Val och hav

”Ingen av de åtta kandidaterna i biskopsvalet i Lunds stift får egen majoritet i dagens val, därför blir det en andra valomgång den 1 april. Då står det mellan Johan Tyrberg, kyrkoherde och kontraktsprost i Karlshamn, och Fredrik Modéus, församlingsherde i Lunds domkyrkoförsamling.

– Det känns omtumlande och väldigt roligt! Och fantastiskt att så många människor har förtroende för mig, säger Johan Tyrberg.

– Jag är glad och förväntansfull – och om det är stiftets vilja är jag beredd att gå in i uppgiften med stor glädje, säger Fredrik Modéus.

Preliminärt resultat i dagens biskopsval

• Johan Tyrberg, kyrkoherde och kontraktsprost, Karlshamn – 25 procent, 282 röster.
  • Fredrik Modéus, församlingsherde i Lunds domkyrkoförsamling – 18 procent, 209 röster.
  • Michael Persson, kyrkoherde, Svenska kyrkan i London, 17 procent, 194 röster.
  • Mats Hermansson, domprost, Visby, 15 procent, 178 röster.
  • Eva-Lotta Grantén, chef för utvecklingsavdelningen, Lunds stift, 10 procent, 116 röster.
  • Per Kristiansson, komminister i Fosie församling, Malmö, 8 procent, 87 röster.
  • Anders O Johansson, kyrkoherde och kontraktsprost, Broby, 4 procent, 46 röster.
  • Olle Carlsson, kyrkoherde i Katarina församling, Stockholm, 3 procent, 32 röster.

Totalt antal avgivna röster: 1 150 (röstberättigade är 1 250 personer)
    Ogiltiga och blanka röster: 6

Eftersom ingen av kandidaterna får över 50 procent av rösterna sker en andra valomgång mellan de två som fick flest röster. Valet äger rum tisdagen den 1 april och precis som dagens val genomförs det kontraktsvis mellan klockan 11.00-12.00. Om båda kandidaterna får lika många röster blir det lottning om vem som efterträder biskop Antje Jackelén. ”

Från: https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1109750

Igår kunde alla röstberättigade rösta på ”sin” kandidat till biskopsvalet i Lunds stift. Nu är det endast två kandidater kvar. Det är ooliiiidligt spännande!! Nu får vi be inför detta val och hoppas att Gud är med oss när vi tänker, känner och väljer. Men vi får också be att Gud nu är med Figge och Johan. Att de inte äts upp av denna process som säkert kan ge en del stress.

imageimageimageimage

Nu är det semester för min del kära vänner! Mot Marsa Alam i Egypten med en älskad barndomsvän. Hej hej alla färgglada fiskar! 🙂 Vi hörs snart igen. Allt gott till er och Guds välsignelse!