Kärlekens väg är den förnämsta av alla vägar…

På många håll i Sverige manifesteras det idag och några dagar framgent en solidaritet med både de mördade i Orlando och med HBTQ-rörelsen. Jag blir djupt bekymrad när jag på Facebook läser en känd kristen profils uttalande som antyder att det som skedde i Orlando inte skulle ha skett om inte de homosexuella visade sin homosexualitet öppet. Ungefär så stod det. Det antyddes också att denna typ av mord säkerligen kommer att ske igen och igen p gr av de homosexuella.

Budskapet är att de homosexuella, de bisexuella och transpersoner ska in i sina garderober. Ingen kan hindra någon att vara homo-, bisexuell eller transperson. De kan inte själva rå för att de är skadade. Men de får inte leva sin ”kärlek”.

Det är ett vedervärdigt budskap! Idag är det viktigt att visa att kärleken inte kan stängas in, att kärleken inte får stängas in. Den kristna tron talar tydligt om kärlek. Kärlekens väg är den förnämsta av alla vägar, kärlekens väg som handlar om att älska Gud över allting och sin nästa som sig själv. Om Du ska kunna älska Din nästa som Dig själv måste Du få vara Dig själv. Då får Du inte låta andra tvinga in Dig i garderobens mörker. Nej, för att kunna älska någon annan som sig själv måste garderoberna tömmas på tysta rädda människor. Vi måste få vara stolta och glada över att vara dem Gud har skapat oss till. För Gud har skapat mångfalden. Gud har inte skapat den heterosexuella människan. Gud har skapat människan och tillsammans får vi som är hetero-, homo-, bi-, asexuella och transpersoner stå upp för kärlekens skull mot hatet, mot våldet, mot det förtryckande krafterna i vårt samhälle! Må vi göra detta – inte drivna av rädsla, inte drivna av hat utan drivna av den kärlek som är störst av allt! (1 Kor 13:13)

Må vi så i bön och omtanke omsluta alla de drabbade familjerna i Orlando men också alla berörda här hemma i Sverige och på andra håll. Må Guds kärlek som övergår allt förstånd bära var och en steg för steg nu och framgent!

En kommentar

Staffan Wadström säger
16 juni 2016 – 06:44

Åke, nu skrev ju Stanley Sjöberg mer än det du tycks att fastnat vid, bl. a:" En djupt rotad kristen etik är att inte diskriminera eller fördöma någon människa. Jesus är vår Förebild! Nya testamentets undervisning är vägledande. Paulus gav oss orden: 'Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför'?!".
Det som gäller inför Gud och ska känneteckna en församlings karaktär, kan inte avkrävas av andra i ett mångkulturellt samhälle. Vi ska utan fördomar umgås. Respektera och relatera till varandra som vänner. Gayrörelsen har nu en politisk makt som måste respekteras. "
Texten andades alltså en stor ödmjukhet och respekt, men samtidigt en fasthet som man dessvärre numer sällan finner inom Svenska Kyrkan.
Sedan skriver han bl. a:" Varför kan inte dessa människor undvika att blotta sig med sin nakenhet och skrytsamt demonstrera för sin livsstil!" Tankar som han nog delar med många, även om timing och ordval inte var optimalt. I andra sammanhang, när vi talar om det mångkulturella samhället - är det självklart fel att i onödan provocera andras kultur, religion och värderingar. Och provokationer saknas sannerligen inte från gayvärlden mot bl. a kristna. Där E Ohlson Wallins målning av en naken Jesus av många kristna uppfattas som oerhört kränkande och respektlös.
För en kristen är det självfallet Jesus och hans ord och värderingar som betyder mest. Hans budskap om synen på medmänniskorna och alla människors lika och okränkbara värde räcker långt och har gällt i över 2 tusen år. Inte behöver vi sätta oss i knät på gay-rörelsen, väl?