Bästa Johanna, Annika, Bengt, Yngve, Hanna, Ulrika och Per


Jag skriver till Er 7 präster och alla andra som vill läsa detta blogginlägg. Ni skrev en artikel i senaste numret av Kyrkans Tidning där ni tar upp flera frågor som ni vill att biskoparna ska svara på. Det blir mig veterligen inget samfällt svar. Personligen delar jag tanken som ni framför tydligt att kyrkan är ”det hem där människor finner nåd och förlåtelse. I förlåtelsens sammanhang är vi medvetna om våra egna tillkortakommanden, väl förtrogna med att vi alla är ställda under samma dom och samma nåd.” Det är fint uttryckt och rymmer det som är kärnan i kyrkans förkunnelse baserat på Jesu död och uppståndelse. Jag delar också tanken att vi ska vara varsamma om varandra i blogg-, twitter- och facebooksammanhang. Det är så lätt, inte minst om man är trött en kväll, att känslorna tar över och man formulerar sig hårt och dömande. Kanske tycker man att en viss formulering blivit riktigt snärtig och så trycker man på publicera-knappen eller sänd, eller… och vips så finns det skrivna svart på vitt i syberrymden – nåbar för den som har tillgång till de socialamedierna. Men vad vinner vi på detta?

Tänk om vi kunde föra en diskussion på nätet där vi beter oss belevat mot varandra i övertygelsen om att också meningsmotståndaren är ett Guds älskade barn. Tänk om vi kunde diskutera brännande frågor som berör alla möjlig ämnen och trosövertygelser utan att hacka på varandra. Låt oss försöka. Gällande stödet från Stockholms stift till Seglora smedja vet jag att en annan lika viktig samtalsplats stöds med lika mycket pengar från Stockholms stift – nämligen S:ta Katharinastiftelsen där man på Sturegatan 54 för spännande diskussioner, med Jesus i centrum, och om svåra ämnen i stor öppenhet. Radikalt utåt och radikalt inåt är ju S:ta Katharinastiftelsens strålande devis allt sedan Margit Sahlins tid.

I er artikel i kyrkans tidning skriver ni också: ”I det debattläge som nu råder kommer Kristus ständigt i skymundan. Vi kan möta utsagor som att ”Jesus var inte kristen”. Det är förvisso korrekt historiskt sett, Jesus var jude. Men i tron och för troende är Jesus just Kristus, den sanning vi vill tjäna. Att föra ut budskapet om att Jesus inte var kristen – och därmed till synes fjärma Jesus från kristendomen – tror vi förvirrar.  Det gagnar inte heller Svenska kyrkans framtid. ” Jag har ju skrivit om detta med att Jesus inte var kristen på min blogg och talat om det mången gång i olika sammanhang så jag käner mig träffad av det ni skrev och jag antar att det var det som var meningen.

Jag delar inte er uppfattning. Jag menar att det är viktigt att tala om Jesus som inte var kristen utan som var jude. Det är viktigt att visa på hans judiska sammanhang och hur viktigt den var för honom, visa på hans judiska sätt att undervisa och hur han plockar upp olika saker från sin tradition och sitt sammanhang – ett sammanhang som inte har spelat ut sin roll genom Jesu död och uppståndelse utan som är ett levande sammanhang också idag. Problemet är ju bara att antisemitismen också är ett levande sammanhang idag – ett unket men levande sammanhang som på sistone fått sitt mest konkreta uttryck i Malmö. Men jag menar att vi som kristna tydligt måste stå upp mot detta och visa på hur man angriper Jesu eget sammanhang (och med min och andras tolkning – också Jesus själv) när man uttrycker antisemitiska tankar och talar med ersättningsteologiska termer. Jesus var inte kristen men vi är kristna. Vi ska följa Jesus, fördjupa vår relation till honom som är sann Gud och sann människa, som är Gud i mänsklig gestalt, som levt, dött och uppstått och som lever idag. Men detta är en kristen bekännelse och den står jag helhjärtat för samtidigt som jag helhjärtat fortsätter att säga i olika sammanhang: Jesus själv var inte kristen. Jag brukar med glimten i ögat lägga till: ”Och han hade inga planer på att konvertera”. Låt oss tillsammans tala om detta! Låt oss fördjupa vår förståelse av den historiske Jesus och hans sammanhang och samtidigt tala tydligt om den Jesus som vi som kristna bekänner oss till och som är både historisk och lever och verkar idag genom den Heliga Anden i en gudom från evighet till evighet.

I slutänden tror jag dessutom att det är ännu bättre att tala med varandra än skriva om varandra. Kanske skulle ett samtal mellan t ex Annika Borg och Helle Klein om kristen dialog i de sociala mediernas sammanhang kunna vara något? Jag skulle med glädje vara med och leda ett sådant samtal – t ex i Sverige äldsta domkyrka.

Med många goda hälsningar – ”väl medveten om [mina] egna tillkortakommanden”!

+Åke

27 kommentarer

Ulrika Carlström Nordkvist säger
15 april 2013 – 08:27

Hej Åke,
Tack för ditt blogginlägg. Jag delar det du säger beträffande den historiske Jesus och uppfattar att vi också i artikeln säger att Jesus var jude. Med ett begränsat antal tecken i en debatt kan det vara svårt att få med allt. Så tack för att du plockar upp den tråden och förtydligar och ja jag delar din beskrivning.

S:ta Katharinastiftelsen har på unikt sett bjudit in företrädare för olika riktningar. Det är den typen av samtal och samtalsarenor vi behöver både inom Svenska kyrkan och i ett mångreligiöst samhälle. Jag tror att det är olyckligt att personifiera en pågående dialog / debatt med att låta två personer – i detta fall två kvinnor – göras till ”syndabockar” för ett pågående debattklimat.

Med önskan om ett fortsatt konstruktivt samtal, där många deltar.

Ulrika Carlström Nordkvist

Annika Borg säger
15 april 2013 – 09:42

+Åke,
En sakupplysning: jag och Helle Klein var inbjudna till S:ta Katharinastiftelsen i höstas för ett samtal. Helle tackade nej. /Annika Borg

Åke Bonnier svarar
15 april 2024 – 08:13

Hej Annika,
Dialog är viktigt och det kan vara värt att försöka igen.
Allt gott!
+Åke

daniel säger
15 april 2013 – 06:27

Att Jesus var jude är en historisk självklarhet. Ändå har det ett värde att poängtera detta med tanke på historisk och nutida antisemitism. Dessutom är det ett faktum som kan vara en god och ödmjukande grund för religionsdialog. Även om Abrahams barn kanske är en än bredare utgångspunkt som ju används framgångsrikt. Men annars funderar jag lite på vad uttalandet av denna självklarhet egentlige har för syfte. Jag känner lite att, jo självklart men sen då... Lite som att poängtera att bollen är rund. Helt klart sant men vad följer av detta då?

LFL säger
15 april 2013 – 07:27

Enligt min ringa åsikt var den historiske Jesus en kristen jude. Det vore däremot fel att säga att han var katolik, lutheran eller "messiansk jude".

LFL säger
15 april 2013 – 07:58

Enligt min ringa åsikt ägnar sig Seglora Smedja /Dagens Seglora åt McCarthyism, troligen i syfte att bereda en plattform i socialdemokratiska partiet för pastorsadjunkten och den förra politiska chefredaktöreren för Aftonbladet Helle Klein. Detta efter hennes grovt antiamerikanska rallarsvingar mot förra partiledaren Mona Sahlin och s' nuvarande talesperson i utrikespolitiska frågor Urban Ahlin - som båda anklagades för att vara medansvariga för att USA håller på att sätta världen i brand.

Sahlin har som bekant svarat med ett tjuvnyp tillbaka, dock inte direkt mot Seglora Smedja, som hon kanske inte har genomskådat, utan mot ordföranden i Islamiska Förbundet samt "Hjärta - socialdemokrater för tro och solidaritet i Stockholm" Omar Mustafa.

Jag har från starten uppfattat "Hjärta", som ett religionssynkretistiskt projekt, men om syftet bara är försvara religionsfriheten för kristna, judar och muslimer mm, och främja det goda, som dessa religioner har gemensamt, samt bekämpa fördomar mot troende människor, har jag inga invändningar.

Seglora Smedja verkar ju däremot ha som syfte att främja det sämsta hos alla religioner, genom sin verbala förföljelse mot "oliktänkande" kristna, speciellt i Svenska kyrkan.

Rudbeckius säger
15 april 2013 – 09:07

Det är vällovligt att du som (hittills) ende biskop tar till orda med anledning av detta skandalösa tonläge som drivits upp. Synd bara att du fastnar i en detalj i debattartikeln och inte förmår adressera själva saken.
Jag skulle önska att du tydligt svarar på frågan om det rimliga i att en tankesmedja med ett så uttalat politiskt syfte och med en så grov retorik uppbär offentligt stöd från stiftet. Ringer det inga varningsklockor hos dig? Tänker du verkligen att det är normalt att kyrkan sponsrar sossarna genom stiftsbidrag och kollekter på detta sätt? Varför får då inte alternativa tankesmedjor motsvarande stöd? Frågorna är många och du inviker dem alla, trots att du känner Stockholm väldigt väl...

Åke Bonnier svarar
15 april 2024 – 08:13

Rudbeckius,
Förutom det jag redan skrivit besvarar jag inte frågor rörande Stockholms stift oavsett min bakgrund. Det överlämnar jag åt dem som där har ansvar.
Med vänlig hälsning,
+Åke

LFL säger
15 april 2013 – 09:48

Rudbeckius

Det är faktiskt inte sossarna som sponsras. Utan det handlar om att stödja en person, som inte längre har någon plattform nära partitoppen, att göra come back som ledande socialdemokratisk opinionsbildare.

Jonas säger
15 april 2013 – 11:19

Bra att du svarar på inlagan från de sju prästerna biskop Åke. Genom det blir du ett föredöme bland biskoparna och de andra borde faktiskt inte vara sämre. Kan du inte uppmana dem att svara? Särskilt Brunne är träffad och borde svara, men tyvärr så är hon nog inte lika frimodig. Lite synd att detta om Jesus som jude skymmer det viktiga budskapet. Det hade varit bättre att ta upp detta med att det inte behövs någon försoning och att Jesus mer är en vishetslärare.

Det vore intressant om du biskop Åke vågade uttala dig något om du tycker att det skulle vara lämpligt att rikta stiftskollekt till Dagens Seglora? Jag gissar att du inte heller har för avsikt att rikta stiftskollekten till Svensk Pastoraltidskrift även om det vore en mer Gudii behaglig gärning.

Anders Gunnarsson säger
16 april 2013 – 08:58

Seglora smedja har en sandlådenivå, i paritet med humanisterna, Katolsk vision o Vakna Sverige...

Personangrepp varvat med censur varvat med förtal. Ärligt talat, vem orkar bry sig mer än 10 min...

Att stödja sån skit med bidrag, är totalt kontraproduktivt. Svenska Kyrkan i Stockholm har allt att förlora genom att stödja sån skit. Man har uppenbarligen för mycket pengar att handskas med; här o där.

Anneli Magnusson säger
16 april 2013 – 03:49

Jag tycker att inlägget är väldigt tänkvärt och klokt. Frågan om hur vi skapar ett konstruktivt och respektfullt samtal mellan oliktänkande inom och mellan samfunden blir allt mer brännande.

Grunden är nog insikten om att alla inte måste tro och tolka som man själv gör, att mångfald är något gott och stimulerande.
Samtidigt finns det ju, inte minst i religiösa sammanhang, många människor som har behov av enkla svar och tydlighet. Deras cirklar blir rubbade av att Jesus var en jude som inte hade några planer på att konvertera.
Jag tror att de här personernas behov av "trygghet" också behöver tillgodoses, samtidigt som de inte kan få tvinga andra att s.a.s. dansa efter deras pipa.
Samtidigt måste det förstås finnas regler och gränser för att samfundet ska fungera. Vilket det också finns personer som har svårt för. Hur kan de känna sig hemma utan att skapa total anarki?
Frågan är hur kristenheten ska kunna rymma alla troende och våra olikheter?!

Sedan blir allt förstås bättre av att man håller ett sansat tonläge och diskuterar sak inte person. Det som skrivs uppfattas mycket starkare än det som skrivs, så visst att avhålla sig från snärtiga formuleringar kan vara på sin plats.
Jag har också goda erfarenheter av omsorgsfull moderering av kommentarer, den som är för aggressiv och ägnar sig åt personliga påhopp får helt sonika sina kommentarer raderade. De rena nättrollen ger upp och övriga skärper till sig vilket gynnar diskussionen.
Anneli

Anders Gunnarsson svarar
16 april 2024 – 08:13

Anneli

Och har ni erfarenhet av goda samtal mellan meningsmotståndare på KV-bloggen?

Anneli Magnusson säger
16 april 2013 – 03:51

Det som skrivs uppfattas som starkare än det som sägs ska det förstås vara.
:-)

LFL säger
16 april 2013 – 04:38

Enligt min ringa mening skadas vårt förhållande till andra troende inte det allra minsta om vi säger att Jesus var kristen. Vi har ju därmed inte förbjudit muslimerna att säga att Jesus var muslim. Vi har inte förbjudit hedningarna att säga att Jesus var en i raden av hedniska gudar. Det trodde den samtida romerska kejsaren. Det trodde sannolikt även Pontius Pilatus efter uppståndelsen. Han konverterade så att säga halvvägs till kristendomen.

Men att säga att Jesus inte var kristen, framstår för mig så att Jesus inte trodde på sina egna ord. I så fall var han alltför lik en del nutida präster i Svenska kyrkan, som säger "Ni ska inte tro bokstavligt på det jag säger när jag delar ut nattvarden". Sedan den söndagen har jag slutat gå i kyrkan. Jag lämnade kyrkan mitt under mässan. Det var droppen.

Vi kristna förbjuder inga judar att tro vad de vill om Jesus. Men för den samtida judiska eliten kan han knappast ha varit en renlärig jude.

Jesus hade en väldigt bestämd uppfattning om sig själv. Det är den uppfattningen som kallas "kristendom". Och kristna är alla som tror på denna lära, alltså även Jesus själv.

Om det finns någon diskrepans mellan Jesu lära och vår egen kristna tro, så beror det inte på att Jesus inte skulle ha varit kristen. Utan på att vi inte förstår kristendomen fullt ut. Det kan ingen människa göra. Vi får kalla oss kristna ändå.

Att Jesus inte "konverterade" är självklart, och har inte med saken att göra. Gud "konverterade" inte varje gång det skrevs ett nytt kapitel i Gamla Testamentet.

Willem-Jan Fens svarar
16 april 2024 – 08:13

Det är helt enkelt en anakronism att kalla Jesus för kristen. Lika lite var Abraham eller Moses jude. Om Jesus ska placeras i sitt sammanhang, är det i närheten av fariseerna, dem stod han närmast, och han gick därför i dialog med dem, utan att tillhöra dem. Sadduceerna hade han inte mycket till övers för. Och dialog innebär respekt för dem som tycker annorlunda, och förutsätter en vilja att lära sig något av dem som inte tycker som man själv gör. Kristendom är väl det som växte fram ur hans lära och liv, varför slå knut på historielinjen och göra Jesus till något han inte var? Självklart stod han för det han sa. Jesus blev aldrig döpt heller med det kristna dopet, i treenighetens namn.

Anneli Magnusson säger
16 april 2013 – 06:37

Anders Gunnarsson,
Visst har jag erfarenhet av givande diskussioner med personer som inte delat min åsikt. Fast det är lättare vid verkliga möten än på nätet.

Jag funderar på vad som kännetecknar det här konstruktiva meningsutbytet. Det handlar nog mycket för att uttrycka sig så att man öppnar för att komma vidare, snarare än att låsa sig i "skyttegravarna". I bästa fall kan alla inblandade få helt nya infallsvinklar på ämnet.

Alltså öppenhet, ödmjukhet, genomtänkta formuleringar och förstås kunskap skulle jag säga är grunden för en givande diskussion.
Det är alltid en glädje att lyssna till eller läsa något av en verkligt kunnig person. Ofta kan det bästa sättet att bemöta en knepig person vara att komma med fakta.

Vad skulle du och övriga säga kännetecknar den goda diskussionen mellan meningsmotståndare?
Anneli

Anders Gunnarsson svarar
18 april 2024 – 08:13

Jo fakta är bra.

Då är det frapperande att ni just inte kunde leverera det och sen stängde av mig (i min fråga efter argument till kvinnliga präster).

Konstruktivt och moget sektbeteende?

Eric A säger
16 april 2013 – 09:15

Det finns en översikt där man läsa om bidrag. Åke B, Dina uppgifter utelämnar bidragen från Sofia förs på över 700 000 kr per åroch fria lokaler och anställningar (åtminstone tidigare.) Andra bidrag också. Varför blandar du in Katharina stiftelsen i detta? Den hyses ej av en församling. Du kommer ju från stiftet i Sth och vet väl detta. Håll isär Katharina stiftelsen och seglora.Varför ska förresten Katharina stiftelsen fixa det andra misslyckats med. Tycker inte dom ska dras ini detta. I övrigt tycker jag du har rätt. Eric

nya tant lila säger
16 april 2013 – 11:28

De som har slutat debattera på den här bloggen- och vi är flera- har nog i likhet med mig tröttnat på hårklyverierna och diskussionerna som bara syftar till att ha rätt och övertyga de andra. De diskussioner som förs här är väl inget som öppnar för dialoger eller nya infallsvinklar!
Hur kan man överhuvudtaget ställa frågan om Jesus var jude eller kristen? Vad har etiketten med saken att göra?
Man kan dessutom inte indela varken världen eller människor i fack! Tillvaron är mycket mera mångfacetterad och komplicerad! Så enkelt är det inte!

staffanw säger
16 april 2013 – 11:43

Håller till att börja med helt med LFL. Jag undrar sedan varför och i vilka syften denna diskussion förs – ja, utöver den aktuella utställningen ”Juden Jesus”. Det är klart att Jesus var jude, född av judiska föräldrar och jude både till härstamning och religion. Alltså människan Jesus. Men Jesus som Guds son, kan väl knappast betecknas som jude. Gud är väl större än så, han gör ingen skillnad på folk och folk. Judar och icke-judar har samma värde.
Men jag anar, när jag läser en del kommentarer kring frågan, att detta är ett sätt att förminska Jesus. Främst den infama artikeln i SvD av Harry Amster. Som själv har en judisk bakgrund och därmed anser sig ha större legitimitet än andra att uttala sig om "Juden Jesus". Enligt denne Amster accelererade judarnas problem med Jesus , som hetsade mot judarna. Artikeln sjuder av förakt och respektlöshet. Skulle någon visa samma respektlöshet mot det judiska folket, skulle han betecknas som en första rangens antisemit. Men det finns många andra, allt ifrån Jonas Gardell till Lennart Koskinen.
Så tala istället om att Jesus är Messias, Judarnas konung – Guds son och världens frälsare.

Anneli Magnusson säger
17 april 2013 – 04:40

Staffan W
Gud gör inte skillnad på folk och folk, skriver du. Tänk om fler resonerade så då hade vi sluppit mycket elände. Jag kommer att tänka på Paulus välkända ord i Galaterbrevet, "Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus".
Vad skulle hända om vi verkligen levde efter det?
Anneli

Ciccie säger
17 april 2013 – 09:04

Hej!
Jag är ny här och tyckte tråden var intressant.
Kan bara säga att utan ett gott samtalsklimat kommer Kristi kropp inte särskilt långt... Är därför mkt tacksam för att ÅB ser det som så viktigt!
Att Jesus var jude tycker jag oxå är viktigt - det bidrar till att vi lättare förstår helheten i Bibeln. Många verkar tro att GT inte är särskilt nödvändigt. Utan förståelse för Jesu bakgrund är det lätt att dra den slutsatsen. Men redan det allra första ordet i Gen 1 (breshit på hebreiska, som betyder "förstfödd, huvud, begynnelse) talar om Jesus och kyrkan. Det är mäktigt!

Sven Andersson säger
17 april 2013 – 09:08

Jesus var inte kristen. Budda var inte buddist. Luther var inte lutheran- men
påven var nog pappist! Det finns mycket att säja -stackars inernet!

LFL svarar
18 april 2024 – 08:13

Och Marx var inte marxist.

Ciccie säger
17 april 2013 – 09:31

Bäst att passa på...
Hörde en definition av "det goda samtalet:" Förutsättningen för att det ska uppstå, är att de som diskuterar är öppna för att förändras.
När vi hamnar i rätt - feltänkande tror jag vi förlorar vilja eller förmåga att förändras och situationen blir bokstavligt talat låst. Våra attityder hårdnar och saknar empati.
Delvis uppstår den situationen när vi tänker i antingen - ellertermer snarare än både - och, eller paradoxer. Här ser jag återigen det judiska tänkandet som ett gott arv och en befriande kontrast till det traditionellt västerländska tänkandet.

Magnus Olsson säger
18 april 2013 – 07:43

Det här var både en intressant blogg och tråd att följa/ läsa. En stor grupp verkar glömmas bort, de " stilla i landet" som lider av dagens kyrkliga debatt. En annan intressant fråga är om det viktiga är VAD som sägs eller VEM som säger det. / Magnus Olsson

nya tant lila säger
18 april 2013 – 08:43

Jag ska skriva ett par rader i alla fall. Jo, många lider av den kyrkliga, ovärdiga debatten. De lider, tiger kanske och sedan går de ur Svenska kyrkan. Frågar man människor som har gjort detta om skälet, säger de att det ju bara är bråk där. Detta förstärks naturligtvis av alla tvistigheter i olika församlingar och eventuellt stift, där man ju till och med har fått bort en biskop!!!
Innehållet i den kristna tron blir alltmer okänt för dem som växer upp. Den lilla konfirmandundervisningen, som ofta är kombinerad med allehanda nöjen för att överhuvudtaget komma till stånd, kan ju aldrig ersätta den gedigna undervisning man fick förr i skolorna. Svenska kyrkan och även föreningar som Kvinnor i Svenska kyrkan är mycket inriktade på religionsdialog över gränserna mellan religionerna. Detta i en tid då djupet i kristendomen borde stärkas, och då många inte vet vad den religion som de själva tillhör står för.
Var finns då möjligheten till en förstärkt kristendom?
Här verkar det mest vara katoliker och halvkatoliker som debatterar och klagar på utvecklingen i en kyrka som de inte tillhör.
På Dagbloggen är det ett evigt kvirrande och gnällande. Och där vågar man ju knappast kommentera för risken är stor att man blir hånad och förlöjligad.
Vi ska sedan inte ens tala om Seglora Smedja, som tycks driva någon sorts DDR-light stil där man i vissa fall lägger munkavle på folk vars åsikter inte passar en.
Ska Svenska kyrkan speglas på det här sättet?
Det är tur att Gud finns trots detta!

Magnus Olsson svarar
19 april 2024 – 08:13

Gud gör inte halt där människor gör halt. Gud bor på alla rum, därom vittnar Skriften. Håll fast vid Kristus! / Magnus olsson

Anneli Magnusson säger
19 april 2013 – 08:30

Ciccie och alla,
Jag håller helt med dig om att öppenhet och vilja att själv förändras är viktigt för att skapa det goda samtalet.
Egentligen har vi nog utifrån Åke Bonniers blogg och en del kommentarer här ringat in det mesta som behövs för att skapa en konstruktiv dialog.

Kanske kan det vara en hjälp att ha i minnet det som skapar ett dåligt diskussionsklimat och som få klarar av att undvika helt:
-att tala om varandra inte med varandra.
-att fokusera på andras fel, utan att reflektera över sin egen roll.
-att förutsätta att ens egen tro och tolkning är den enda och "rätta" och att alla andra, troende som icke-troende, ska anpassa sig efter den.
-att byta ämne, så fort diskussionen går åt ett håll som inte passar en, i stället för att vara öppen för att det kan finnas flera möjliga svar eller att man själv rent av kan ha fel.
-att medvetet undanhålla uppgifter som är obekväma för en själv, men faktiskt är relevanta för helheten.

Det finns förstås fler exempel, egentligen är det kanske inte svårare än att med lite hyffs och hederlighet kommer man långt.
Anneli

Magnus Olsson svarar
19 april 2024 – 08:13

Annelie det håller jag inte med dig om. Att det mesta skulle finnas med. Något saknas. Det jag håller med dig om är de etiska regler du och andra söker formulera. Dock finns en aspekt inte med nämligen att människor som är tysta existerar. Dessa tysta som inte väljer att säga något eller stundom säger något men då antingen inte tas på allvar eller omedelbart placeras in i något slags fack. Frågan är om det går att deltaga i ett kyrkligt samtal/diskussion/debatt, sökande följa de etiska reglerna och bli tagen på allvar. När människor försökt men misslyckats tystnar de. Att som jag nu gör påstå detta utan att ange exempel ( då sådana omedelbart skulle bli föremål för diskussion och döljande det jag nu önskar lyfta fram) är ett fenomen som borde stämma till stor eftertanke. Tillsist: går det att på allvar söka fördjupning i relation till Jesus och förbli ren i samtalet? Tystnad kanske trots allt är den bästa vägen. / Magnus Olsson

Anneli Magnusson säger
20 april 2013 – 12:42

Magnus,
Det är just för den stora gruppen "tysta" kristna som det behövs tydliga uppföranderegler och att man ser till att dessa hålls. I alla fall är det min erfarenhet att när tonläget lugnas ner vill fler och mer lågmälda vara med i samtalet.

Länge har det ju varit en liten grupp värdekonservativa kristna som fått representera alla kristna, inte minst i media. Vilket är synd för de allra flesta kristna är helt vanliga och som du skriver oftast tysta.

Det där verkar på väg att ändras, så vi kan hoppas att i takt med att kufstämpeln försvinner kommer fler kristna att delta i diskussionen. Jag håller med dig om att det är viktigt.
Anneli

nya tant lila svarar
20 april 2024 – 08:13

Jag kan överhuvudtaget inte begripa varför man måste diskutera, eller många gånger snarare debattera, sin tro!
Att vara en sökare är en sak, men att försöka övertyga andra att man har rätt är något helt annat, och det är väl så som den kyrkliga debatten ofta förs ute på bloggarna. För att inte tala om hur de som tror annorlunda förlöjligas på vissa bloggar.
Vill man undvika kufstämpel ska man förmodligen undvika just de debatterna, tror jag.

Sven Andersson säger
27 april 2013 – 01:01

Jag försöker vara tyst - utan att skriva mycket för att bevisa det...

Anonym säger
29 april 2013 – 09:07

Åke, du använde ordet "sammanhang" en massa gånger här som enda ord för Jesu judiska miljö, nation, religion och backgrund. Du är en mästare på språket, men just här blev det nästan lite konstigt.

Ciccie säger
2 maj 2013 – 10:35

Kom tillbaks, Magnus! De "tysta" människorna har ofta mest vettigt att säga! Vi andra kan behöva träna oss på att lägga bort hårklyverier och ovidkommande sidospår!