Vi ska vara en kyrka som…

När jag skriver detta inlägg är det i ljuset av den fasansfulla händelsen för två år sedan på Utøya i Norge då många unga människor miste i livet i en terrorhandling. Det är också i ljuset av det som hände samma dag i Oslo då regeringskvarteret drabbades av en bombattack och flera människor dödades, som jag skriver. Jag skriver för jag känner ett behov av att säga och understryka några truismer därför att de inte alltid känns som truismer i den värld vi lever i idag där egoism, terror, krig, svält, mord,  hat, misshandel, exkluderingar, mobbing o s v tycks vara ”vardagsmat”. Det är också i det sammanhanget som vi, över samfundsgränserna, ska vara Kyrka tillsammans. Och som Kyrka menar jag att vi måste tala tydligt om Jesus. Vi måste, i ord och handling,  tala tydligt om Jesus som såg till de marginaliserade i samhället. Vi måste tala tydligt om Jesus som såg till dem som inte hade det nödvändigaste. Vi måste tala tydligt om Jesus som värnade om fred och som talade om att den som tar till svärd ska förgås med svärd. Vi måste tala tydligt om Jesus som bröt mot det som var ”comme il faut”. Vi måste tala tydligt om Jesus som upprättade medsystrar och medbröder. Vi måste tala tydligt om Jesus som inkluderade snarare än exkluderade. Vi måste tala tydligt om Jesus som visade på den kärlek som spränger alla gränser. Vi måste tala tydligt om Jesus som gav sitt liv för alla människors skull. Vi måste tala tydligt om Jesus som bar allt det vi plågas av, all vår skuld, alla våra misslyckanden på korset. Vi måste tala tydligt om Jesus som uppstod från de döda och som visat att kärleken är starkare än det destruktiva. Vi måste tala tydligt om Jesus som genom sin uppståndelse visat oss att inte ens döden har sista ordet. Vi måste tala tydligt om Jesus som är med oss idag och som möter oss i våra medsystrar och medbröder oavsett vem och oavsett var. Vi måste tala tydligt om Jesus som är den som vill ge oss kraft och kan ge oss kraft att verka för ett mänskligt samhälle där vi ser på varandra som Guds älskade barn oavsett tro, oavsett biologisk eller juridisk könsdefinition, oavsett etnisk härkomst, oavsett sexuell identitet, oavsett geografisk vistelseort. Vi måste tala tydligt om Jesus som är hela värdens frälsare och som inspirerar oss till att i det lokala arbeta för och verka för det globala.

Vi har ett stort uppdrag som Kyrka över alla gränser. Jo, vi har olika förståelser och teologier, men samtidigt har vi  så gränslöst mycket gemensamt.  För att som kristna hedra dem som mördats i olika sammanhang, för att som kristna hedra dem som ville stå upp för ett demokratiskt samhälle där mångfald är långt bättre än enfald, måste vi verka för en enhet i mångfald, en kyrka där vi är olika, tolkar lite olika, har olika profiler men där vi bekänner att ingenting kan skilja oss åt därför att vi är bröder och systrar med samme Jesus – den inkarnerade, den korsfäste och uppståndne – samme Jesus som finns mitt ibland oss.

Det är en utmaning för oss alla och jag önskar att vi ska ta den utmaningen. Vi måste göra det för att vara trovärdiga och för att leva i Jesu efterföljd.

Låt oss därför vara en Kyrka som talar tydligt om Jesus!

En kommentar

Rossina i Vargön säger
23 juli 2013 – 08:37

Vill bara säga TACK! Precis de ord som jag så väl behövde! TACK!

23 juli 2024 – 11:13

Tack för värmande ord! 🙂