…Varje dags bekymmer vill han bära… Ps. 249

I söndags hade jag två gudstjänster med temat frälsning. Det var lite för länge sedan nu jag hade gudstjänst kan jag tycka så det kändes gött att återigen få göra det jag ju faktiskt älskar. Sedan var det lite otippat att prästen sjöng postludiet, men det gjorde jag. 🙂

När klockan ringde i morse kändes det inget vidare. Det var inte det att jag var trött, (för en gång skull) mest bara fylld av för mycket tankar och oro. Allt som kunde gå fel gick fel. Men det var bara att stålsätta sig och köra iväg.

Väl på jobb började vi med veckoplanering kl 8.30 vilket vi har varje onsdagsmorgon. Efter detta hade jag en träff med en 102 åring. Mer om detta kommer jag att skriva om en annan gång då detta möte skulle handla om när ”yngsta prästen i församlingen möter äldsta församlingsbon” vilket kommer att publiceras i församlingsbladet. Det var synnerligen ett mycket intressant möte fyllt med bön och kraft från den helige ande. Hennes ögon de strålade av glädje om när hon fick prata om Gud och hur hon blev frälst. Söndagens tema gick hand i hand med det hon var intresserad av att prata om. Hade jag vetat det så hade hon kunnat predika i söndags. Så håll utkik om när jag skriver om detta nästa gång.

Sedan fortsatte dagen med en begravning och begravningskaffe. Där var det också generationer som möttes.

Jag pratade lite om att:

Det finns inga känslor man kan känna som är fel, – varken i det skede när någon nära blivit sjuk, eller när personen till sist gått bort. Man får vara arg, rädd, känna sorg, frustration, eller lättnad. Minnena från den man saknar är olika, men dem kan aldrig tas ifrån en, och vissa minnen får man spara i sitt hjärta.

Den kristna synen är att livet är en gåva från Gud och att varje människa har ett värde, men i livet är vi förgängliga. Vårt jordiska liv kommer att förgås.Men att livet slutar i döden är inte hela sanningen. Jesus har dött för vår skull, och visar genom sin uppståndelse vägen för oss genom döden till livet.

Efter begravningskaffet var det snabbt tillbaka till församlingsexpeditionen för att träffa konfirmandarbetslaget för planering av konfirmandträffar och läger mm.

Imorgon har jag bland annat två dopsamtal och ett möte som ska handla om en kvinnogrupp för ”nysvenskar” som ska startas upp. Kul!

Nu ska jag köra hem, se sista avsnittet av ”Halvvägs till himlen” och lägga dagen i Guds händer. Det är tur att jag har ett sådant arbete som kan vända en usel dag till en dag fylld med fantastiska möten och insikter.

Allt gott till er och Guds rika välsignelser!

Ps. Nu har jag äntligen fått min kontor och slipper flytta runt i väskor och påsar och bo några dagar här och några dagar där som jag gjort innan. Här ser ni före och efter bilder på rummet. 🙂