Helgens trevligheter och arbete i ett.

I lördags var det dags för lördagskonfirmanderna igen. Det är så kul att träffa dem en hel lördag och få vara en del av deras liv för en kort tid. Denna gång promenerade vi bland annat till kyrkan där vi gick igenom vad som egentligen händer i en gudstjänst, varför det händer och vad det har för betydelse. Sist men inte minst pratade vi om prästens kläder. Varför har präster speciella kläder i gudstjänsten? Vad betyder dem olika plaggen och färgerna? Men att bara prata blir ganska tråkigt i längden, därför  passade vi på att prova prästens kläder och när dem ändå var på kunde konfirmanderna ju lika gärna gå lite ”catwalk.” Jag var kommentatorn och berättade vad som bars upp. Vilken inlevelse dem (vi) hade!! 😀

image

På söndagen hade Näsum kyrka sin avslutning för barngrupperna och det vankades familjegudstjänst i kyrkan och sedan julfest med dans kring granen i församlingshemmet. Det kändes jätte roligt att vara där, vilket jag var för första gången. Det är en utmaning att predika för barn men roligt är det.

Johannes Döparen banade väg för Herren

Idag firar vi den tredje söndagen i Advent. Det är därför vi har tänt det tredje ljuset i Adventsljusstaken. Adventbetyder ankomst. Att Jesus kommit och skall komma tillbaka. Snart är det Jesus födelsedag, och det är det som vi nu förbereder oss inför. Många städar och plockar fram och undan saker. Gör ni det med? (Jag städar)

Men varför städar vi så mycket? Känner ni också precis som jag att när man har städat så syns allt mycket klarare. Helt plötsligt så ser man allt vad man har. Vet ni, Jesus vill också att vi ska städa undan i våra liv, i vårt hjärta, för att kunna se Jesus som kommer mycket tydligare. Alltså Jesus pratar om en annan slags städning. Så vad kan vi städa undan inom oss? (…)

(…) När Maria hade Jesus i magen, så hade Elisabeth, en släkting till Maria, också ett barn i magen, vet ni vad det barnet skulle heta? Jo, han skulle heta Johannes och han hade päls och åt gräshoppor och vildhonung. Han var lite av en vilde. När Johannes växte upp och blev stor så hade han en speciell uppgift. Vet ni vad det var? Jo, det var att bana väg för Herren, Guds son. Alltså Jesus. Johannes skulle helt enkelt gå före Jesus så att vi andra lätt kunde se honom.

Har ni någon gång träffat någon som hela tiden pratar om sig själv? Det gjorde aldrig Johannes. Han pratade bara om Jesus.

Titta på alla dessa gosedjur här. När jag var liten hade jag ganska många gosedjur i sängen. Och jag var alltid så rädd att någon skulle trilla ner, och fick jag ett nytt gosedjur var jag rädd att dem andra gosedjuren skulle vara dumma mot det nya och att det nya inte skulle känna sig välkommet. Jag var tvungen att göra plats för det nya på något sätt utan att de andra skulle känna sig bortglömda.

Tänk er att ni får en ny klasskamrat i skolan. Kanske har den nya klasskompisen ingen att leka med på rasterna. Då kanske du skulle kunna ta och fråga vad den nya klasskompisen heter och om ni kan leka. Efter att ni lekt kan du berätta för de andra i klassen hur roligt det var att leka med den nya kompisen i klassen.

Då har du gjort en bra sak, och du har gjort precis som Johannes gjorde för att visa vägen till Jesus, Guds son.

Nu vet ni hur Johannes beredde vägen för Jesus, så att han kunde komma till oss, och bli vår vän.

imageimage

Igår var det #julstökarbakardag hemma hos vännerna Ivarsson. Mycket trevligt och mycket gott!

imageDenna lakrits och chokladkolafudge rekommenderas varmt! Receptet är från ”Leila bakar” och finns på nätet. Även hennes Rockyroad är – Mmm!!