Förvalta Ditt liv!


Predikan i Skottlanda 2013-07-31. Luk 12:42-48

Varför ska man överhuvudtaget tro på Gud? Vad ska det vara bra för? Är det inte egentligen till för några som inte riktigt klarar av att hantera livet på egen hand, några som inte inser att de har ett eget ansvar? Dessutom kan man fråga sig om religion inte egentligen är något som människor skapat – kanske i akt och syfte att ha kontroll över varandra och andra? Man kan ju också leva ett mänskligt sätt utmärkt liv utan att alls ha en Gudstro. Vad tjänar då Gudstron till?

Sådana frågor är lätta att ställa och ställs oftast utifrån ett ateistiskt perspektiv. Ateisten tror inte att Gud existerar. Ateisten ser ofta denna tillvaro som allt. Det som existerar är det vi kan se, ta på, mäta, väga, låta våra sinnen uppleva. Men allt är beroende av mänskliga funktioner eller av evolutionen – utvecklingen, den vars ursprung forskare fastställt till någon form av ursprungsexplosion – ”the big bang”. På det sättet är människan bara ansvarig inför sig själv – inte inför någon anan. Möjligen kan man säga att hon är ansvarig inför kommande generationer. Våra barn och barnbarn ärver vår tillvaro av oss och därmed har vi ansvar att lämna vidare en jord som går att leva på, leva av och som de vill leva för. Men något yttersta ansvar finns inte att utkräva. Det finns ingen yttersta dom. Människans värde är då också beroende av överenskommelser. Vi måste vara överens om att människan har ett okränkbart värde. Men är vi överens om detta? Och framför allt har 1900-talshistorien visat oss att sådana överenskommelser går att ändra genom t ex nya lagstiftningar. Tillvaron blir en osäker tillvaro utan Gud.

Vi som är kristna, judar, muslimer o s v säger dock att detta inte är hela sanningen. Vi kan inte reducera tillvaron till det som människan behärskar. Människan själv kan inte reduceras till summan av biologiska processer. Människovärdet är inte beroende av duktighet och duglighet på alla möjliga sätt utan är givet oss av någon som är större än vi själva – större än det mänskliga förnuftet. Hela tillvaron är större! Och i detta större är vi insatta.

Som kristen bekänner jag att Gud är alltings skapare. Skapelsen är en fortgående process som mycket väl kan ha sin konkreta början i den stora explosionen då hela universum – ja alla universa – skapades och började utvecklas. Vi lever i ett expanderande universum, vi lever i den fortgående skapelseprocessen där varje atomkärna med protoner, elektroner och neutroner ropar ut sin lovsång till skapelsens Herre, där varje litet encelligt djur, där varje litet grässtrå, varje blomblad, varje träd och varje sten, varje vattendroppe, varje fisk, varje fågel, varje älg, varje råddjur, varje hare, varje tamdjur, varje vilddjur, varje litet nyfött barn sjunger en stämma i skapelsens mångstämmiga lovsång till skapelsens Herre. Och när man anar denna lovsång, detta brus av ära till Gud ges det vardagliga – det vi alla, oavsett livsåskådning, kan uppleva – en ny dimension, ungefär som att alla vi som en gång såg Kalle Anka på julafton i TV i svartvitt, kunde tycka det vara roligt. Men när det plötsligt visades i färg gavs det ytterligare en dimension. Det var samma film, samma saker hände – men det gavs ytterligare ett djup – färgens djup. På samma sätt är det med gudstron. Det ger färgens djup och vi kan ana hela tillvarons samfällda lovsång till skapelsens Herre. Denna lovsång påminner oss om att vi inte är utlämnade, att vi inte är ensamma. Samma skapelse predikar för oss om Guds kärlek och Guds nåd – den kärlek och nåd som vi får öppna oss för, som vi får ta emot – därför att Gud är sådan . Gud är kärlekens Gud och den kärleken får vi leva i och leva av. Det är ett vågsprång och kanske kan någon säga att ”det där gäller inte mig”. Men jag vill säga att det just är det som det gör. Det gäller Dig, oavsett allt!

Att tro på Gud handlar inte om att vara rädd för hur det ska gå en gång på den yttersta domen. Att tro på Gud handlar om att leva i relation till Gud – men inte i en relation där varje andetag är präglat av fruktan för den yttersta domens straff. Nej, hur det går på den yttersta domen vet vi så lite om. Martin Luther lär en gång ha sagt ord som jag ofta återkommer till. Han lär ha sagt att när han kom till himlen skulle han bli förvånad över tre saker. För det första att så många människor var där som han inte trodde skulle vara där. För det andra att så många människor inte var där som han trodde skulle vara där. Och för det tredje att han själv var där. Kort sagt: Vi vet så lite om livet bortom livet. Men vi har livet här och nu att leva. Vi har det innevarande att vara närvarande i, att ta på allvar, att förvalta. En del av oss säger att livet går så fort, att det är på barn och barnbarn man märker att man blir äldre – för själv är man ju lika ung som förut. Men livet pågår hela tiden, går vidare hela tiden och vår uppgift är inte att stå och se på, likt någon som står på en perrong och ser tåget susa förbi. Livet får inte bli det som pågår medan vi sysslar med något annat, som någon har uttryckt det. Nej, vi har fått livet att förvalta. Vi har fått mycket att förvalta därför att vi har fått det av Gud och vårt förvaltarskap handlar då om hur vi hanterar det givna.

Det är också det som denna kvälls evangelietext uttrycker. Den vill säga något om förvaltarskapets allvar. Jesus är drastisk i sina bilder. Han talar i Matteusevangeliet om den eviga elden, och här talar han om en människa som ska huggas itu och andra som ska piskas. Det låter ju vedervärdigt och det är så lätt att man skyggar för och fastnar i dessa bilder istället för att se vad det faktiskt vill säga. För vad Jesus så ofta talar om är vikten av att leva som människa på denna jord, i detta sammanhang, i Skottlanda, Persbol Väglösa, Jordsbol, Konsterud, Rudskoga, Åtorp, Visnum, Skara och Stockholm. Han talar egentligen hela tiden om Guds rike – ett rike som handlar om att leva i relation och där förvaltarskapet handlar om att förvalta relationen – att odla relationen.

Att då vara en god förvaltare handlar för det första om att odla relationen till Gud som vill relation med var och en av oss. Denna Guds vilja kommer till utttryck allra starkast genom Jesus. Han förkroppsligar Gud. Han är Gud och visar på Gud på en och samma gång. Och då handlar Guds vilja om det som Jesus påminner oss om och som vi delar med våra judiska bröder och systrar – nämligen det vi kristna kallar ”det dubbla kärleksbudet”. Det är egentligen den grundläggande mänskliga hållningen. Vår uppgift är att älska Gud över allting där det handlar om att som kristen fördjupa relationen med Jesus, ge Honom äran i allt det vi gör och är. Det handlar om att i bön och gudstjänst än mer förstå hans vilja och öppna oss för vad Jesus själv – Gud själv – vill med just vårt eget liv. Därför behöver vi fördjupa bibeltexterna tillsammans och enskilt och dela detta med varandra i olika sammanhang. Vi behöver be tillsammans och enskilt. Vi behöver fira mässa och ta emot Jesus själv konkret i brödets och vinets mysterium. Vi behöver detta för att än mer ana något av Guds gränslösa nåd och kärlek.

Men så behöver vi också leva i relation till varandra, till dem vi är satta att ha runt omkring oss. Det kan handla om grannar, det kan handla om familjen, det kan handla om dem på vårt arbete, det kan handla om dem vi möter i olika föreningssammanhang och församlingssammanhang, det kan handla om andra som vi bara tillfälligt stöter ihop med. Men det handlar om att ge Guds kärlek vidare, att älska vår nästa – oavsett vem och oavsett när, att hela tiden, verkligen hela tiden, koncentrera oss på det goda hos den andre och inte på det som irriterar oss. Vår kallelse som människa handlar om att älska snarare än hata – ja att älska och se att vi i varje människa möter Jesus själv. För han har sagt att: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig. ’ (Matt 25:40)

Den tredje relationen är den till oss själva. Vi får inte förneka vårt eget värde. Vi får inte bortse från att vi själva är älskade. Det vore ju att förneka Guds kärlek. För så är det. Var och en av oss är gränslöst älskad och det behöver vi öva oss i att se och förstå. Var och en av oss är gränslöst värdefull. Och detta måste vi träna oss i att bekänna. Vi kan inte älska någon annan om vi inte kan se vårt eget värde. Därför handlar det dubbla kärleksbudet egentligen om tre grundläggande relationer som just handlar om att vara människa – tre grundläggande relationer som vi fått att förvalta. Men i förvaltarskapet som människa handlar det också om att vi har fått vår miljö – skapelsen med dess skönhet och skörhet att ta hand om. Skapelsen är ett lån. Vi har, som sagt, lånat den av våra barnbarn, födda som ofödda och de i sin tur lånar den av sina barnbarn. Hur ger vi skapelsen vidare? I Bibeln talas det om shalom. Ordet är hebreiska och inrymmer både frid och fred. Men shalom innesluter allting. När shalom råder är inte bara krigen slut. Då har människor mat och husrum och kan leva ett människovärdigt liv. Då kan våra systrar och bröder i Syrien, Etiopien, i Eritrea, i Egypten, i Israel och Palestina, i Afghanistan och runt om i världen i övrigt gå ut på gator och torg och skratta tillsammans, tala tillsammans, gråta tillsammans, leka tillsammans. När shalom råder ger åkrar och ängar god skörd. Då kan man bada och fiska, då råder – med ord av Astrid Lindgren – ”lägereldarnas och sagornas tid”. Vår uppgift är att tillsammans utifrån våra egna resurser och möjligheter sträva mot shalom.

Men allra sist får vi också öppna oss för att det är Gud själv som ger oss kraften. Gud ställer kravet, men kraften är gåvan som är större än kravet. Så låt oss öppna oss för Gud som möter oss i Jesus Kristus och låt oss i den öppenheten och med kraften från Guds Ande ta första steget på vår fortsatta mänskliga vandring som förvaltare. Kyrkofadern Kyrillos av Alexandria sammanfattar det hela på ett utmärkt sätt. Han säger att det handlar om ”Fasthet i tron, allvar i den heliga tjänsten, uthållighet i hoppet, orubblighet i tålamodet, villighet till alla goda dygder för att bli en förebild åt andra i ett änglalikt liv”. Det ni! Amen

15 kommentarer

Uffe säger
1 augusti 2013 – 01:20

Hej Åke!
Det är en sak jag inte förstår. Du inleder med att tala om ateister och får det att låta som att deras icketro på något sätt inte säkerställer människans okränkbara värde!? Sen fortsätter du att tala om att det handlar om att älska oss själva och våra medmänniskor samtidigt som du hinner med att dra ett citat från Martin Luther.

Var det inte Martin Luther som hatade judar, ville att man skulle bränna ner deras synagogor och att det vore fel att inte utrota dem?

Det är svårt att hänga med i svängarna. Varför inte bara älska dina medmänniskor själv utan att hänga upp det på vad som står i en läskig bok och på historiska personer med vidriga åsikter? Det är väl inte svårare än att lägga det fulla ansvaret på sig själv och försöka vara en schyst medmänniska. Det där med tro verkar ju bara krångla till allt.

Anders Hesselbom svarar
1 augusti 2024 – 11:13

Jag tror inte Luther kommer till himlen, fast med en gud som prioriterar Åkes flygresor och Ny Generations semmelbak, så kan ju vad som helst vara möjligt.

Anonymous svarar
1 augusti 2024 – 11:13

I en krönika i Fokus 2007, besvarades detta av Lena Andersson:

”Det är svårt att debattera med religiösa om religion. Det finns en punkt där man fastnar, där banala överenskommelser om naturlagarna (som även religiösa erkänner i sitt dagliga liv) upphör att gälla, där orimligheterna staplas på varandra utan att den religiösa noterar dem som orimligheter – en punkt där själva språket ger vika. En punkt, kort sagt, där det blir tro.

Jag föreställer mig denna punkt som kanten på en trampolin. Gränsen är skarp. På trampolinen gäller samma naturlagar, logik och sannolikhet för alla. Men så når den religiöse kanten och dyker ner i ett helt annat tankesystem än han nyss befann sig i, och väljer att simma runt i ett oregerligt idéhav där ingen brist på logik är för stor, ingen orimlighet för skriande. Tvärtom, ju mindre allt hänger ihop logiskt desto mer visar det på Guds »ofattbara storhet«.”

Åke Bonnier svarar
2 augusti 2024 – 11:13

Hej Uffe!
Det finns en risk, menar jag, gällande människovärde utan Gud, och det är att allt bygger just på en mänsklig överenskommelse. Du och jag kan vara överens om att människan som sådan är gränslöst värdefull. Även fler kan vara överens om detta. Men sedan kan något uppstå som gör att denna överenskommelse ändras. Nazismen är ett sådant exempel. Judarna hade plötsligt inte något okränkbart människovärde utan skulle utrotas. Du och jag kan vara överens om Romers okränkbara människovärde medan andra säger att de inte har samma värde som infödda svenskar, o s v, o s v. Utifrån en kristen övertygelse har alla människor ett okränkbart värde. Alla människor är gränslöst älskade oavsett allt. Alla människors handlingar är inte bra. Vi är alla syndare säger Martin Luther men vi är på en gång syndare och älskade (rättfärdiga).

Martin Luther själv blev på sin ålders höst antisemit. Det är riktigt. Hans bok om judarna och deras lögner är avskyvärd – en bok som Hitlers anhang lutade sig emot och som Lutherska Världsförbundet (LWF) tagit stark ställning mot. Hela Luthers sena antisemitiska hållning har LWF tagit formell ställning mot. Det är viktigt att understryka. Men Luthers teologi i övrigt har betytt så mycket i vår historia. Hans fem sola (endast) är grundläggande i vår evangelisk lutherska kyrka. Jesus endast. Skriften endast, Nåden endast. Tron endast. Endast Gud tillhör äran.

Uffe, oavsett tro så hoppas jag att Du vill fortsätta att vara en ”schyst medmänniska”. Om Du menar att Bibeln är ”läskig” behöver Du kanske lite mer vägledning i vad som också finns i Bibeln och hur man kan förstå dessa texter. Ta gärna kontakt med Din församlingspräst och diskutera med honom eller henne. Sådant kan man mycket väl göra utan att någon ställer krav på att man ska vara kristen. Lycka till och allt gott!
+Åke

LFL svarar
2 augusti 2024 – 11:13

Det är alldeles självklart att en ”icke-tro” inte säkerställer någonting?

Vad Luther beträffar, skulle jag vilja ha lite mer konkret än löst utslängda generaliserande påståenden. Luther var övertygad om att hans tids judar skulle identifiera Jesus med den i Skriften utlovade Messias, om bara Guds ord predikades utan en massa krusiduller. När så icke blev fallet, blev han oerhört besviken. Men Luther är för oss lutheraner varken en halvgud, helgon eller profet, som aldrig gjorde sig skyldig till några överord. Sådana har vi lätt att ta ställning mot – just därför att vi tror på någonting, som säkerställer någonting.

Staffan Sjödén säger
1 augusti 2013 – 05:14

Stockholm torsdagen den 1 augusti 2013

Hej Biskop Åke!

Varmt tack för Din underbara predikation över temat "God förvaltare" på den nionde söndagen efter trefaldighet.

Med de bästa hälsningar

Staffan Sjödén

Sven Andersson säger
2 augusti 2013 – 09:07

Predikan är ganska lik ett konstverk, ett uttryck för någonting som betraktaren kan
ta till sej eller förkasta efter behag. Är det en god predikan, så väcker den gärna
också motstånd. Däremot synes det ganska meningslöst att hantera en pred. såsom
ett debattinlägg, som man skall försöka motsäga. Det mesta kan man ju motsäga, om man bara "tar i" - men låt hellre konstverket stå kvar och titta på ngt annat!

Magnus Olsson säger
2 augusti 2013 – 10:24

Är det alldeles säkert att förvaltaren i liknelsen ( som utgör ett svar på en fråga om en annan liknelse gällde alla eller bara lärjungarna) handlar om människans, uppdrag? Kan ett svar utläggas om inte frågan det utgör svar på aktualiseras och vad som väckt den frågan? Förvaltarskapstanken har ju haft en stark ställning i Skara stift inte minst pga biskop Brattgårds engagemang för den, men är det säkert att Jesus med sitt svar i liknelsens form önskar beskriva en mänsklig kallelse? / Magnus Olsson

Åke Bonnier svarar
3 augusti 2024 – 11:13

Hej Magnus,
gällande förvaltarskapet handlar det med största sannolikhet om kyrkans ledare (kanske apostlarna själva men i vilket fall ledarna i den tidiga kyrkan). De skulle ge mat i rätt tid, d v s den andliga födan till dem de var satta att leda. Men en nutida tolkning skulle mycket väl kunna utgöras av det som jag gett ord åt, d v s att vi alla är kallade att förvalta det liv som givits oss. Men som jag säger i min predikan; kraften är större än kraven och bägge kommer från Gud. De ”strömmar från samma källa från himlen ned” som det står (fritt citerat) i en av våra psalmer i psalmboken. Och tack gode Gud för det!
+Åke

LFL säger
3 augusti 2013 – 11:29

Det var en mycket bra predikan, och det tackar jag för. Den belyser ju det ena "benet" av kristen tro, att vara en bra "förvaltare", människans eget ansvar, det som tron lägger på människan (det som icke-tro inte pålägger någon). Det andra "benet" är något, som biskop Åke har skrivit om i åtskilliga inlägg, Guds nåd genom Jesus Kristus, Jesu död på korset för våra skulder, människans upprättelse, förlåtelsen för att vi inte har lyckats leva upp till allt det som Gud har ålagt oss. Att även den kristne syndar bevisar dock inte att den kristna tron inte är ett betydelsefullt "rättesnöre".

Utan den kristna tron hade det varit ännu värre. Faktum är ju också att de flesta ateister i sin moral- och rättsuppfattning är påverkade av det som religionen lär i dessa frågor, även om de inte vill erkänna det utan upphöjer sin egen åskådning till något slags religionssurrogat, som i sig har svaret på alla frågor.

Sven Andersson säger
6 augusti 2013 – 10:01

Låt oss inte tjafsa om petitesser, då det gäller bibeltolkningen. Det är så många i
våra dagar som inte förstår skillnader i förkunnelsen. För de flesta av oss (kanske
alla) gäller det KYRKANS GRUNDBUDSKAP. Låt det gälla!

Ciccie säger
14 augusti 2013 – 09:13

Som vanligt är jag lite sen m kommentar...
Jag tycker Luthers bitterhet mot judarna gör honom mer mänsklig. Inte så att det på ngt sätt är riktigt eller bra, men reagerar han inte som de flesta - inklusive kristna - när vi råkar ut för alltför många motgångar? Han levde ju inte direkt ngt enkelt liv och hans tro satte honom utanför många sammanhang som varit givna tidigare. Som jag förstått hade GT och hebreiskan haft en avgörande inverkan på hans förståelse för rättfärdighetsbegreppet. Carl Axel Aurelius skriver mkt intressant om detta (Hjärtpunkten,, tror jag). Efter denna upplevelse, som han själv beskriver som en pånyttfödelse verkar han ha trott att judar oxå skulle få en liknande upplevelse.
Jag tänker mej att hans besvikelse blev överväldigande när förståelsen uteblev och att det blev droppen som fick en redan full bägare att rinna över. Nej, självklart kan hans handlande inte på ngt sätt försvaras, dock kan jag känna igen en stark besvikelse just där man förväntade sej stöd. Det tar hårt och visar väl på att han inte var en övermänniska, trots allting han åstadkommit.
Hur han och Gud slutligen gjorde upp är ngt mellan dom. Men han är väl knappast den förste gudsmannen som blivit deprimerad och besviken och velat ge igen...?
Har vi inte alla tendenser åt det hållet ibland? Blir besvikna och letar syndabockar...
Ibland är det tufft att vara människa! Det var väl därför Jesus dog för oss, tror jag!

anonym - som visst räknas! säger
20 augusti 2013 – 09:42

Åke!

Hur ska man kunna uppleva sej som älskad av Gud när man inte är älskad av någon enda här på jorden? Enda anledningen att jag inte försökt begå självmord sista tiden är att Gud satt mej att ta hand om min mor sen min far dog för över sex år sen. En mor som inte aldrig älskat mej. En mor som förnedlat/förmedlar till mej att jag ingenting är värd, inget duger till, inget kan, och som alltid satt min bror på en piedestal.

Min mor (och far) har alltid behandlat mej som skit. Idag var det återigen dax. Beslut som gynnar min bror i allra högsta grad har återigen fattats utan min vetskap.

Åke, tala om för mej hur jag ska orka, hur jag kan tanka för att kunna slutföra det uppdrag jag fått? Är tillgänglig för min mor dygnet runt och har varit det i över sex år! Hjälper henne med allt jag kan. Är slut sen länge, helt tom.

I hela mitt liv har jag velat dö (har några självmordsförsök bakom mej). Den enda kärleksyttring från Gud som jag önskat och önskar mej är att Gud äntligen ska låta mej få dö, få komma hem.

Hälsningar från en som inte klarar förvalta sitt liv (och som för många månader sen sa tack och adjö till din blogg, men nu gör ett litet inhopp. Har ingen att prata med).

P-A Jonsson svarar
21 augusti 2024 – 11:13

anonym – som visst räknas!

I min värld så räknas du. Och jag är glad att se ett inlägg från dig igen.
Den uppgift som Gud har gett dig att ta hand om någon tror jag visar att Gud älskar dig och han säger dig att du är viktig när han ger dig det ansvaret.

Jag vill så innerligt gärna att du hittar en präst eller en diakon som kan stötta dig och som du kan få prata med om dina tankar.

Åke Bonnier svarar
22 augusti 2024 – 11:13

Bästa anonym – som visst räknas,
Jag beklagar att jag svarar så sent men såg ditt inlägg först nu. Det du beskriver är sannerligen en svår situation och det är oerhört lätt att komma med förnumstiga råd och analyser per sådana här kommentarer. Jag vill verkligen understryka vikten av att Du kontaktar en präst eller diakon i din lokala församling eller i någon annan församling för att få samtala, dela och hitta vägar vidare. Det finns vägar vidare. Allt är inte hopplöst, men Du behöver stöd och hjälp där ni kan tala med varandra ansikte mot ansikte. Jag vill också understryka och med emfas betona att Du är gränslöst älskad, gränslöst värdefull. Du har ett värde som ingen och ingenting kan ta ifrån Dig.
Präster och diakoner finns för att vara medvandrare, stöttare och konkret se hur du kan få räta på Din rygg och se att Du är Du och Du är bra!
Et första snabbt steg, om Du läser detta på kvällen är att ringa jourhavande präst på 112 bara för att direkt ha någon klok person att få samtala med. Men nästa steg hoppas jag att du ska orka ta – och det är att just få träffa en präst och diakon. Förlåt att jag tjatar om detta men det är för att understryka vikten av den hjälp och det stöd Du behöver få och som finns att få.

Bästa anonym -som visst räknas!
Åter igen vill jag säga! Du ÄR älskad! Du ÄR värdefull! Det kan ingen och ingenting ta ifrån Dig!!!!

Åke Bonnier säger
22 augusti 2013 – 07:38

P-A, LFL och nya tant Lila,
För en gång skull har jag tagit bort kommentarer. Jag har gjort det av pastorala skäl.
+Åke

anonym - som visst räknas! säger
22 augusti 2013 – 04:13

Tack, Åke Bonnier och tack P-A! Ordet tack känns futtigt och är inte i närheten av att beskriva vad jag upplever inför era ord till mej. Jag behövde dom och jag kommer spara dom i mitt hjärta! Tack!

Nu har det gått ett par dygn och jag har lugnat ner mej lite igen. Men det är stört omöjligt för mej att uppleva Guds kärlek när känslor som avundsjuka och bitterhet (kanske även hat?) sliter sönder mej i blodiga slamsor. Det tar lite tid innan känslorna dämpar sej så pass att jag minns att även mina föräldrar varit offer för sina föräldrar osv. Först då kan förlåtelseprocessen ta sin början. Om och om igen.

Med Guds hjälp är jag stark. Stark att förlåta, även om man inte har behov av min förlåtelse. Stark att be om förlåtelse när det är befogat. Minnas att vi alla gör våra stora och små dumheter som behöver Guds och människors förlåtelse.

Tack igen! Jag behövde er och ni fanns där...

anonym - som visst räknas! säger
23 augusti 2013 – 03:55

Jag klarar inte kontakta nån. Vet inte heller vem jag vågar ha förtroende för, vem som vill eller orkar ha med mej att göra. Är inte ens med i kyrkan. Så det får va. Men tack ändå för att ni försökte, Åke och P-A.

LFL svarar
23 augusti 2024 – 11:13

Men gå i kyrkan, kan du väl ändå göra?

P-A Jonsson svarar
23 augusti 2024 – 11:13

anonym – som visst räknas!

I kyrkan finns präster och diakoner med erfarenhet av svåra situationer, förtvivlan, sorg…
Och du behöver inte vara formellt med i kyrkan – kyrkan är till för människor, inte tvärtom.

Jag skulle vilja dela med mig av en psalm (90) till dig:

”Blott i det öppna har du en möjlighet.
Låser du om dig kvävs och förtvinar du.
Ut i det fria skall du med Herren gå.
Kraften fullkomnas mitt i din svaghet då.

Leva i världen omvänd till verklighet,
vänd mot Guds framtid, följd av hans trofasthet.
Mörkret du möter aldrig i ensamhet.
Blott i det öppna ligger din möjlighet.”

LFL säger
24 augusti 2013 – 12:46

När jag ställde min enkla fråga "Men gå i kyrkan, kan du väl ändå göra?" hoppades jag på någon respons från den som frågan ställdes till. I kyrkan möter man Gud, som är den som tröstar, helar, förlåter, ger hopp. Gud ser varje människa, vet hur det är. Man kan alltid ha förtroende för, lita på Gud.

Vad kan kyrkan göra för dig? I stort sett ingenting. Det är Gud som stöttar, bär våra bördor. Människor kan vara bra att ha. Men är man nu i den situationen att man inte klarar av att kontakta någon medmänniska, återstår ju bara Gud. Om man tror på honom. Tron kan försätta berg. Sa inte Jesus "Din tro har hjälpt dig"?

Vad kan kyrkan göra, som inte det profana samhället kan göra? Man behöver inte vara sjuk för att få hjälp av den profana vården, psykiatrin, i besvärliga situationer. Om man har lite tur, kan man t.o.m. få en kristen terapeut, som man kan dela med sig av sina funderingar till.

Om du vill vara helt anonym, kan du ringa jourhavande präst, eller något annat journummer. Men du kan också vara anonym i kyrkan, om du går på en gudstjänst. Du är inte tvungen att prata med någon, men kan göra det.

Vi får inte tappa bort att det är Gud, som bär oss genom svårigheter, att kraften kommer i mötet med Gud. Vi kan möta Gud tillsammans med andra människor, men också i enskildhet i det fördolda. Kyrkan (byggnaden) brukar vara en bra plats för det, men Gud "bor" inte i kyrkan. "Han som är både råd och kraft", kan hjälpa dig var du än befinner dig.

Och glöm inte att ingenting är för svårt för Gud.

P-A Jonsson svarar
24 augusti 2024 – 11:13

LFL,

Glöm inte att Gud kan verka genom människor. När och där man minst anar det…..

nya tant lila svarar
24 augusti 2024 – 11:13

Ursäkta mig, men när var LFL själv i kyrkan senast? Vackra ord!?

anonym - som visst räknas! säger
24 augusti 2013 – 09:00

Funderar på om jag kanske kunde vända mej till en präst i nån grannförsamling? Jag vill behålla min anonymitet så långt det är möjligt med tanke på alla dessa fula känslor jag har och skäms över. Bitterheten, avundsjukan osv. De känslor som hindrar mej känna Guds närhet. Måste erkänna dem om jag ska komma förbi dem. Inte så lätt.

Inser jag måste ha hjälp om jag ska fortsätta orka hjälpa min mor trots allt. Så nästa steg jag ska ta mej til

P-A Jonsson svarar
24 augusti 2024 – 11:13

anonym – som visst räknas!
Det tycker jag är en glimrande idé!
Dessutom blir jag glad av den klokskap jag tycker mig se i det du skriver. Jag tror att du har en nyckel….. 🙂

anonym - som visst räknas! säger
24 augusti 2013 – 09:04

Ojsan!

Jo, nästa steg blir kyrkan i morgon. Be om syndernas förlåtelse och tända ljus för min mor och bror. Så får det bli. Må Guds vilja ske!

Tack!

anonym - som visst räknas! säger
24 augusti 2013 – 09:39

Att bli älskad

Att sträva efter att älska
och jämt ha viljan att förstå
och andras hjärtan nå
- visst är den tanken skön...

Men också att bli älskad
och en gång bli förstådd
och själv längst in bli nådd
- visst är det mångas bön...

Atle Burman, som dog förra året. Har du läst något av honom sen, P-A? Enkla dikter, men man känner igen sej själv i många av dem.

P-A Jonsson svarar
24 augusti 2024 – 11:13

Jag har inte hittat till hans texter.
Men tack för att du delar med dig av en text som är värd att fundera länge över.