Gott Nytt År – Nyårspredikan i Skara domkyrka


Kära alla läsare,

Som en första hälsning på det nya året och med en önskan om Shalom för vår värld bifogar jag min predikan för Nyårsdagen som jag höll i Skara  domkyrka i dag:

”Gott Nytt År! Den hälsningen är summan av det budskap som jag vill ge i denna predikan. Gott Nytt År önskar jag var och en av Er här i Skara domkyrka idag. Gott Nytt År är en önskan jag vill föra vidare till alla i Skara, i Skara stift, i Svenska kyrkan, i vårt samhälle i stort och i vår värld. Gott Nytt År! Men det är så lätt att säga som en sorts replik och som vi förväntas säga till varandra i de dagar vi nu lever. Men orden utmanar till något mer, till något större och viktigare än bara en vänlig hälsning. Gott Nytt År har med det hebreiska ordet Shalom att göra. Shalom betyder fred och frid och handlar om relationen med Gud, skapelsen med miljön, samt med medmänniskan och mig själv. Det handlar om att vi ska se vårt sammanhang, bejaka vårt sammanhang och fördjupa vårt sammanhang. Det sammanhanget vi lever i både Du och jag är en tillvaro som inte helt och fullt kan mätas, vägas eller värderas. Vi lever i ett större sammanhang där Gud får vara tre bokstäver för relation med den som är större än alla formuleringar, större än alla bokstavskombinationer, större än allt. Sanningen om Gud, vill jag understryka, är alltid större än sanningen om Gud. Och när detta är sagt vill jag också säga att vi måste få använda oss av de tre bokstäverna – G-U-D – för annars kan vi inte kommunicera om den som kallar oss, lockar oss och vill oss. När jag önskar Gott Nytt År önskar jag därför att Guds närvaro ska bli tydligare för var och en av oss – att Du och jag ska kunna se att Gud är verksam här och nu, både innanför och utanför de traditionella religionsbyggnaderna.

När jag önskar Gott Nytt År handlar det om ett fördjupat klimat och miljömedvetande. Vi lever i Guds skapelse – en skapelse som är helig. Allt är heligt. Det finns inget profant. Allt tal om t ex profan musik och religiös musik för att ta något näraliggande och en liten men välbekant detalj mitt i allt, är egentligen inget annat än ett mänskligt försnävande. All musik är helig så länge den inte används i profanerande syfte. Allt är heligt i skapelsen. Men människan, Du och jag och alla andra, profanerar det heliga när vi inte ser skapelsens helighet. Ett destruktivt beteende handlar om profanerande. Krig är profanerande, att suga ut resurser på andras bekostnad är profanerande. Ett Gott Nytt År innebär således en fördjupad syn och fördjupad relation till skapelsen i alla dess uttrycksformer med större ansvarstagande för våra barns och barnbarns framtid – en utmaning för oss alla.

När vi önskar varandra Gott Nytt År är det också en önskan om att vi ska se varandras värde, att vi ska se att vi är Guds barn allihop oavsett religiös, etnisk eller sexuell identitet. Vi är skapade till att vara dem vi är. Vi är kallade att leva i kärlek utifrån de olika sammanhang vi är satta i och kallade att se att vi är bröder och systrar oavsett allt.

När vi önskar varandra Gott Nytt År handlar det också om att se att det egna värdet är viktigt. Också Du och jag är Guds älskade och värdefulla barn. Också Du och jag kan räta på ryggen och se oss själva och andra i ögonen och säga: ”Jag är glad att jag är jag!”.

Som kristna får vi bekänna att Jesus är Herre och Han har med det goda nya året att göra. Jag önskar för hela Skara stift att Jesus än mer ska få vara i centrum i allt det vi är och gör. Jag önskar för Skara stift att vi ska förstå Jesus än mer på djupet, se Honom allt klarare, älska Honom allt djupare och komma Honom allt närmare – dag för dag. Men, då måste vi också ännu mer förstå vem Han egentligen var. Och det passar utmärkt att börja med detta idag när det är 8 dagar sedan vi firade Hans födelse. På den 8.e dagen omskärs judiska bebipojkar. Så har det varit i flera tusen år sedan Abrahams dagar, Abraham som slöt förbund med Gud – ett förbund där Gud lovade att vara Abrahams och hans ättlingars Gud och Gud lovade Abraham och hans ättlingar det land där de då levde som främligar  – hela Kanaan (1 Mos 17:7-8). Som ett tecken på att Abraham och hans ättlingar ville hålla förbundet skulle alla av manligt kön omskäras på 8.e dagen. Det är därför detta är så viktigt i den judiska traditionen – så grundläggande viktigt också i dag. Det var och är ett tecken på att man tillhör det judiska folket. Jesus omskars på den 8:e dagen. Han var en del av sitt folk – ett Abrahams barn. Han var jude och växte upp i en judisk miljö, uppfostrad av en judisk mor och av en judisk jordisk far. De höll naturligtvis dietlagarna, de firade självklart sabbat, de gick regelbundet i synagogan och till templet i Jerusalem vid vallfartsfesterna. Det var ju i samband med en sådan fest som Jesus kom bort från sina föräldrar och återfanns i templet, ivrigt diskuterandes med de skriftlärde – i samband med att han var 12 år gammal. För Jesus var det judiska en fullständig självklarhet mitt i det multisamhälle som han samtidigt växte upp i med olika former av religionsutövning där både romare och samarier avvek från det som fick sitt centrum på tempelberget. När Jesus så småningom började predika i ord och handling underströk han sin judiska identitet och att han inte kommit för att ersätta något.  I Bergspredikan säger han: Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår, skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett. (Matt 5:17-18). Jesus ville nog snarare reformera det judiska livet än starta en ny religion, precis som Martin Luther inte ville starta en ny kyrka utan reformera inom den katolska kyrkan.

Vi kristna har, tack vare förkunnelsen från apostlarna Petrus och Paulus och tack vare tillgång till de bibliska texterna ändå förstått att Jesus är större än en judisk reformator. Han var och är Messias. Han var och är den som Gamla Testamentet vittnar om – läst med våra kristna glasögon (nota bene!). Han var och är sann Gud. Han var och är sann Människa. Han var och är den som burit allt det som är Ditt och mitt liv på korset och som, på korset, likt ett svart håll, förtärt allt destruktivt i vårt liv, allt det vi misslyckats med, allt det vi kallar synd. Hans uppståndelse vittnar. Det tomma korset är därför ett segertecken, ett befrielsetecken – ett tecken för att livet vunnit, att kärleken är starkare än hatet, att livet är strakare än döden. Eller med ord av Ylva Eggehorn i den psalm vi sjöng nyss: Du är ett barn som ligger på ett jordgolv, / du fryser om vi inte griper in. / Du rör vid kroppar / hatar orättvisor, /  du bjuder älskande på moget vin. / Du stiger ut ur alla tomma gravar, / du är en vind som säger: det blir vår. / Du kommer som en flykting över bergen, du följer oss dit ingen annan når. (Sv.Ps 717:2)

Jesus kom från Gud och förblev i Gud och därför kunde han göra sådant som grep tag i och fortfarande griper tag i människor. Han kände människornas inre, deras innersta tankar. Han visste av sig själv vad som fanns i människan, skriver evangelisten Johannes i dagens evangelietext. Så är det. Han känner Dig och mig bakom våra masker, bakom våra roller. Vi kan inget dölja. Vi har inget att skryta med inför Gud. Vi har inget att komma med därför att Jesus – sann Gud och sann Människa – redan vet allt. Det enda vi då kan förlita oss på är nåden – Guds nåd. När vi önskar varandra Gott Nytt År handlar det just om nåden. Herrens nåd tar inte slut, hans barmhärtighet upphör aldrig. Varje morgon är den ny… som det står i Klagovisorna 3:22-23. Den nåden får vi leva av – den oändliga nåden.

Jesus var och är Gud! Den bekännelsen, den övertygelsen skiljer oss från våra judiska och muslimska bröder och systrar. Men detta är vår kristna bekännelse. När vi säger att vi är kristna är det just detta vi bekänner – att Jesus var och är Gud och att vi, i våra liv vill följa honom. Det får vi stå upp för. Vi får tala tydligt om Jesus i ord och handling – följa Honom i vårt eget sammanhang – i ett samhälle som alltför ofta lider av religiös beröringsskräck.

I dag börjar ett nytt År – ett år när vi tillsammans i Skara stift, i ord och handling, får tala tydligt om Jesus. Om vi gör det, blir det ett nådens år, då kommer vårt samhälle att förändras till det bättre, för när vi i ord och handling talar tydligt om Jesus, lever vi det bud som vi har gemensamt över religionsgränser och som lyder: Du ska älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta. Du skall älska din nästa som dig själv. Detta dubbla kärleksbud handlar om att leva som människa i ordets allra sannaste bemärkelse. Låt oss sträva efter att göra detta – var och en av oss. Låt oss göra det och därmed ge Jesus äran! Då kan det bara bli ett riktigt Gott Nytt År! I Jesu namn. Amen!”

15 kommentarer

P-A Jonsson säger
2 januari 2014 – 08:47

Jag gillar tydligheten i koppling mellan tro och handling - "...när vi i ord och handling talar tydligt om Jesus..." Ord OCH handling!

Och jag gillar betoningen av den nära relationen mellan Gud och människa.

En anonym en säger
2 januari 2014 – 09:52

+Åke: "När Jesus så småningom började predika i ord och handling underströk han sin judiska identitet och att han inte kommit för att ersätta något."

Men de judiska småpojkarna skulle förmodligen slippa omskärelsen om deras föräldrar omvände sig från judendomen till kristendomen. Trots att Jesus var jude. Omskärelse är enligt min mening ett onödigt övergrepp på dessa så. Jag är inte särskilt förtjust i smärta och blod som ni kanske har förstått. Jag anser att omskärelse inte hör hemma i ett civilicerat samhälle om det motiveras bara av en religiös fixidé. Medicinskt motiverade omskärelser är en annan sak och behöver inte göras rutinmässigt på alla pojkar.

+ Åke: "Abraham som slöt förbund med Gud "
En gudsrelation som hänger på en liten skinnbit kan ju inte vara särskilt stabil. Det är väl kärlek som binder oss samman med Gud? Förlåtelsen och kärleken binder oss samman med varandra. Judar hag jag ingenting emot (om nu någon skulle få för sig det för att jag är emot omskärelse). Judarna är ett underbart folk som har gett så mycket till mänskligheten! Jag ha ingenting emot omskurna män heller, har haft själv en omskuren pojkvän en gång i tiden. Ren och fin. ;)

En anonym en säger
2 januari 2014 – 01:00

+Åke "[Jesus] var och är den som burit allt det som är Ditt och mitt liv på korset och som, på korset, likt ett svart håll, förtärt allt destruktivt i vårt liv, allt det vi misslyckats med, allt det vi kallar synd. Hans uppståndelse vittnar."

Här har vi det förbannade korset igen som strular till det! :)

Jag försökte i min ungdom "tro" på att "Jesus dog på korset för mina synder" men det funkade inte!! Vet du varför? Den festfixarnisse och trollkarl till Jesus som Bibeln berättar om existerar inte ens! Den är bara en samling sanna och påhittade historier, en myt. Jesus fixade inte våra synder på korset. Som våra sopor blir inte heller sorterade och bortförda bara av att t ex Kalle Anka sorterar sina i tidningen.

Däremot har det funnits en historisk Jesus vars fysiska kropp dog på korset men som nu LEVER i oss. Den Jesus är kapabel att ta hand om våra synder.
Han definierar sig själv som "the Atonement" i ACIM och säger till oss: "Leave the 'sins' of the ego to me. That is what Atonement is for."
Jag FICK INGEN RO I SJÄLEN innan jag vände mig till Gud och fick MÖTA den LEVANDE Jesus inom mig. Det räckte inte med att på egen hand bara "tro" på förlåtelsen bakom ryggen på Honom. Jag var tvungen att sortera mina andliga sopor TILLSAMMANS med Honom och sedan GE dem till Honom. Det är så jag gör FORTFARANDE.

Jesus säger i ACIM: "You cannot cancel out your past errors alone. They will not disappear from your mind without the Atonement, a remedy not of your making."

En präst predikade så klokt en julnatt för många år sedan att Jesus ville ha våra synder till födelsedagspresent. Annars brukar julnattspredikningarna vara ganska ytliga.

P-A Jonsson svarar
27 april 2024 – 06:30

En anonym en,

Det känns nästan som om du har tagit samma resonemang 5-10 varv nu? 🙂

Det är ok att du inte tror på den Jesus som Bibeln skildrar och som vi i hög grad bygger vår kristna tro på. Jag respekterar ditt val.
Men du kanske får inse att det här nog inte är rätt ställe för ditt idoga missionerande? Kanske det samtalet som du vill föra kräver ett annat rum? För nu är det så att ditt ständiga missionerande faktiskt motverkar sig själv. Och det var väl liksom inte din tanke? 🙂

Du verkar vara helt besatt att synd och smärta bara ska försvinna. När du upplever att smärtan finns kvar trots Jesus död och uppståndelse så blir du missnöjd med Jesus.
Jesus säger att han är vägen, sanningen och livet. I det ligger att han är en del av VÅR väg och vårt liv. Och i det livet finns smärtan och lidandet – det kan inte ”trollas bort”. Men Jesus har med sin död och uppståndelse visat två saker:
1. Han är med oss i det mörkaste mörka.
2. Och han visar oss att det inte slutar med död, utan han har ”kommit upp på andra sidan”.
I det finns löftet att vi inte är hopplöst dömda av våra liv, utan Jesus erbjuder oss det eviga livet. Som en nåd!
Därmed är våra synder ”fixade” som du väljer att uttrycka det. 🙂

Åke Bonnier säger
2 januari 2014 – 04:02

En anonym en
God fortsättning! Ditt resonemang bygger på att kristendomen har helt fel. Inkarnationen och försoningen inklusive uppståndelsen och Jesu allestädes närvaro genom den Heliga Anden är grundläggande temata i den kristna tron. Om Du har svårt att acceptera detta är kanske inte denna blogg något som Du ska spilla tid på (jo jag menar just "spilla" tid) därför att de flesta som skriver på denna blogg är övetygade kristna. Dina försök blir snarare att hälla vatten på gäss. :-)
Jag själv skulle inte drömma om att skriva på en muslimsk blogg om jag inte blev inbjuden att göra det eller om de så kraftfullt och öppet angrep kristendomens fundamenta att jag skulle känna mig manad att åtminstone säga att de missuppfattat kristendomen. Jag skulle heller inte skriva på judisk blogg och tala om att de hade fel men jag har rätt etc, etc.
Mitt förslag är alltså att Du slutar att spilla tid på att kommentera på denna blogg. Dina kommentarer väcker också irritation hos en del vilket medför långa och oftast ganska meningslösa diskussioner.

En anonym en säger
2 januari 2014 – 05:01

+Åke: "Mitt förslag är alltså att Du slutar att spilla tid på att kommentera på denna blogg."
Som du vill. Kanske kunde du ha varit så här tydlig tidigare? ;)
För mig själv har detta varit jätteintressant på många sätt, upplever inte alls som spilld tid. Kanske är jag för kritisk mot kristendomen och tar för sällan upp det som trots allt är positivt med den. Jag har också trott att kristendomen skulle kunna "försvara sig själv" mera än vad jag sett här. Att någon skulle kunna förklara hur de får ihop det genom att gå i botten med allting och visa på något nytt som jag missat. Något sådant tycks inte finnas. Det blir bara att vi upprepar oss själva på båda "sidorna" istället för att gå djupare in.

Personligen måste jag följa den väg som Jesus visat just för mig. Sen är det ju också ärligt talat så att vi mirakelkursare inte ska göra som jag gjort här. Nu vet du iaf vad mirakelkursare inte normalt gör. Vi ska bara i det tysta förlåta världen, bokstavligen allt och alla i den. Det är liksom det som är Vägen.

Allt gott till dig +Åke, bloggkommentatorer och läsare. *Kram*

Ciccie Pernveden Malm säger
2 januari 2014 – 06:04

"Jag tror att synd och smärta kommer att fortsätta tills man låter Jesus ta hand om dem. Döden raderar dem inte utan på sin höjd ändrar deras form. Tvärtom har man hela eländet närmare inpå sig på andra sidan döden än när man bor i en kropp och har distans till det i både tid och rum.."
Vet inte om du redan lämnat detta forum, men jag vill skicka med en tanke kring dessa ord - dock utan att dra igång ngn debatt.
Du beskriver att du "tror" att synd och smärta kommer att fortsätta även efter döden och dessutom bli ännu värre." Den kristna tron tror precis tvärtom - att tack vare Jesu (smärtsamma) offer slutar synd och lidande efter döden.
Sen finns det en debatt om huruvida alla kommer till Gud, eller en del kommer till "helvetet." Tänker INTE dra igång den diskussionen här och nu.
Det jag vill säga är att oavsett vad man själv tror så måste man acceptera hur andra ser på sin egen tro, istället för att bara debattera emot. Det låter som om du fastnat i ngn grym helveteslära och min önskan är att du ska få en sannare bild av vad kristen tro är.
Vill önska dej allt gott!

Ciccie Pernveden Malm säger
2 januari 2014 – 07:25

Detta att Guds nåd är ny varje morgon...
Det är så obegripligt stort att få vakna upp om och om igen med den vissheten!
Och att "om kvällen förkunna hans trofasthet!"

P-A Jonsson svarar
27 april 2024 – 06:30

Ciccie, visst är det en underbar känsla och upplevelse att få leva i den tron. 🙂
Det gör mig modig och beredd att försöka – även om jag vet att det ibland kan bli fel.

Ciccie Pernveden Malm säger
2 januari 2014 – 11:33

Nähä, mina smilisar kom inte fram... ☺️

Ciccie Pernveden Malm svarar
27 april 2024 – 06:30

Och inte får jag bort icke-kommentarerna…
Får väl önska GOTT NYTT ÅR igen! 🙂

Leif W. Östborg säger
4 januari 2014 – 09:14

Apropå det nu så populära, men ofta lite märkligt använda påståendet "Gud är större" kan +Åkes predikan kompletteras med följande: http://bloggardag.blogspot.se/2014/01/den-lille-pilten.html#comment-form

Bara A säger
4 januari 2014 – 02:55

Kungafamiljen är en dyrbar gåva vi har, bed för dom

Öppet brev till kungafamiljen

http://regentags.wordpress.com/2014/01/04/oppet-brev-till-sveriges-kungafamilj/

Patrik Öbrink säger
6 januari 2014 – 12:42

Gud är stor, större och STÖRST.

Glada hälsningar

Patrik Öbrink

anna säger
6 januari 2014 – 05:41

Om allt är heligt, vad innebär då en helig plats? vad var särskilt med Heliga Birgitta? Vilket är det heliga landet? Hur motiverar vi att det är lämpligare att spela musik av den femte evangelisten i kyrkan än av t ex Skrillex? Om inte helige Skrillex är ok i kyrkan, varför inte? Alla rum är ju heliga? Jag blir förvirrad. Kan du inte utveckla, Åke?

P-A Jonsson svarar
27 april 2024 – 06:30

anna,

Låt mig komma med några funderingar baserat på en predikan som Hanne Stichel höll i söndags i Vallentuna kyrka.
För Gud är allt heligt. Gud behöver inga heliga platser för att verka.
Men vi människor har ett behov av något som är heligt. Det heliga behövs för att ge relief åt ”allt det andra”. Vi behöver heliga platser för att påminna oss om det som vi så ofta glömmer. Det är samma med heliga personer, helig konst etc.
Vi människor klarar inte av att (som Gud) hålla allt heligt. Därför behöver vi peka ut vissa saker som heliga. Inte för Guds skull – utan för vår egen skull.

Sven Andersson säger
6 januari 2014 – 09:05

Gör som jag! Undvik "Annas" blogginlägg och "En anonyn en" för de bara
irriterar och distraherar resonemangen, både på denna blogg och andra.

P-A Jonsson svarar
27 april 2024 – 06:30

Sven Andersson,

Jag tror nog att vi kan välja om vi blir irriterade eller inte.
Jag VÄLJER att inte irritera mig. Varken över dig, Anna eller någon annan.
🙂

anna säger
7 januari 2014 – 12:12

Sven Andersson: jag har inte skrivit kommentarer vare sig här eller på någon annan blogg tidigare utan ställer en uppriktig fråga till bloggaren Åke. Varför skule det vara irriterande och distraherande att be Åke utveckla tankarna kring alltings helighet? Vanligtvis menar vi ju att vissa ting och företeelser är mer heliga än andra. Jag försökte illustrera det med olika musikgenrer. Jag tror t ex inte att det vore okej att önska Skrillex på en vigsel, men om all musik som inte profanerar är helig så borde det inte finnas några gränser för vad som anses passande och inte.
Det är verkligen tråkigt att bli avfärdad på det här sättet. Tjänar inte bloggandet till att väcka frågor och tankar hos läsarna? Om Åke inte vill ha kommentarer av det slga jag ställde så kan han godkänna kommentarerna innan de publiceras. Men förhoppningsvis är inte biskopen ligga snabb att avfärda människor.
Anna Sandberg, Uppsala

Sven Andersson säger
7 januari 2014 – 04:50

Inte ens "Anna" skall avfärdas som person, men inläggen på flera bloggar jag läst
leder till andra resonemang än som avsetts. Därför är de destruktiva.
HELLRE TIGA ÄN ILLA TALA ...