10-årsjubileum med president Mkapa

Idag firade Sekomu 10 år som universitet med den förra presidenten på besök och plantering av en miljon träd!

Idag var det en högtidlig dag för Sekomu, kyrkans universitet i Usambarabergen. Över trettio präster i högtidlig skrud, blåorkester och polisbilar fanns vid välkomnandet av hedersgästen vid halv tio imorse: Den förre och tredje presidenten Benjamin William Mkapa. Som audiatoriumet på bilden ovan är döpt efter. Här kan ni höra hur han välkomnadet med en instrumental version av ”O, Store Gud”:

Därefter fick presidenten en spade och en demonstration av ”Plantera 1 miljon träd”-projektet gjordes, framför en skock fotografer. Nedanför Irente Children’s Home såg jag sen i eftermiddag hur ett bananträd bars över vägen för att (antar jag) bli planterat. Så, nedanför backen från vårt hus finns nu dessa fina bananträd på rad.

Plantera 1 miljon träd-projektet.

Celebrationen började klockan nio (officiellt), men det hela inleddes på riktigt vid kvart i elva när presidenten, poliser, alla präster och blåsorkestern klev in i auditoriumet med påmpa och ståt. Sen bestod dagen av en blandning av körsång (från gårdagens körfestival, jag antar att Elin vill blogga själv om detta!), bön, bibelläsning, predikan av biskop Steven Munga, flera tal av hans fru och f.d. vice direktör för Sekomu Anneth Munga, en finsk präst (som vi inte träffat tidigare) och såklart – preseident Mkapas tal framför diverse kameror. När vi åkte hemåt mot Irente igen var klockan kvart i tre – vi hade ännu inte ätit lunch – och då skulle ytterligare tre körer framträda. En festlig dag, dock med mycket stillastillande. Nu ser vi nog alla fram emot en liten mer lugn söndag, med bara sisådär 3 timmars gudstjänst i den lokala kyrkan. 😉

/en trött Kattis

Biskop Steven Munga predikar.

En kommentar

Carina Hedman säger
29 oktober 2017 – 05:51

Hallo Katarina den fina! Du/Ni skriver så informativt och skojigt. Klart de planterar bananträdet...men tänk om de inte hör det....vad gör de med det då....?
Det väcker många roliga tankar...!
Tre timmars gudstjänst!!! Och jag som tycker att en gudstjänst på en timme och fyrtio minuter är lång. Förekommer inte så sällan i Knivsta.
Kramar med värme och snö i luften
// Carina

Katarina Lundberg svarar
29 mars 2024 – 07:01