Skam och Skuld är inga tvillingar, de bara liknar varandra till utseendet

ide_44Om man läser i Bibeln om när Jesus befriar människor, så ser man ibland han sänder iväg dem med några rådgivande ord. Det kan till exempel vara: Dina synder är förlåtna. Gå i frid och synda inte mer! Eller något i den stilen. Eftersom Jesus förstår oss helt och fullt så botar han på olika sätt och säger också olika saker till dem som han har hjälpt.

Till den som har gjort det som är fel, dvs syndat kan han säga att synderna är förlåtna. Men nu på söndag ska vi läsa om en kvinna som hade ett annat problem. Hon kände skam. Hon hade alltså inte gjort något för att känna så, utan bara blivit drabbad att något som hon inte kunde hjälpa.

Hon kände skam eller så kan man säga att hon hade falska skuldkänslor. Hon kände fel, för det var inte hennes fel. Skuld ska man ju känna om man är skyldig, men inte annars. Det är stor skillnad på skuld och skam, men skamkänslor är luriga, för de klär ut sig till skuldkänslor. Du kan ha dem trots att det inte är något fel på dig.

Jesus befriar den här kvinnan från en sjukdom. När han skickar iväg henne säger han inget om att förlåta synder utan bara ”Gå i frid och var frisk och fri från din plåga!

Vill du veta mer om det här, kom till kyrkan på söndag! Plågas du av skuld eller skam, ring en präst och beställ tid för samtal och kanske för bikt!

Björn Larsson, präst i Backa kyrka