Malala och Lucia

I onsdags delades Nobels fredspris ut till Malala Yousafzais. Hon är den yngsta som fått Nobels fredspris – bara 17 år gammal. Men det hon har gjort är så fantatstiskt. Hon har stått upp för miljontals barn som förnekas utbildning, som inte får gå i skolan utan istället slita i fabriker och på andra håll. Hennes röst som har hörts i social media och på andra vis fick Talibanerna att vilja tysta henne för gott och de sköt henne på en buss. Men genom gudomligt ingripande (det måste ha varit något sådant som skedde) överlevde hon. Tack och lov! Hennes röst behövs i en värld där så många barn lider nöd. Hennes röst måste få fortsätta att ljuda och inspirera oss att höja våra röster för barn i världen, barn som svälter, barn som inte når upp till 5 års ålder utan dör i sjukdomar av olika slag. Vi måste höja våra röster likt Malala och stå upp för barns rättigheter.

Malala påminner oss också om att vi som svenskar har ansvar – ansvar för våra medsystrar och medbröder som lider nöd. Malalas sätt att verka handlar om att hon givit sitt liv för okända medsystrar och medbröder och utifrån min övertygelse har hon givit sitt liv för Jesus själv som möter oss i varje medbroder och medsyster oavsett var och oavsett vem.

I morgon firar vi helgonet Lucia som gav sitt liv för att vittna om Jesus Kristus. Låt också oss göra detta – alla vi som vill kalla oss kristna. Låt oss stå upp för Jesus som möter oss i eu-migranten, som möter oss i flyktingen som knackar på vårt lands dörr, som möter oss i den som svälter, den som lider av dödliga sjukdomar. Låt oss i kärlek till vår medsyster och medbroder i handling tala tydligt om Jesus för det är det vi gör när vi likt Malala ger röst åt hoppet, ger röst åt framtiden, ger röst åt möjligheten. Lucia offrade sin bekvämlighet för Jesu skull i det sammanhanget som hon befann sig. Hon blev martyr – ett vittne om kärleken, ett vittne om godheten, ett vittne om livet. Hon får också inspirera oss. Vi behöver både Malala och Lucia i en värld där ljuset får lysa i mörkret – hoppets ljus, som mörkret inte har övervunnit.  Låt oss genom olika organisationer och kyrkor och andra trossamfund stå upp för en bättre värld – tillsammans. För min del handlar det om att verka genom Svenska kyrkans Internationella arbete (www.svenskakyrkan.se). För andra finns det andra vägar. Men vi behövs tillsammans och vars och ens röst behövs både i det lilla sammanhanget och i det stora. Malala och Lucia får inspirera oss.

Birger Rikner säger
12 december 2014 – 09:32

Tack Åke! Vi behöver förebilder det ger hopp för en bättre värld.

Rossina säger
14 december 2014 – 04:50

Tack för en angelägen maning.
SVT:s gudstjänst från Malmö var också mycket hoppingivande och tog världens lidande på allvar. Vill verkligen rekommendera reprisen imorgon måndag.

Sanatorium B säger
16 december 2014 – 12:24

Hej Åke!

Malala Yousafzais far äger ett antal privatskolor så hon användes nog mer för att säkra familjeföretagets inkomster och de pakistanska flickornas skolgång var nog mer sekundärt. Du kan läsa lite mer om det i länken nedan. (och med tanke på att människor som Henry Kissinger och Barak Obama fått "fredspriset" så är ju det ingen merit utan mer ett pris av det ironiska slaget)

Sen är det en sak jag undrar angående ditt utlägg om EU-"migranter"/flyktingar. Du skrev följande "Låt oss stå upp för Jesus som möter oss i eu-migranten, som möter oss i flyktingen som knackar på vårt lands dörr, som möter oss i den som svälter, den som lider av dödliga sjukdomar." Med "oss" måste du mena vi d.v.s. dig själv inkluderad, vilket gör mig lite nyfiken. Har du själv personligen gjort något konkret för dessa svältande migranter/flyktingar med dödliga sjukdomar? Eller har du bara bett för dem på samma sätt som du ber oss d.v.s. att alla vi andra ska möta "Jesus" i dem? Slå mig med skam när du berättar hur du själv dukat bord för de svältande eller baddat svetten ur pannan på de dödligt sjuka.

Åke Bonnier svarar
16 december 2024 – 08:14

Hej,
Gällande Fredspriset finns det alltid de som vill svartmåla. Men naturligtvis kan msn fråga sig varför Barack Obama fick det… Denna gång ser jag det som ett symbolpris för barnens rättigheter där Malala som den hon är och det hon varit med om blir en viktig röst för många miljoner barn. Vad hennes far äger och inte äger vill jag inte kommentera.

Gällande dina frågor om min insats för lidande människor kan jag bara med skammens rodnad säga att jag säkert gjort för lite precis som vi alla som har det så mycket bättre. Men jag hoppas att Du vill vara ett föredöme på Ditt vis och göra det Du kan till stöd och hjälp så får jag göra det jag trots allt gör. Tillsammans med många andra får vi vara med och påverka och stötta. Bed och arbeta säger den gamla klosterdevisen. Låt oss göra det – tillsammans!

Leif Nordlander säger
20 december 2014 – 04:49

Förebilder behövs! När jag igår började förbereda predikan för imorgon kväll kring Maria, Herrens mor tänkte jag på henne som föredöme. "Se, jag är Herrens tjänarinna! Må det ske med mig som du har sagt." och jag såg en liten, men dock, parallell till Malala- Hennes uttalande i samband med massakern på skolbarn uttryckte en sådan vishet och frimodighet att det var rörande. Maria, en tonårsflicka som blev bärare av världens Frälsare pga av sitt "Ja!" hon blir en förebild för varje kristen människa och en motbild i en grym och hård värld som förnekar försoning och fred.