Fältsjukhuset.

Påven Franciskus har givit en oerhört viktig intervju som återfinns på Svenska i det senaste numret av tidsskriften Signum. Som evangelisk luthersk biskop blir jag överraskad, glad, rörd och djupt berörd av påvens ord som också tydliggörs i hans liv. Jag gläder mig så med mina katolska bröder och systrar över en påve som, med all den begränsning som ändå finns, vågar sig på en helt ny ton i katolska kyrkan, en ton av evangelisk nåd, en ton som handlar om upprättande, en ton som handlar om inkluderande snarare än exkluderande, en ton där Guds kärlek genom Jesus Kristus närvarande i den heliga Anden verkligen får komma till uttryck. Det är ord och en anda från en påve som i många stycken kan vara förebild för många av oss som tillhör andra kyrkofamiljer.

Jag blev starkt berörd av påvens ord om fältsjukhuset. Han säger: ”Jag ser kyrkan som ett fältsjukhus efter ett fältslag. Man frågar inte en allvarligt sårad om han lider av för höga halter av  kolesterol och blodsocker! Man förbinder hans sår, så att han inte förblöder. Sedan kan vi tala om det andra. Hela åren, hela såren…Och börja nedifrån.”

Tänk om vi som kyrkor i Sverige kunde se på varandra som en samlad resurs av fältsjukhus i ett land där existentiell längtan är en verklighet, ett land där konsumismens frälsande lära krackelerar. Många ungdomar har det tufft i vårt samhälle och söker andra destruktiva vägar för att uthärda. Många människors livssituation är sköra bubblor  vars yta är materialism. Men dessa bubblor riskerar att spricka. Livet gör oss illa. När relationer spricker, när nära och kära rycks ifrån oss – vart tar vi vägen – vad finns det som håller, som bär när allting annat sviker och bedrar?

Evangeliet om Jesus Kristus som delat och delar våra tillkortakommanden, nåden endast, Bibeln som den Heliga skrift som talar rakt in i vårt eget  såsom det ter sig av både gott och ont – det är medel att använda i våra fältsjukhus på ett slagfält där egoismen, konsumismen och verklighetsflyktens destruktiva krafter verkar.

I Svenska kyrkan vill vi och ska vi än mer dela liv, dela tro.  Som kyrka har vi en tro, en övertygelse, en erfarenhet som håller. Vi har en tro, en övertygelse, en rfarenhet som vi kan vara stolta över i mötet med andra som har annan övertygelse. Vi har en tro, en övertygelse, en erfarehet som gör oss så trygga att vi med glädje lyssnar till andra, med glädje lär av andra därför att vi vet var vi själva står – nära korset.

Må Svenska kyrkan vara just ett av de många  fältsjukhus påven talar om i sin intervju! Må vi än mer förbinda människors existentiella sår och resa den slagne upp att leva ett människovärdigt liv i gemenskap med Gud, i gemenskap med andra medmänniskor och i tillit till sitt eget människovärde!

Idag öppnas kyrkomötet i Uppsala. Tre skrivelser och hundra motioner ska behandlas. Det handlar om den demokratiska gången och den är viktig. Kyrkomötet är ju Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Men Svenska kyrkans viktigaste arbete sker i församlingarna, i varje enskilt möte. Det är där som slagfältet är. Det är där som de drabbade finns och det är där som det läkande och upprättande evangeliet ska förmedlas i ord och handling.

Ja, må vi än mer bli  det fältsjukhus – Jesu fältsjukhus som denna värld behöver!

anonym - som visst räknas! säger
24 september 2013 – 01:48

Må din vilja vara Guds vilja. Amen.

Magnus Olsson säger
24 september 2013 – 03:57

Instämmer, hur ser biskopen då på relationen mellan andligt djup och diakoni? Hur det konkret skall stärkas? Kan det vara som i dag eller behövs en rejäl förändring i Svk, och om så hur? / Magnus Olsson

24 september 2024 – 08:13

Bäste Magnus, andligt djup måste också omsättas i handling. Precis som det står i psalmen: ”Handling och bön må bli ett. Vi behöver än mer vara tydliga i vår egen övertygelse om än i stor lyhördhet för andras. Det kan tyckas som en tullipanaros men jag menar att ju tydligare vi är ju lättare är det också att vara lyhörd. Men vi måste verkligen tala om det vi har och visa på att det är något som håller, som bär, som upprättar och som inte handlar om att vara duktig, att förtjäna eller äga utan om att vara den man på djupet är.

Rossina säger
24 september 2013 – 05:43

Tack för angelägna ord! Låt oss gå vidare i öppenhet, varsamhet och lyssnande!

Lars Hjerten säger
25 september 2013 – 10:31

Visst är bilden av kyrkan som ett fältsjukhus tankeväckande. En liknelse att fundera vidare över. Kyrkomötet i Uppsala och kyrkofullmäktige i Tidaholm är ju befolkade av "personalen" på detta fältsjukhus i så fall. När kyrkovalet nu ska implementeras är det i den andan man ska samlas i bön och arbete. Ora et labora.

Anonymous säger
28 september 2013 – 11:58

I strid behövs alla ideella krafter. Kanske är det i vår tid mer angeläget än någonsin att alla som vistas innanför fältsjukhusets väggar ser sin viktiga roll att vara öppen för både egna och andras behov, att ge och ta emot, dela och hela. Producent- och konsumentkyrkan kan vi nu lägga bakom oss. Vårdtagare och personal är vi alla inbjudna att vara.