Guds kärlek är inkluderande!


Jag återkommer ofta till uttrycket ”bättre med mångfald än med enfald”. Det är ett uttryck som naturligtvis kan vändas mot mig när jag är tydlig i vissa frågor. Som biskop i Svenska kyrkan förespråkar jag alldeles självklart en lojalitet med Kyrkoordningen som ger uttryck för den ordning som Svenska kyrkan fattat beslut om på kyrkomöten. Man må tycka olika i vissa sakfrågor men samtidigt har vi att gilla läget även om vi ogillar läget. Ogillar man läget och har motionsrätt till kyrkomötet kan man alltid motionera om förändringar eller, om man inte har motionsrätt, övertyga någon som har det om det kloka i motionerandet.

I söndags var jag med och tog emot den nye disktriktsföreståndaren i EFS  (Evangeliska fosterlandsstiftelsen) i Västsverige. Jag deltog i förbön och läste välsignelsen i en gudstjänst som mer eller mindre saknade liturgi (några av prästerna som var närvarande var liturgiskt klädda, andra var det inte). För mig kändes det tomt. Och samtidigt: Gudstjänsten var andefylld och därmed glädjefylld. Det var lovsång och orkesterspelande. Det var bön och textläsningar och en strålande predikan. Och jag gladde mig med mina systrar och bröder inom EFS.

Nej, jag delar inte all teologisk övertygelse som präglar EFS men jag delar mycket. Vi har mycket gemensamt och jag gläds över deras centrum – Jesus och lekmannaengagemang. När det gäller att fördjupa vår jesusrelation har vi mycket att lära av varandra. Jesus är ju den kristna trons kärna och stjärna och vi måste, än mer, tala om det han gjort för oss och göra det på många olika sätt i många olika sammanhang.

Nu nalkas påsken med stilla veckans drama som handlar om den inkluderande kärlekens seger över det som vill bryta ned, seger över det djävulska i tillvaron. Det destruktiva har inte sista ordet. Han som bröt brödet och delade vinet liksom hans kropp bröts ned och blodet utgöts på korset, uppstod på tredje dagen – de facto. Allt detta skedde för att Gud älskade och älskar världen. Det var något som skedde och det sker i varje ögonblick. Guds kärlek handlar om presens – NU -. Jesus gav sitt liv för oss för att vi i varje enskilt nu ska se och förstå att vi är älskade och sedda och bekräftade som dem vi är – inte som dem som andra skulle önska att vi var. Naturligtvis (och det känns som att slå in en öppen dörr att skriva det) handlar det om att ingen ska skada någon annan eller sig själv). Vi behöver tala mer om försoningens betydelse, om nåden, om korsets betydelse, om uppståndelsens betydelse. Det är ju allt detta som utgör merparten av den kristna trons centrum.

Detta trons centrum med alla dess infallsvinklar delar vi  i så hög grad med våra kristna bröder och systrar oavsett trossamfund. Därför är det viktigt att finnas i dialog med varandra och att be och lovsjunga tillsammans i olika sammanhang även om vi inte är överens om allt. Guds kärlek är inkluderande.

Jag   gläds också över den centrering av ideella medarbetare som återfinns inom EFS. Där har vi en del att lära av våra systrar och bröder. Vi måste hjälpa lokalt kyrkotillhöriga att se att de också är representanter för den lokala försmlingen – inte bara de anställda eller förtroendevalda. Likaledes behöver vi hjälpa människor att ”komma ut” som kristna utan att behöva känna kravet på sig att vara en ”starkt troende” med svar på livets och trons alla frågor. För vem har det? Men, Guds kärlek är inkluderande.

Allt det sagda har sin grund i påskens viktiga budskap. Så, välkommen till kyrkan i påsk.! Välkommen att ta del av det livsviktiga budskapet som bär i både liv och död och som, åter igen handlar om att vara älskad som den man är, trots allt och mitt i allt och överalt.

 

6 kommentarer

Sven Andersson säger
9 april 2014 – 08:31

Amen! Tack för en god betraktelse! Ha en fin passionstid och en glad,
jublande Påsk!

Birger Rikner säger
9 april 2014 – 09:01

Tack Åke! Tar med mig dessa dina ord in i påsken! Ja sannerligen, Ja sannerligen är Guds kärlek i oss och gäller oss alla.......

LFL säger
9 april 2014 – 09:05

Efter den bistra inledningen väntade jag mig som fortsättning en lista med mycket kontroversiella ståndpunkter från biskopen, men hittade ingen. Dock hoppas jag att biskopen håller med om mitt förtydligande att vara "älskade och sedda och bekräftade som dem vi är – inte som dem som andra skulle önska att vi var" inte bara handlar om sexuella läggningar och kulturella preferenser (queer eller klassisk konst), utan också om den mar är religiöst (låg- eller högkyrklig, gammalkyrklig, folkkyrklig /det hittills nämnda riktningar inom Svenska kyrkan /eller frikyrklig, samt bibel- och bekännelsetrogen /förekommer inom både Svenska kyrkan och frikyrkorna).

Och gör inte nattvarden till ett nykterhetspolitiskt jippo, för det finns ändå inte en enda krog som följer det alkoholfria exemplet ens under påskaftonskvällen. Den som så vill kan erbjudas rent vatten i stället för vin; vatten från samma källa som det vatten som blandas i vinet till övriga. Det finns däremot inget stöd för druvjuice eller "avalkoholiserat" (= fördärvat) vin i vare Skriften eller kyrkans äldre praxis. Detta vatten är ju faktiskt inte avsett som utspädning för att sänka vinets alkoholhalt, utan är ett självständigt element i nattvarden, då Jesus utgöt både blod och "vatten" på korset.

Att "komma ut" som kristen är en bra liknelse, men ihopkopplat med "dem som vi är", kan det i enskilda fall vara något mycket mer konkret än en diffus känsla av att "det finns något däruppe". Det kan handla om en barnmorska, som vägrar medverka till aborter. Det kan vara en viss syn på äktenskapet eller prästämbetet. Eller nattvarden. Eller på jungfru Maria - den främsta av alla helgon, som står före hela raden av manliga helgon, påvar och biskopar.

Sa inte Jesus, när han hängde på korset sin lärjunge Johannes "Se din mor" och till sin moder Maria "Se din son". Enligt dåtida (även nutida??) judisk tradition hur barnlösa änkor skulle försörjas. De "adopterades" av någon yngre man. Till hur stora delar är Johannes-evangeliet Marias evangelium? De bodde ju tillsammans så länge Maria levde, innan hennes kropp upptogs i himlen. (Tvistefrågan i kyrkan har inte gällt om detta över huvud taget har skett, utan om hon fortfarande levde när det skedde, eller om det skedde i dödsögonblicket.)

Genom sin korsfästelse, död och uppståndelse har Jesus tagit på sig straffet för våra synder, vilket betyder både att synden är en realitet (och inte följden av någon "skuldbeläggning") och att det finns förlåtelse. Ömsesidig förlåtelse, när man är riktigt osams om något, har den tydliga fördelen att det ursprungliga grälet inte behöver övergå i ett nytt gräl, om vems fel det var. Nattvarden är till åminnelse (ett ord vars ursprungliga betydelse inte är hågkomst) av denna mycket blodiga händelse. Detta, som jag har skrivit, måste man ha rätt att tro, om man ska "komma ut" som kristen. Det måste i varje fall vara en del av "mångfalden".

Ciccie säger
10 april 2014 – 12:23

Håller till fullo med om att mångfald är bättre än enfald och vikten att vara överens om att inte behöva vara överens i allt innebär att vi kan vara överens i det mesta. Resten tror jag Gud tar hand om.
Önskar alla en rik och välsignad påsk!

LFL säger
10 april 2014 – 07:34

Har tänkt på Svenska kyrkans inklusivitetsanspråk. Vad menas? Ska någon exkluderas för att han /hon inte är inklusiv nog? Var inte tanken ursprungligen att man kan bli /vara medlem i Svk utan några speciella prestationer? Man behöver inte ens prestera en stark tro.Man behöver inte ens vara "frälst". Man behöver inte prestera insikter i trons mysterier. Man behöver inte prestera tro på alla lärosatser. Lika lite som man redan behöver ha godkända betyg i de ämnen som man ska lära sig, för att komma in på en nybörjarkurs. (I så fall skulle det ju bara finnas repetitionskurser för redan utbildade.) Men meningen är väl att man ska få allt detta genom sitt medlemskap?

EFS har jag dåliga erfarenheter av. Jag hade varit medlem i Kd i ganska många år, när jag flyttade till en kommun, där EFS som jag tidigare inte hört talas om fanns. Trots att jag vara enda partimedlem, som även var Svk-medlem, i min församling, blev jag förbigången vid två kyrkoval i rad. Man begärde däremot att jag skulle dela ut blanka valsedlar, som jag skickade tillbaka till partiexpeditionen. Inför tredje kyrkovalet hände något, som förklarade saken. Man hade bestämt inom partiet att endast EFS-medlemmar fick ställa upp på partiets listor i kyrkovalet. Det var samma sak med de politiska listorna. EFS-arna kallar sig själva för "troendegruppen inom Svenska kyrkan".

Den gamla EFS-pastorn ville ta mig i hand och hälsa mig välkommen till "kyrkan" när jag av en tillfällighet besökte en sommarkyrka i kommunen. Det var så fantastiskt att hedningen (för det var väl så jag uppfattades) äntligen kom till kyrkan. Att jag normalt brukade gå i sockenkyrkan, varje gång där var gudstjänst, kände "troendegruppen" inte till. Deras enda intresse för Svk var att bestämma över henne, inte att delta i hennes gudstjänstliv. Jag tog inte den utsträckta handen. Han hade haft så många tillfällen att hälsa mig välkommen - till både partiet och andra aktiviteter.

När jag då uppfattades som en hedning, som vid flera tillfällen visat kyrkligt intresse, kan man verkligen undra hur EFS uppfattar Jesu missionsbefallning. Jag hade ju inte heller fått någon inbjudan till EFS-kyrkan. Precis samma kritik kan riktas mot EFS som mot politiska partier, som ställer upp i kyrkovalen med kandidater som aldrig går i kyrkan, utan bara kommer dit för att bestämma.

Efter denna erfarenhet började min långa resa till Rom, men i Katolska kyrkan i Sverige mötte jag efter en tid samma frikyrkliga sekterism. Inte bland de invandrade katolikerna, utan bland de svenskfödda, som konverterat från Svk. Nu går jag inte längre i någon kyrka. Inte för att det saknas i alkohol i nattvarden, för man använder ju riktigt starkvin. Inte i alla kyrkor, men i den Svk- kyrka som jag gått i de senaste gångerna. Men när en präst i just denna kyrka säger i predikan före nattvarden att det inte är på riktigt, utan bara på låtsas, hjälper det inte att prästen spelar sin roll framme vid altaret lika bra som en Oscars-belönad skådespelare. Prästen var f.ö. en man.

nya tant lila svarar
11 april 2024 – 08:14

Vad säger EFS och Katolska kyrkan om de här beskrivningarna? Har du, LFL, pratat med företrädare om detta eller lägger du bara ut detta på bloggar bakom ryggen på dem? Det kan ju finnas olika uppfattningar om vad som sker och varför.

Ciccie säger
10 april 2014 – 11:24

LFL!
Tråkigt med dina negativa upplevelser!

Samtidigt får det mej att känna extra glädje över den vilja och förmåga att se det som förenar oss och fokusera på det, som +Åke uttrycker i det här inlägget! Vi har alla våra styrkor och svagheter och frågan är om inte det exkluderande tänket är Kroppens största problem. Vi behöver inte gilla alla kroppsdelar, men vi för/blir trasiga när vi inte accepterar att alla delarna hör till Kristi kropp.

"Ingen av oss lever för sej själv och ingen av oss dör för sej själv!"