Sommaren är här och våldet

Stoppa våldet
”För mig är det oerhört viktigt att våldet och hatet inte sprider sig.”

I år har det varit lite annorlunda – sommaren kom tidigt i maj och vi har redan fått njuta högsommar. O vad jag har njutit av sol och värme och jag tror att jag inte är ensam om det. Att få släppa ut fötterna och ta fram sandalerna är för mig alltid en frihetskänsla och ett tecken på att sommaren är här.

Samtidigt som solen spridit sin värme över oss har vi här i Backa fått uppleva våldets påtagliga ansikte under de senaste veckorna. En dödskjutning och ett mordförsök i Backa Röd. Vad är det som händer och vad gör våldet med oss?

Kanske finns det enkla och självklara förklaringar till varför det skedde. Uppgörelser i den undre världen eller inom kriminella kretsar. Jag har ingen del i detta men jag finns här och bor här.

För mig är det oerhört viktigt att våldet och hatet inte sprider sig. Att människor, också de kriminella gängen, kan lösa sina konflikter på ett annat sätt. Oftast är det många olika saker som ligger bakom dessa händelser och att människor överhuvudtaget hamnar i kriminella gäng. Det kan vara segregation, utanförskap, hat, en uppväxt som inte blivit bra, arbetslöshet och så vidare.

Jag hoppas, önskar och ber att vi ska få en lugn sommar här i Backa utan mer våld. Värme, ledighet och sysslolöshet kan göra att det pöser över, att aggressioner kommer till ytan. Låt oss tillsammans finna lösningar som hindrar att våldet får drastiska konsekvenser. Jag vill inte vara rädd när jag tar mina promenader eller grillar på gräsmattan eller vad jag nu gör. Jag vill inte att våldet ska hindra oss från att leva ett gott liv och kunna njuta av sommaren.

Välkomna till alla öppna samlingar i Backa, Brunnsbo och Bäckebol– kom in i våra kyrkor och församlingshem och ta en kopp kaffe, tänd ett ljus för livet, kärleken och freden. Samtala med oss som finns i kyrkorna.

Låt oss denna sommar särskilt be för alla barn och ungdomar, alla som tycker att sommaren är jobbig, alla som känner oro för våldet.

Gud är fridens och fredens Gud – sök dig till honom som är kärleken personifierad!
Sprid kärlek, glädje och fred i sommar istället för våld, hat och vrede! Låt kärleken och freden få växa i Backa, Brunnsbo och Bäckebol Möt din granne och medmänniska med ett leende eller en hjälpande hand!