Ett Jesusbrev att läsa under det nya kyrkoåret

I Skara stift har vi ”utlyst” ett Jesusår f o m Första advent. Tanken är att församlingsbor både enskilt och tillsammans i studiegrupper av olika slag ska fördjupa sin förståelse och sin relation till Jesus. Man kan ju säga att varje år egentligen är ett Jesusår. Kyrkans uppdrag är ju att i ord och handling tala tydligt om Jesus – att i allt ge Honom äran. Men ibland kan det vara bra med lite konkret fördjupning. Jesusåret är tänkt att vara en del i trenighetens år. Detta kyrkoår ska behandla Sonen. Nästa kyrkoår ska behandla Fadern och det tredje året skja handla om Anden. Det året infaller till största delen under 2017 som också är reformationsjubileets år.

För att stimulera till samtal har jag skrivet ett brev till församlingsborna i stiftet (och till alla andra som är intresserade), ett brev som delades ut på många håll i samband med Första advents gudstjänster och som finns att hämta i pappersform i församlingarnas kyrkor eller på församlingsexpeditioner. Brevet finns också att ladda ned från nätet.

Jag hoppas att det jag skrivit både kan inspirera och utmana. Jesus är en så spännande person som det hela tiden finns nya saker att upptäcka hos. Han är sann Gud och sann människa. Han var en historisk person som levde i en historisk kontext. Han var en jude bland judar. Judendomen var inte hans kontrast utan hans kontext för att citera professor Jesper Svartvik. Vad betydde det i Jesu undervisning och vad betyder det i kyrkans förkunnelse?

Ladda gärna ned Jesusbrevet och läs. Kanske tycker Du om det. kanske blir Du upprörd. Kanske blir Du gripen. Det viktiga är inte vad Du tycker om det jag skrivit, det viktiga är Din relation med världens mest spännande person!

Staffan Wadström säger
5 december 2014 – 05:08

Åke, mycket väl skrivet!

Tack för att du utlyser detta "Jesusår". Jesus kom ju för att erbjuda oss mycket mer än förlåtelse – han kom för att ge oss en fullständig förvandling! Han vill föra människor till ett nytt och förändrat liv. Detta är kristendomens absoluta kärna och mer relevant än någonsin i vår förvirrade tid.

Åke Bonnier svarar
8 december 2024 – 08:14

Tack Staffan för Dina värmande och viktiga ord! Jo, jag menar att Jesus är oerhört vikig för vårt samhälle. Vi behöver fördjupa mer vad han vill och vad han menar med hela tanken på Guds rike och hur vi, i kraft av Honom, kan vara med och leva detta rike i vår komplicerade tillvaro.

Annika Andersson säger
11 december 2014 – 04:58

Tack biskop Åke för att du påminner och pekar på det viktigaste: Jesus! Är stolt över att Skara stift har en sådan Jesusfokuserad biskop som leder......