Gud från Ditt hus vår tillflykt Du oss kallar!


Så står det i psalm 288 i Den Svenska Psalmboken! I dag har jag som biskop fått viga fyra kvinnor till speciell tjänst i Svenska kyrkan. En av dem vigdes till präst och tre vigdes till diakoner. När präster och diakoner vigs i vår kyrka vigs de inte till tjänst fram till pension. Det är inte heller så att vigningen enbart är en fest efter fullgjord examen. Vigningsmässan är naturligtvis en fest – en sorts festernas fest men samtidigt vigs kandidaternas liv, varje andetag till tjänst. De är nu präst respektive diakoner livet ut dygnet runt ( även om de inte är i formell tjänst på annat sätt än det som svensk arbetstidslagstiftning stipulerar). Det är en stor sak, omtumlande, glädjande, fantastisk!! Samtidigt sa jag i mitt tal/predikan  i Skara domkyrka att deras djupaste identitet är densamma som för oss andra – simul justus et peccator. Det är det underbara att vi faktiskt inte behöver vara Guds bästa barn utan får vara dem vi är och egentligen inte kan göra annat än att acceptera oss själva sådana vi är – på en gång rättfärdiga och syndare. Teologen Paul Tillich har sagt: Acceptera att Du är accepterad fast Du är oacceptabel. Det är starka ord men samtidigt befriande ord. Så många kan gripas av den krampaktiga viljan och strävan att bli så bra som möjligt – att visa andra att man minsan är något. Då blir själva människovärdet beroende av att vi är duktiga. Då förtjänar vi vårt värde. Den förlorade sonen trodde att det var det han skulle göra när han återvände hem till sin far. Men fadern sprang honom till mötes och omfamnade honom – helt olikt en man på den tiden. Sådan är Gud. Gud springer oss till mötes gång på gång på gång. Gud letar upp det borttappade myntet gång efter gång efter gång. Gud söker upp det förlorade fåret som inte var så förlorat i verkligheten därför att den gode herden hann upp det. Men Gud söjker upp igen och igen och igen.  Så är det också med oss. Gud springer oss till mötes, letar efter oss till Gud finner oss och för oss tillbaka till Gud – tillbaka till gudsgemenskapen om och om igen. Det är Guds verk! Det är nåd!

Vår uppgift är att gå ut och leta upp, springa till mötes, föra tillbaka – inspirerade av Gud själv – inspirerade av Spiritus – Anden. Ibland underar vi hur vi ska få fler att komma till kyrkan, till våra gudstjänster? Jag kan nästan höra Hasse Alfredssons kyrkokritiska (fast ack så träffsäkra) monolog om ringaren. ”Varfär kommer ni inte när vi ringer för?” Men kanske är det inte främst det som det handlar om. Kanske är det inte att få människor att komma på våra gudstjänster som är det viktigaste (även om gudstjänsten verkligen är central i det vi gör i kyrkans sammanhang – en sorts hjärtpunkt som ska ge kraft åt allt det andra) utan snarare att gå ut likt den gode Herden, gå ut likt den förlorade sonens fader och leta upp det borttappade – den borttapade – likt kvinnan som städade sitt hus. Egentligen är det just det som är den nyvigda prästens uppgift och de nyvugda diakonernas uppgift liksom det är Din och min uppgift. Vi får leva i nåden, leva av nåden och leva för nåden. Eller med Luthers ord: Sola Gratia – endast nåden.

Så får vi leva denna vecka då midsommar infaller i nåden och gå ut burna av Gud som bär allt. ”Gå ut!”, säger Jesus. Det är det viktiga!

Må Du som läser denna blogg få en välsignad vecka med en härlig midsommar!

”Gud från Ditt hus vår tillflykt Du oss kallar ut i en värld där stora risker väntar…”

Så får det bli!

4 kommentarer

LFL säger
16 juni 2013 – 11:37

Så önskar jag de nyvigda ett välsignat och rikt liv, Gud till ära. Och jag sänder upp en tackbön till Gud för att biskop Bonnier inte är som de biskopar som det går tjoget på dussinit av, som tror att de kan bättre än det profana samhällets alla experter och politiker, det som tillhör dessa experters gebit. Exempelvis om vi ska ha kärnkraft, eller inte.

Teologer kan möjligen vara experter på etik, och det är förstås "oetiskt" att ta stora risker. Men för att kunna avgöra VAD som är en stor risk krävs andra kunskaper. "Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser", sägs det. "De ville så väl, men det blev så fel", har någon sagt om de svenska kommunister som stödde Stalin. Det finns säkert många exempel på att kyrkan "ville så väl, men det blev så fel."

När ateister drar fram sådana exempel, brukar jag försvara kyrkan. Det är lätt att vara efterklok. Men när de felaktiga besluten togs, fanns inget facit som varnade för resultatet. Å andra sidan, och det är vad jag vill säga, så räcker det sällan med god vilja och god etik, och det kan krävas "sakkunskaper" också. Ja, jag tackar Gud för att biskop Bonnier är just en biskop, och inte agerar som ett moraliskt "samvete" i angelägenheter, som han inte har någon sakkunskap om. Om kyrkan sköter SIN uppgift, gå ut och förkunna evangelium - och därjämte kristen etik och morallära, så ökar chansen att de, som verkligen är experter inom olika område tar mer "kristliga" beslut.

Så kan Sverige bli ett kristet land igen. Men med den skillnaden jämfört med förra gången Sverige var ett kristet land, så vet det profana samhällets experter inom olika områden så mycket mer om de faktiska konsekvenserna av olika handlingslinjer.

Att vara diakon i Svenska kyrkan är nog att ha valt en törnebeströdd väg, exempelvis efter min kritik under föregående inlägg mot diakoner, som agera som sjukvårdens förlängda arm och krossat framtidshoppet för patienter, som lidit av felaktig vård under kanske årtionden, och ville bli friska "genom Jesus".

Felet var snedrekryteringen av diakoner, så att alltför många har en okritisk utbildning och yrkesbakgrund i just den typ av "vård", som hade gjort patienterna sjuka, eller sjukare än de var från början. Experter kan nämligen ha fel, men det genomskådar få, som själva är upplärda i den felaktiga doktrinen. Och den som inte har några expertkunskaper inom området, men har massor med kunskaper i ämnet "teoretisk etik"?

Därför har jag kritiserat de formella kraven på antagning till diakonutbildning, och menat att det behövs helt andra kriterier för rekryteringen, och då i första hand viljan att tjäna Gud hela livet och hela dygnet, oavsett utbildnings- och yrkesbakgrund.Och oavsett vilken uppgift man har som anställd i kyrkan. Ett slags lägre prästerskap, mellan präster och lekmän. Och att även lekmän, som är beredda att avge löften för en vigningstjänst, fastän de inte aspirerar på någon anställning i kyrkan, ska kunna få en vigning till sin "tjänst".

Sjuksköterskor, som vill be tillsammans med patienter, som vill det. Busschaufförer, som vill hjälpa äldre och rörelsehindrade att delta i en pilgrimsvarndring (per buss). Som anställd i bussbolaget. Eller vem som hest, som vill vittna om Jesus för sina arbetskamrater på sin profana arbetsplats. Kyrkoanställda präster och diakoner gör detta på arbetstid. De får använda sin arbetstid till detta. Det få de vigda lekmännen som regel inte göra.

Så, gå ut i denna vackra midsommartid, ni nyvigda präster och diakoner och sprid det glada budskapet, evangelium. Samtidigt vill jag slå ett slag för att den astronomiska midsommarnatten (mellan den 20:e och 21:a juni) åter görs till officiell midsommarnatt i Sverige, och att nationaldagen flyttas till "annandag midsommar", den 22:a juni. Och att annandag pingst återinförs som helgdag.

Detta är ju också en praktisk fråga. Det måste vara ordning och reda även i det profana arbetslivet, och därför är det inte bra med för många helgdagar mitt i veckan, eftersom det ger upphov till "klämdagar". Att man har gjort nationaldagen till helgdag, som ibland infaller mitt i veckan, ger upphov till ett större produktionsbortfall i exempelvis industrin än annandag pingst, som alltid var en måndag.

När nu handeln, med enstaka undantag, har slutat sälja julkort med kristna motiv, och allhelgonadagen alltmer tas över av ett kommersiellt halloween-firande måste kyrkan återerövra de kristna helgdagarna, och även markera närvaro under de "profana" helgdagarna. Gå ut! Men gör också 1 maj till en religiös helgdag, de kristna arbetarnas dag, Inte som en motmanifestation till det profana 1 maj-firandet, utan som en inledning till detta, med en 1 maj-mässa i kyrkan!

nya tant lila säger
17 juni 2013 – 09:36

Det är ju ett mycket konstigt resonemang du för, LFL. Det kan väl inte vara en nackdel om en diakon som tidigare har varit sjuksköterska tar med sig sin yrkeskunskap från sjukvården i sitt nya arbete. Tvärtom.
Vi får väl hoppas att kristendom inte innebär att människor inte ska kunna bli botade från sina mentala sjukdomar på medicinsk väg också! Kanske har en diakon, som också är sjuksköterska, en viss förmåga att skilja på sjukt och friskt om detta ter sig uppenbart.
Man kan väl inte ifrågasätta all medicinsk erfarenhet och kunskap!

LFL svarar
17 juni 2024 – 11:13

Du vet inte alls vad det här handlar om. Långbad, tvångsbälten, lobotomeringar, elchocker och långvarig medicinering med höga doser av mediciner som bryter ner nervcellerna är vad som har ansetts väl förenligt med ”vetenskap och beprövad erfarenhet”. Åtta tvångsmedicinerade patienter dog av inre blödningar i roxiam-katastrofen 1993. Det var en läkemedelsutprovning, och patienternas liv offrades cyniskt. Om roxiam inte hade haft dessa biverkningar hade preparatet dragit in flera miljarder i vinster – naturligtvis utan att bota en enda patient.

Vad hade kyrkan kunnat göra åt detta? I princip ingenting. Men jag menar att en diakon inte ska svika en medmänniska. Och det gör man ju, om man av ren feghet ställer sig på plågoandarnas sida. Det är en enorm skillnad på mod, om någon riskerar förföljelse i ett annat land eller om någon riskerar tortyr i Sverige. De ”vårdmetoder” som jag nämnt i första stycket var ju inget annat än tortyr, och vad säger att tortyr inte förekommer inom tvångsvården, under täckmantel att det är vård, idag också?

Varför ska anställda i kyrkan skilja mellan sjukt och friskt, mellan sjuka och friska? Varför inte också mellan svarta och vita – eller vilka det är som det för tillfälligt är legitimt att ”dehumanisera”?

Rossina i Vargön säger
20 juni 2013 – 06:28

Biskop Åke, tack, innerligt tack för denna underbara text som inte behöver några kommentarer - den sammanfattar allt som är väsentligt!

P-A Jonsson säger
12 juli 2013 – 12:53

Åke, just den psalmen (288) hade vi som sista psalm vid vår vigsel.
Skälet var att den är en så otroligt bra sammanfattning av vårt kristna uppdrag och den styrka vi kan bära med oss. Den rymmer hopp, utmaningen, realism.

Gå ut - möt människor i deras vardag! Var inte kristen bara under en timme varje söndag!

Och kom ihåg - "Gud, gör oss glada!" :-)