Midsommarhelg.

En glad midsommarhelg önskar jag er alla och hoppas att ni har.

image Kram från mig!

KORT OM DET KRISTNA MIDSOMMARFIRANDET

Den kristna kyrkan började på 300-talet fira den helige Johannes döparens dag den 24 juni. På flera språk kallas helgen för Johannesdagen eller Sankt Hans, men också alltjämt midsommar. I Svenska kyrkans kyrkoår har tidigare midsommardagen och Johannes döparens dag firats på samma dag. Detta ändrades dock 2003 då Johannes Döparens dag flyttades till söndagen efter midsommardagen. Midsommardagen fick temat Skapelsen i den nya Den svenska evangelieboken. – Wiki

(Text nedan har också publicerats i församlingens församlingsblad. ”Kyrknytt”)

Guds nåd är var morgon ny, ja, stor är hans trofasthet. (Klag 3:23)

Ofta fick jag höra i samtal med människor inför en begravning att: ”Det var nu vi skulle börja leva vårt liv tillsammans, det var nu vi skulle göra allt det vi inte hunnit med tidigare.” Men så händer det ofattbara, den man älskat och delat sin vardag med dör. Att livet måste gå vidare kan kännas som ett hån men ändå så fortsätter livet utan att fråga om lov.

För en tid sedan pratade jag och mina konfirmander om uppståndelsen. Vi pratade om hur vi i livet, mitt i livet kan uppstå. Vi uppstår alla de gånger vi får en andra chans i livet, efter ett missbruk eller något annat självdestruktivt livsmönster. Vi uppstår varje gång vi försöker bli en ny människa och gör oss av med den gamla som äter upp oss, och vi uppstår när vi ser ljuset och glädjen i våra liv igen, efter en tid som präglats av mörker. Det du alltid kan göra är att komma till Gud, precis som du är, där du är just nu och be
om sinnesro att acceptera det du inte kan förändra, mod att göra det du kan och förstånd att inse skillnaden.

Nu är ljuset som starkast och vi får njuta av doften från grillar, nyklippta gräsmattor, blommor och sommarregn. Snart är det midsommar, årets ljusaste dag för oss som bor på norra halvklotet och det är med anledning av ljuset som vi firar midsommarafton som högtidlighållande av sommaren och växtligheten. Utan ljuset kan vi inte leva. Men tro mig, om du inte ser ljuset i ditt liv just nu, kanske för att du är för långt ute till havs för att se fyrens starka sken, finns det ändå där och slocknar aldrig.

Kristusljuset brinner för dig för att du ska få liv och kraft att leva det liv som du fått till den älskade människa du är. Gud besegrar det onda med det goda, besegrar döden med livet och är med dig alla dagar till tidens slut, och efter det vi står inför Guds ansikte då dagarna på jorden är förbi. Då ser Gud oss med en blick som en kärleksfull förälder ser på sitt barn.

Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Ps 103

image Jag i Genesarets sjö.

Nu är min tid som pastorsadjunkt slut och jag kan härmed kallas för komminister. Efter många års studier har jag nu varit präst i ett år och jag tackar Gud varje dag. Jag vill tacka er alla, gammal som ung för detta år som gått, mötena med er under denna tid kommer jag för alltid att bära med mig i mitt hjärta. Detta år har betytt väldigt mycket för mig och skänkt mig många nya erfarenheter och lärdomar, men framförallt kärlek ifrån er.

Glöm nu inte att njuta av sommaren och ljuset, sill, färskpotatis, jordgubbar, glass och mycket mer som gör livet gott att leva. 🙂

Ta hand om er själva och varandra!

Tommy Ekman säger
21 juni 2014 – 11:13

Hej!
Tack för alla trevliga blogginlägg och inte minst detta senaste. Sådant vi behöver påminna oss om var dag. Lycka till som komminister!

10 juli 2024 – 11:14

Tack! 🙂 Ja, det behöver vi. Allt gott till dig Tommy!