Att välja väg – Kärlekens väg?

Fotograf: PrographerMan/pixabay.com

Jag minns ett samtal med en man som just insett att hans och sambons relation var slut. Många känslor blandades med varandra. Livet blev rörigt. Jag sa till honom att den här krisen kommer att gå över. Du kommer att ”komma ut på andra sidan” en dag. Så kanske det viktigaste beslutet du kan ta idag är vem du vill möta i spegeln den dagen? Det kanske inte alltid är den första tanken när man drabbats av en kris men den kan leda mina beslut, mitt agerande. Ja, att välja väg.

Den 15 januari intervjuades Anders Kompass i P1. Har du möjlighet att lyssna på den så kan jag verkligen rekommendera dig att göra det. Den grep tag i mig på flera sätt.

Han kan beskrivas som en hjälte för sitt mod och agerande då han hösten 2014 informerade franska myndigheter att somliga av deras FN-soldater i CentralAfrikanska republiken förgrep sig på unga pojkar.

Som hög FN-chef fick han rapporten på sitt bord tillsammans med frågan: Vad gör vi nu? Han berättar att han hade svårt att sova natten efter att han läst rapporten. Sedan valde han väg.

Men valet skulle bära med sig en kostnad. Hans chefer sa att han brutit mot reglerna genom att dela med sig av rapporten till de franska myndigheterna. Med omedelbar verkan leddes han ut ur sitt kontor och förbjöds att tala med någon om varför. Nu skulle Anders Kompass agerande utredas.

Nio månader senare så visar en oberoende utredning att Anders Kompass gjort rätt och FN-chefen fel som avsatt honom. Äntligen kunde Anders tala offentligt om det som skett. Man märker i intervjun hans lättnad men också att hela processen varit kostsam för honom.

Vad gav honom styrkan att fatta det beslut han gjorde efter den där sömnlösa natten? Får jag ge dig en tanke om den frågan? Anders berättade att när han tentaläste som ung student i Uppsala, hände det ofta att satt vid minnesmärket över Dag Hammarsköld (FNs Generalsekreterare 1953-61). Det får mig att tänka på det här med kompassens funktion. Att tidigt ta ut riktningen för att träffa kontrollen rätt, om du förstår hur jag tänker.

Så frågan faller sig kanske naturlig: Vad leder mig? Vad har jag tagit sikte mot som leder mig igenom vad livet än erbjuder av medgång och motgång? Kärlekens väg?

På söndag i gudstjänsten får vi möta Ester i en liknande situation som Anders. Hur gjorde hon? Vi möter också Jesus i en öppenhjärtig beskrivning av viljan och kampen att välja Kärlekens väg.

Vi kan inspireras av, och kanske tröstas, människor som Anders, Ester och/eller Jesus. Men till skillnad från alla andra så är det bara Jesus som lovat att vara hos oss och ge oss kraft att välja väg och hålla oss på den. Allt Gott!