vara möjlig, men bör dock inte rekommenderas i vår lutherska kyrka.
4) Församlingen tar emot nattvarden knäfallande vid altarrundeln.
5) Gemensam kalk som torkas av omsorgsfullt. De som inte vill dricka ur samma kalk som andra, bör få vinet i särkalkar. I varje fall bör kommunikanterna själva inte doppa oblaten i vinet. Utan det får prästen göra, om det ska doppas. Prästen ansvarar då både för god handhygien och för att inget vin spills på vägen mellan kalken och kommunikantens mun.
6) Rullstolsburna betjänas sittande i sina rullstolar. Det bör finnas en ramp vid kortrappan, så att rullstolsburna inte tar emot nattvarden bakom ryggen på de andra, om de inte själva vill.
7) Prästen och ministranterna tar nattvarden sist.
8) Konsekrerat vin får inte slås ut i avlopp eller piscina. Prästen dricker upp kvarvarande vin i församlingens åsyn. Kan prästen inte göra det p.g.a. bilkörning får prästen ta med kvarvarande vin hem och dricker upp det hemma.
9) Endast personer, som själva tror på förvandlingen, får prästvigas. En präst som börjat tvivla på detta ska begära stödsamtal med sin biskop. Samma krav ska inte ställas på lekmän för att de ska få ta emot nattvarden.
10) Nattvarden bör endast ges till konfirmerade medlemmar i Svk och andra kyrkor som har ordningen barndop /konfirmation. Vuxendop i frikyrkor, som inte har barndop, bör jämställas med konfirmation. Kommunikanterna ska dock avgöra själva om de är behöriga att ta emot nattvarden. Inga "förhör" ska hållas och ingen ska avvisas.

Den som går till nattvarden ska känna sig trygg i att det är en (enligt gammal sed) riktig nattvard som ges. Jag vill ingalunda förvägra någon att få nattvarden som han /hon vill, t. ex. stående. Läronämnden bör ompröva beslutet att vilken dryck som helst från vinrankan duger. Den som inte tål alkohol bör ges enbart vatten i stället för vin. Nattvardsvin består ju av både vin och vatten. Givetvis ska höga krav ställas på vattenkvalitet.

Jag vill dessutom varmt rekommendera den sed som man har i katolska kyrkor, att var och en, som vill ha nattvarden, vid ankomsten till kyrkan flyttar en oblat från en skål med okonsekrerade oblater till en skål med oblater, som ska konsekreras. Då slipper man problemet med överblivna oblater och stora mängder överblivet konsekrerat vin. Jag har sett detta i katolska kyrkor, och det fungerar alldeles utmärkt. Det förstärker dessutom känslan av att något heligt sker framme vid altaret.