Nu är det dags att söka utbildning för dig som på olika sätt vill arbeta i Svenska kyrkan.

Hösten 2006 började jag plugga i Lund. Då öppnades en helt ny värld för mig. Det förändrade mitt liv och jag hittade hem. Det låter kanske klyschigt, men det var så det var. Jag visste vad mitt mål var, och det var att bli präst i Svenska kyrkan. Men min resa dit var det som blev det viktigaste för mig, jag hittade nya vänner för livet och kom närmare Gud både genom mina teologiska studier och genom de möten och erfarenheter som åren i Lund bjöd på.

Jag rekommenderar verkligen att arbeta i Svenska kyrkan. Tjänsterna är många. Om du känner dig kallad på något vis finns det säkert en tjänst just för dig…

Är du musikaliskt lagd? Är du pedagogiskt lagd? Vill du arbeta i en organisation som möter flest barn och ungdomar per år? Vill du kunna vara konfessionell och trogen mot din tro men ändå sammarbeta med skolor mm? Vill du arbeta i en organisation som möter och välkomnar människor i alla åldrar oavsett kön, sexuell läggning, trosuppfattning eller hur mycket pengar man har? Vill du arbeta i en organisation som har Gud som högsta arbetsgivare? Älskar du att predika? Tycker du om att fördjupa dig i teologi? Tycker du om att vara nära människor? Vill du vara där när det händer? Vill du inte ha ett förutsägbart arbete? Är du empatisk och vill lyssna på människor i sorg och kris? Tycker du om att sammarbeta, utvecklas, tänka nytt och vara företagsam? Skulle du vilja arbeta i en organisation som finns världen över? Skulle du vilja kunna säga att din arbetsplats är minst flera hundra år och bevarar ett rikt kultur och historiearv? Vill du dela människors lycka? Tycker du om att arbeta i team och fira gudstjänst och be tillsammans? Vill du vara en medvandrare och visa på Jesu väg? Vill du finnas där när någon akut behöver hjälp? Vill du ge hjälp till att hitta en långsiktig plan att leva ett gott liv på?

Klicka här –> Nu är det dags att söka utbildningar!

Bernice topp 5 bästa anledningar att arbeta i Svenska kyrkan:

• Att Jesus får vara centrum i mitt liv, (även under arbetstid 🙂 ) samt att vara en del av en kyrka som inte stannar upp i sin tid utan hela tiden vill nå ut och gå ut för att möta människor.
  • Att hela tiden få träffa nya människor och livsöden och arbeta med människor i ALLA åldrar.
  • Att vara en av många som är stolt över vår kyrka och som vill bevara det heliga samt utveckla och förnya Svenska kyrkan så att människor finner henne och kommer till tro.
  • Gemenskapen.
  • Det rika utbudet av fortbildningar och satsningar på de anställda.

Ps. Idag har jag varit på ett vigselsamtal. För första gången i mitt korta liv som präst stod det ”önskad” på vigselblanketten. Jag var alltså önskad som vigselpräst trots att det är en ort jag inte kommer från och därmed alltså inte är ”känd.” Det kändes så fint. Men konstigt är det inte, det handlar ej om att jag skulle vara bättre än mina kolleger. Utan allt har att göra med de band som knyts, och hur viktiga de är. Jag har nämligen under min korta tid som präst även haft begravningen för en släkting till paret. Nu möts vi igen, fast denna gång i glädje…!

Piedra säger
10 oktober 2013 – 09:28

Jag kan mycket väl förstå hur du känner. Jag skulle också velat bli präst, men tyvärr är det för sent för mig, något jag verkligen sörjer.

24 april 2024 – 05:47

Hej. Tråkigt att höra. Nu vet jag inte på vilket sätt det skulle vara försent… Men ibland tar livet andra vägar än man kanske själv räknat med eller tänkt sig. Guds vägar är dock alltid outgrundliga. Sedan får man inte glömma att alla inte kan vara präster. Att vara en Jesu lärljunge kan vi alla som vill vara, och att sprida Guds ord kan Du göra där du befinner dig nu. Gud välsigne dig. Hoppas du har en fin höst. Med vänlig hälsning, Bernice