Your Voice – Your Vote! RÖSTA!

imageimageimage

Nu är börjar nedräkningen inför valdagen!

Än är det dock inte försent att förtidsrösta om du har förhinder på valdagen söndagen den 15/9.

Själv tycker jag att det känns lite extra högtidligt att rösta på själva valdagen. Jaja, det kanske inte är så himla 2013… men då får det vara så.

Varför ska man rösta då?

Som ni ser på bilden ovan fick jag och några andra svara lite kort på detta i Kyrkans tidning.

Frågorna var:

1.     Varför ska man rösta i kyrkovalet?

2.     Vilken/vilka fråga/-or tycker du är viktig/a i kyrkovalet i år?

Men att svara >kort< är inte riktigt min grej… så här kommer mitt svar igen fast i full version.

1. Många saker i livet man tar för självklart är inte det, eller har inte alltid varit det. Varje människas rösträtt har inte alltid varit självklar, inte heller att kvinnor får vigas till präster. Att två människor av samma kön som älskat varandra kunnat gifta sig har inte heller alltid varit självklart. Idag har både kvinnor och män rösträtt, kvinnor kan bli präster och homosexuella får gifta sig i Svenska kyrkan. För mig är detta självklara saker. Men uppenbarligen har det inte alltid varit det. – Just därför bör man rösta! För att det som Du anser är viktigt ska ske eller förbli. Att lägga sin röst i en valurna gör man för att man vill bidra till en bättre värld då Svenska kyrkan är en del av världen och Du är en del av dem båda, samt för att värna om det viktiga och alldeles för urvattnade ordet >demokrati. 7 miljoner medlemmar i Svenska kyrkan påverkas av att du röstar eller låter bli. Alla medlemmar i Svenska kyrkan som är 16 år eller äldre har rösträtt och kan påverka hur Svenska kyrkan ska utvecklas och vad vi vill med vår kyrka.

2. Först och främst alla människors lika värde, rättigheter och mångfald. Samt att aktivt motverka alla former av främlingsfientlighet, rasism och homofobi. Vigselrätten är något jag tycker Svenska kyrkan ska behålla då jag anser att alla människor som önskar en kyrklig vigsel bör ges rätten att få det.
Naturligtvis är kärnan för Svenska kyrkan i Sverige och i världen alltid  att göra Jesus känd och få människor att vilja följa honom, vilket i sin tur leder in på frågan hur Svenska kyrkan bedriver mission? Något som också skall prioriteras högt är barn och unga och det pedagogiska arbetet med dem. Vi måste evangelisera och sprida kunskapen om kristen tro och arbeta för att barn och unga ska få en positiv kontakt med kyrkan. Därför är det mycket viktigt att förnya gudstjänster och göra dem tillgängliga på ett sätt som tilltalar och lockar. Detta utan att för den saken skull förminska den kristna tron. Tvärtom ska gudstjänsterna få liv genom att Jesus är i centrum. Att satsa mycket på frivilligarbete tror jag är svaret på många frågor, samt att med öppna sinnen – våga vara kyrka!

Glöm nu inte att rösta! 😉