Halvvägs till himlen.

Bild från inspelningen. De ”riktiga” prästerna är Bengt Ramlid (som har jobbat i Vellinge-Månstorp), Ola Fornling och Christine Hansson.

Ljuvlig serie. Se den!

TV4 själv på sin hemsida om programmet:

Den unge och idealistiske prästen Albin Carlsson (Johan Glans) återvänder hem från Afrika för att bli kyrkoherde i en liten trångsynt församling i Skåne. Han drömmer om att reformera kyrkan och göra den viktig för vanliga människor på nytt. Men det är inte så lätt att förändra saker i Östra Nöbberup.

Enligt min uppfattning är detta en träffsäker serie! Denna typ av humor är det bästa jag vet. När ”verkligheten” spetsas till med ironi och mycket humor. När skratten sätts i halsen för att igenkänningsfaktorn är hög… Jag är ej en kyrkoherde med arbetslivserfarenhet från Afrika, utan ”bara” en pastorsadjunkt med utlandserfarenhet 3 mån i Svenska kyrkan på Teneriffa… 🙂

MEN –  skulle jag/har jag:  Vält ner en tavla i golvet med en ”stor och viktig” präst? Ja.

Försovit mig/åkt fel håll med tåget till min första dag på praktiken i Kirseberg med Kristina Nielsen Jerneck som handledare? Ja.

Stulit en cykel? – Nej, men skulle kunna göra det i kris och lämna lapp med namn och telefonnr på brottsplatsen.

Tagit död på en präst? Nej. Men risk finns att någon blir ihjälpratad.

> Som kontrast till denna humorserie tycker jag att man kan titta på ”Gud är inget lyckopiller” som handlar om Kristina Nielsen-Jerneck (ovan)

En dokumentär om en ung kvinna, Dag Hammaskjöld och kyrkan.

”Gud är inget lyckopiller handlar en ung kvinnas väg in i yrkeslivet. Kristina har många idéer och tankar om sin nya yrkesroll, liksom de flesta av oss har inför ett nytt arbete. Och som för de flesta av oss blir det inte riktigt som man tänkt sig.”

*********************************************

Har haft min första urnnedsättning idag tillsammans med vaktmästaren Jeppe som är toppen att arbeta med. Note to myself: Det finns ingen anledning att nämna datum för dödsfall i inledningen till ceremonin. Ex. ”Återigen är vi samlade… Det var den …. som ….. avled, och det är nu …….. veckor sedan vi samlades i kyrkan för att ta avsked av ….

Detta då det finns risk för att dödsdatum på den avlidne inte stämmer överens med datumet som står på begravningsblanketten. Som nu.

Nu blev det en fin stund i alla fall och de anhöriga som jag haft mycket god kontakt med var nöjda och hade överseende.

Till helgen väntar dop och vigsel samt gudstjänst med konfirmandupptakt. Härligt!

På återseende.

Guds välsignelse och Peace Out 😛