Dagar i maj

Dagarna som präst rullar på och är fyllda av både det ena och det andra. Tiden börjar dra ihop sig till att snart sluta, vilket är lite vemodigt då det känns som att många nya kontakter med församlingsbor har knutits. Dagarna som gått har bland annat innehållit ett valborgsfirande (dock inte som på den gamla goda tiden i stadsparken i Lund, utan på ett mera hederligt vis med brasa och tal.). ”Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden.” Matt 7:19

Valborgsfesten är en symbol för våren och ljuset. Eldar tändes ursprungligen inte för att skrämma bort häxor utan för att bränna det gamla och ge plats för det nya…

Valborgsbrasa-1.jpg

Dagarna har också fyllts med många samtal. Med människor i sorg inför begravningar, andra hembesök hos människor som ringt för att prata om det som tyngt eller glatt dem, vigselsamtal och dopsamtal. Jag har bjudits på plättar och hemlagad saft och fått komma in i människors hem, det vill säga in i deras liv där den ena personliga tillhörigheten efter den andra har tagits fram för att visa vem just de är.

I helgen hade vi konfirmandläger och nu närmar det sig slutet för min allra första konfirmationsgrupp och jag är så otroligt stolt över dem. Önskar nästan att jag fick hoppa in och konfirmeras med dem. Det är så härligt att se deras entusiasm för vad som komma skall på lördag. Bara tanken på denna gudstjänst gör mig väldigt rörd. Känner mig lite gammal och sentimental av denna känsla som erövrar kroppen. Många fina samtal har vuxit fram tillsammans med konfirmanderna när vi nu pratat om vad det är de vill förmedla och ”visa upp” under deras konfirmationsgudstjänst.

Läger är skoj! 🙂 Grillning, kladdande, hejande på konfirmandkamrat som sprang ett lopp under lägrets gång, (hann vann) samt sångövning inför lördagen var bara några av alla de saker vi hann med.

image  imageimage imageimage image

Idag var Anna-Karin från stiftet och hälsade på, för att intervjua mig till Kyrkans tidning. Är alltid trevligt med besök! 🙂 Kul att prata om bloggandet samt vad det och ni läsare faktiskt betyder för mig. Så håll ögonen öppna för det.

Nu är det mycket som snurrar i huvudet, så mycket att jag inte riktigt kan skriva något vettigt tycker jag. Därför avslutar jag här med en bild jag tog den första maj i Trelleborg. Minns att jag häpnades av skönheten och var bara tvungen att stanna bilen för att ta en bild. For Your Eyes Only :O)

Njut av Sköna maj, livet, Gud och varandra.

Kenneth Ljungberg säger
9 maj 2014 – 09:16

Ha det gott Bernice och njut av livet !

Nicola Jönsson säger
11 maj 2014 – 11:51

Bästa Bernice,
Tack för en underbar konfirmation - vilken glädje du och konfirmanderna spred i kyrkan!!! Tack för denna tiden och lycka till!
Nicola, Mats, Benjamin, Zacarias och svenska/tyska släkten (som kanske inte sjöng som du önskat dig...)

23 april 2024 – 08:51

Hej Nicola, Det är jag som ska tacka, både församling och ”mina” underbara konfirmander för dagen. Är mycket tacksam för tiden tillsammans med dem. Ps. Ni sjöng precis som jag önskat mig, 🙂 efter att vi tagit om andra första psalmen haha. Ha en riktigt skön sommar och ge Benjamin en stor kram från mig!

Irma Andersson säger
12 maj 2014 – 01:10

Instämmer med föregående skrivare,fick också tanken efter eurovisionsfestivalen i lördags, nu finns det 2 stjärnor med anknytning till Bromölla. Sanna Nielsen och Bernice Magnusson. Lycka till i livet båda två.