Fortbildning och konvent

Låter det tråkigt? Det var det inte!

Den 27-28/8 var jag och ca 400 andra som tjänstgör i Svenska kyrkan på kurs i Malmö.  Det var mycket inspirerande och trevliga dagar.

En kurs utifrån barnens perspektiv. Idag handlar mycket om att prestera sitt värde. Därför är det av stor betydelse att barn och unga förstår att vi alla kan göra fel men inte vara fel!

Morgan Alling:  ”Säg inte till ungdomarna det dem redan vet… ge självkänsla istället! Alltså börja inte i det negativa.

Det är nu 50 år sedan Dr Martin Luther King höll sitt berömda tal. ”I have a Dream” Alla människor är skapade lika. Barnen var de som förändrade situationen i Birmingham 2 maj 1963. Barnen gick i demonstrationståg för fred och rättvisa men sattes i arrest… ”Det är vad lärjungaskapet av barn är” Så hindra dem inte.

Under Morgan Allings föreläsning fick vi höra att det finns ca 500.000 barn i Sverige och vart 5:e barn står utanför samhället. När vi inte gör något åt detta matar vi dem med dålig självkänsla. Ett barn kostar ca 2 miljoner kr från det att barnet är 0-18 år av föräldrar och kommun. Men om barnet hamnar utanför samhällets ramar kostar barnet 2 miljoner kr om året. Totalt 210 miljarder om året.

Ett barn går inte att värdera i pengar. Men framförallt är ett barns liv mer värdefullt än att strunta i de signaler som signalerat psykisk/fysisk ohälsa. Att reparera en skadad själ i efterhand är svårt. Men att räcka ut sin hand nu och våga lyssna nu är inte så svårt.

Vi också konkreta tips om hur vi kan tänka i arbetet med barn och unga.

Tips:  Gör barnen delaktiga i utvärderingen. – Barnkonsekvensanalys.

Bibeln finns närvarande i ungsommars liv, men det är inte alltid de är medvetna om detta. Vårt ansvar är att visa på det. Ex. Lady Gagas musikvideo ”Judas” är hennes påsk- tolkning där man hittar 50-60 bibelställen.

Hur kan vi använda bakvägarna till bibelställena som konfirmanderna är bekanta med? Vad händer med ungdomarna om man börjar utifrån deras liv? Pedagogik= vandra med dem.

Dagarna bjöd som sagt på mycket intressant att fundera kring. Men också många kära återseenden, god mat, skratt och AW.

**********************************************************************

Har varit på mitt livs första prästkonvent. Jag föreslog brännboll. Det blev det inte. Men det var trevligt ändå. Nu har jag träffat (alla) präster som arbetar i kontraktet. Tänk så många kolleger man har som präst. Fantastiskt! Men ändå är man ofta ensam… Säger som en 95 årig dam gjorde i en syförenings grupp. ”Tur jag gillar mitt eget sällskap” 🙂 Intressanta ämnen togs upp, de handlade om: svåra samtal, sjukhuskyrka, hur kroppen hänger samman och hur alla delar påverkar varandra, empati/sympati. Var bland annat det som stod på dagordningen.

Två nya saker lärde jag mig. (Kanske fler) 🙂

Ett nytt ord: Totalisering. – Talar om hur en bild ser ut. Etiska ursituationen. När man talar om för den andra vad den har för problem utan att h*n formulerat det själv. Ex. Jag är arg, men du talar om för mig att jag är trött och borde gå och lägga mig.

Inser att jag råkat ut för detta ovanligt många gånger. Nästa gång det sker ska jag säga: Sluta Totalisera mig. ;O)

Den andra saken jag lärde mig var en rad olika beteenden som förhindrar empati. Bland annat sadistiska impulser. (!)

Nej, nu ska jag köra hem.

Har suttit och skrivit vigseltal mm. På lördag har jag min allra första vigsel. Men den är hemlig så mer om den skriver jag inte nu.