Blivit välkomnad och haft min första högmässa som präst.

imageimageimage

Idag har jag haft min första högmässa i Ivetofta kyrka. Nu känns det på riktigt. Jag har fått stå på egna ben… På egna ben, men dock med två ben färre än tänkt. Men det löste sig, har man tillräckligt bra handledning – vilket jag har, och goda medarbetare runt omkring sig, så går det mesta vägen. Äntligen har jag lett min första högmässa. Tredje söndagen efter trefaldighet. Med temat ”Förlorad och återfunnen” I dagens episteltext står det: ”Gud som är rik på barmhärtighet har älskat oss med så stor kärlek…” Barmhärtig översätts ofta med ordet ”Kärlek” på hebreiska. Gud som är rik på barmhärtighet/kärlek älskar oss. Vi blir frälsta av nåd, inte på grund av prestationer. Dagens evangelieläsning handlade om ”tanten” som tappat slanten. – Hon säger; ”Gläd er med mig” till sina väninnor när hon hittat myntet. En metafor för att Jesus också söker oss, med ljus och lykta för att han vill att vi ska vara honom nära. Ibland känner  vi oss borttappade och går vilse i livet, då får vi minnas att Jesus inte släpper taget, han vill något med våra liv. Och gläder sig när vi vill vara en av hans lärjungar. ”Av nåd är vi frälsta genom tron, inte av oss själva…”

Efter gudstjänsten visade jag min älskade vän Siri (numera också kollega, som kommit för att lyssna på mig) min nya hemstad Sölvesborg. Eller ja, vi gick några rundor innan vi hittade till centrum. Siri sa vi kanske skulle följa flaggorna… Sölvesborg verkar ha lite förkärlek för vimplar, men det är rätt så festligt. Vi skulle hitta ett fik, tydligen inte helt lätt en söndag. Men vi gick förbi en jätte fin butik (Smaralda) med super fina kläder, smycken, heminredning mm. Tydligen hade de också ett café, vilket också var jätte gulligt även det. Väldigt oväntat dock. Fick gå igenom hela butiken för att komma dit, men då var vi mätta och glada för att shoppa lite på vägen ut. (Smart affärsidé)

Nu blir det en gudstjänst till klockan 18. Denna gång i Gualövs kyrka.

Irma säger
16 juni 2013 – 10:52

Är så glad att du funnit din plats i livet .Du sprider så mycket kärlek och glädje runt dig på ett naturligt sätt. .Det är många fler än du tror som behöver känna sig värdefulla är också glad över att du och din kollega Siri hamnat så nära varann .Ni kommer att få mycket stöd och glädje av varann i livet framöver. Njut av er lediga tid och ta vara på alla tillfällen som ges av att bara vara och att ha det bra. Ha det gott och var rädda om er vänskap sen studietiden.. Kram till er båda ,Irma