För Dig och för Mig!

Glad påsk önskar jag er ALLA! Nu är Kristus sannerligen uppstånden. Det är ett budskap och en sanning utan modifikation att leva med hela året, inte bara under påskhelgen.

Så här härligt skrev en kär vän och familjemedlem på sin facebook:

”Det närmar sig påsknattsmässa i många kyrkor! Ett tillfälle att påminnas om att vi går genom död till liv. Själv brukar jag ta tillfället i akt, på årets enda gudstjänst där det brukar vara acceptabelt, att skrika ut: Jesus är uppstånden, ja Han är sannerligen uppstånden!” 19/4 av Elinn ”Diakon” Leo

Allt kan liknas vid ett ägg… Tänk er ett ägg, ett oskalat ägg. Hade ni inte vetat att det var ett ägg skulle det nästan kunna se ut som en sten. Men ägget har en symbolisk innebörd så här vid påsk.  En sten är död, men innanför stenskalet finns någonting oväntat: liv och näring. Näring för kroppen så att vi orkar leva våra liv, och möta allt som kommer i vår väg.

Det var även en sten som rullades för Jesu grav. Men innanför den stenen doldes livet. Om vi låter ägget utvecklas och bli ruvat på utvecklas ett liv inuti, men det ser vi inte utanpå ägget, utanpå ser det fortfarande ut som en död sten. Precis så var det innanför den sten som rullades för Jesu grav. Därinne skedde det ofattbara, livet vann över döden.

Om ni sedan tänker er att jag tappar ägget, spricker skalet. Stenen rullas bort från Jesu grav och livet kommer till oss.

Men det kan inte sluta där. Vi kan inte bara se på ägget vars skal har spruckit. Vi måste skala det helt och framförallt äta det. Så är det även med Kristus, han måste inkarneras i oss, bli ett med oss för att vi helt och hållet ska kunna ta till oss näringen.

Så ät ägget, och ta del av den näring som Jesus vill mätta din själ med och lev med honom som har uppstått för dig och för mig. Glad Påsk!

imageimageimage

Tänkte kanske att någon av er skulle vilja ha lite uppdatering om vad som skett dessa påskdagar. På Svenska kyrkans hemsida har de redan varit så snälla och gjort en pedagogisk uppställning av dagarna till oss. 🙂

Preaviously this easter

Foto: Kristina Johansson/IKON

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus har besegrat döden och med den allt som står livet emot. Berättelserna om Jesus och vem han var är nedskrivna i ljuset av påskens drama och i ljuset av uppståndelsen.

Kristen tro är en tro på uppståndelsen, vändpunkten. Evangeliet, det glada budskapet, är budskapet om att det enskilda människolivet eller världen inte är fångad i dödens och förstörelsens liv.

Palmsöndagen
Palmsöndagen inleder veckan före påsk, stilla veckan. På Palmsöndagen berättar vi om den händelse som också inleder adventstiden, när Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken med sina lärjungar och togs emot som kung av folket som jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Skärtorsdagen
Skärtorsdagen firas till minne av den kväll när Jesus för sista gången äter tillsammans med sina lärjungar och instiftar nattvarden. Senare på natten när Jesus och hans lärjungar samlats i Getsemane trädgård grips Jesus av de romerska soldaterna. Han grips efter att Judas mot en betalning av 30 silvermynt har avslöjat för dem var Jesus finns och gett honom en kyss som tecken för soldaterna på vem som är Jesus.

Långfredag
Efter att Jesus gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus som fattar beslutet att han ska dömas till döden för att ha gjort anspråk på att kallas judarnas kung. Han blir dödad genom att hängas på avrättningsredskapet korset, det vi minns på långfredagen.

Påskdagens morgon
Den tredje dagen efter han dött uppstår Jesus från döden. När kvinnorna kommer till graven är stenen bortrullad och Jesus är inte där. Kristen tro är en tro på uppståndelsen, vändpunkten. Allt det som tynger vår jord, som hindrar livet, som stänger till våra hjärtan och stänger ute livet rullas bort.

Annandag påsk
Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt och på annandag påsk hör vi berättelsen om hur två lärjungar är på väg bort från Jerusalem till byn Emmaus. De går och samtalar om det som hänt och plötsligt slår någon följe med dem. De förstår inte först vem han är, men när han stannar hos dem och äter, förstår de vem han är.

Hämtat från: http://www.svenskakyrkan.se/643574

Kenneth Landelius säger
22 april 2014 – 03:08

Börjar undra om inte Du är bäst! Dina bloggar är kanon!
blogg.svenskakyrkan.se Kenneth Landelius - igen!
eller ett enkelt mejl på
kenneth.landelius@gmail.com

22 april 2024 – 08:14

Högst osannolikt!! Men tackar så mycket! Men visst är det kul att blogga kära bloggarkollega. Allt gott till dig. Njuut av våren. 🙂