Livets insikter

På tåget till Lund. Orden går rakt in i hjärtat denna morgon. Insikter om det egna livet kommer oftast inte i tid, så att saker man efteråt ångrat hade kunnat förhindras. Insikter uppfattas ofta som att de kommer försent. Eller så är det just ”försent” som de måste komma då den nya insikten i livet ofta kräver att något hänt med jaget för att det ska bli till en insikt.
Håller dock inte helt med om vad jag skrivit ovan. Det är ordet ”försent” jag hänger upp mig på. Det är möjligt att det är försent för den gången i ditt liv, men när nästa kapitel i ditt liv skrivs bär du den nya insikten med dig och släpper den aldrig.

…”Konsumtion av saker, människor eller upplevelser kan bli ett sätt att leva för att inte tappa fart, behöva tänka efter och tvingas gå inåt. För det är inte alltid så bekvämt att komma i kontakt med sitt livs Hosiannarop, med sitt Kyrie Eleison: Hjälp mig med mitt liv! …Om jag byter arbete till något som verkar mer meningsfullt, hittar fler projekt att investera kraft i, köper ett hus med större trädgård eller väljer en annan fru, kan min inre hunger kanske mättas. …Ibland inbillar jag mig att vägen till mognad heter omväxling, när den i själva verket heter uthållighet. Det kan vara en svår utmaning att odla sin förnöjsamhet. När jag möter en människa som säger sig vara nöjd och tillfreds kan det kännas som en provokation. Kanske för att jag påminns om mina egna livsfrågor. Vem är jag om jag inte byter? Vem blir jag om jag inte är aktiv? Var mitt liv bara detta? Allt finns redan.
… Allt finns, inte där borta och längre fram, inte på annan ort eller i ett annat liv. Det jag längtar efter finns ofta närmare mig än vad jag tror.”

Från ”Konturer av tro” av Fredrik Modéus
Ibland vet vi inte vad trygghet och lycka är trots att vi har den mitt framför näsan.

kenneth landelius säger
23 januari 2014 – 08:47

Livet levs framlänges. Förstås baklänges, sa Sören Kierkegaard.
Den stora BRÖLLOPSMÄSSAN i Stockholm. Göteborg & Malmö är nu.
Ledningsgruppen läste senaste bloggen och vips hamnar jag på deras podium för att sia om den vidunderliga kärleken och äktenskapet. Guuulp! Tror jag tar med en skylt med text; Hustru sökes!
Cool Cooper. Jag har kört en cabbad. Bra drag!
Bästa blogghälsning från grannen på
blogg.svenskakyrkan.se
Kenneth Landelius ~ igen!
Välkommen till Stockholm!
och
Katarina kyrka. Vi är ca 450 gtj-deltagare VARJE SÖNDAG klockan 11.00
eller
Allhelgonamässan i Allhelgonakyrkan (oxå Katarina församling) där är vi ca 350 varje söndagskväll klockan 18.00.
Tag med några taggade präster.diakoner.musiker och kyrkoråd.
Kör försiktigt med gula Coopern.
Inte kaosa för då kasar du lätt ner i diket. Puff!

Bernice Magnusson svarar
23 april 2024 – 04:08

En cabbe hade varit riktigt härligt men jag gillar min lilla ”humla.” Haha, kanske inte helt rätt plats att stå med en sån skylt och söka kärleken på, men du lär få uppmärksamhet. 🙂 Å andra sidan, vem vet vart kärleken dyker upp i livet… Lycka till på bröllopsmässan. Du får le vackert och kanske dela ut lite gift bags. Är säkert uppskattat bland många bridezillas! 🙂 Lansera nu riktigt ordentligt varför bästa stället att gifta sig är i Svenska kyrkan! Allt gott.