It’s getting hot in here

Som en sann skandinav är det svårt att förstå att det i gamla testamentet på olika ställen och på olika sätt beskrivs hur solen kan vara något negativt och en plåga. Detta då vi skandinaver oftast dras till solen som nattfjärilen till ljuset.  Själv räknar jag mig till en sann soldyrkare, men även jag börjar nu förstå dessa bibeltexters innebörd… Kanske är det detta som menas när man tolkar bibeltexten i dess kontext, alltså att se den i ljuset av dess samtid för att sedan rätt kunna använda den och applicera den i nutid. (Det är i skrivande stund endast någon grad kallare i Sverige än i Jerusalem.) Med andra ord, även jag drar mig till skuggan ibland.

”De skall inte hungra eller törsta, ökenvind och sol skall inte bränna dem.     Han som förbarmar sig över dem skall leda dem och föra dem till flödande källor.” Jes 49:10

Hur svalkar vi oss i kyrkan, samtidigt som vi arbetar?image

Jo, vi ställer upp en uppblåsbar kyrka! J Detta gjorde vi förra veckan under de dagar som O-ringen höll på. O-Ringen är världens största orienteringsäventyr där flera tusen människor ställer upp på olika sätt och som anordnas på olika ställen runt om i Sverige en gång om året. Som ett led i att söka goda samarbetsformer med idrottsrörelsen har Svenska kyrkan tillsammans kraftsamlat på att ingå i O-ringen. I år var somliga etapper inom Bromölla pastorat, bl a på Ryssberget och Västanåberget.

Här fanns vi för människor på språng och för de som sökte en stunds vila. För möten emellan och för samtal om allt mellan himmel och jord. Kyrkan är till för alla, så om inte berget kommer till Mohammed, så får Mohammed komma till berget, om så kyrkan måste blåsas upp. Viktigt att notera är dock att kyrkan inte ska vara varken uppblåst eller blåst i någon annan bemärkelse än vad ni ser på bilden.

Välkommen in även i landets många ouppblåsta kyrkor som är svala och trivsamma att vistas i nu. Jag undrar hur många ”Musik i sommarkväll” det arrangeras runt om i landets kyrkor under sommaren!? Säkert väldigt många. Här nedan ser ni en bild från en sådan musikkväll med andakt och tankar inför helgen.

Nu är det härligt att leva! Nu är det tid för musik. Nu vill vi sjunga och spela sommarens solmelodi!

Ps. Älskar mitt jobb!

potty training chart for boys säger
30 juli 2014 – 12:39

Your style is really unique compared to other folks I've read stuff from.
I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I will just book mark this blog.

My site - potty training chart for boys

31 juli 2024 – 11:14

Thank you, I really appreciate youre comment. Wish u a nice summer! Take care.