Iskallt med värme

Nu har vi varit på Island, oj vilket spännande resmål. Bara tanken på att detta karga vulkanlandskap tillhör norden är åtminstone för mig otrolig. Att länder som ligger så nära varandra kan se så olika ut. Men visst Island ligger precis söder om norra polcirkeln och trots detta läge har landet ett mildare vinterklimat än norra Sverige. Vi badade i varma källor, tog turen ”Golden circle” som tar dig till det storslagna vattenfallet Gullfoss, till Strokkurs geysir som ungefär var femte minut skjuter upp en 30 meter hög vattenpelare och till nationalparken Thingvellir, Tingvalla, med sin vackra natur, geologiska särart och politiska historia. I Thingvellir samlades det isländska alltinget, ofta kallat världens första parlament, redan år 930. Tingvalla var också platsen där mycket av filmen Bröderna Lejonhjärta, efter Astrid Lindgrens roman, spelades in.vattenf bild image  image

Livet i församlingen fortsätter och jag acklimatiserar mig mer och mer för varje dag. Det är god stämning och högt i tak. Känns gott att vara präst i denna församling. Det är en aktiv församling jag kommit till och musik och kulturarbetet är en av många verksamheter som verkligen är uppskattad och välbesökt. Det är ofta musikgudstjänster och andakt med musik i variation mm. Församlingen är också grymt bra på att anordna intressanta föredragskvällar. Förra gången var det Paulo Roberto nu sist kom Sara Lund ibland också kallad Claes Schmidt. Det var en underhållande kväll men med det viktiga ämnet normer och värderingar som styr våra liv och hindrar oss från att tänka logiskt. Vågar du reflektera över dig själv och andra utan att döma? Sara Lund pratade om livet som transvestit och hur vi blir programmerade efter den tid vi växt upp i… När blev du programmerad? Finns det Sverige kvar? Om inte kanske det är dags att göra en uppdatering! Vi spelar alla med i ett skådespel och denna teaterföreställning heter ”normen” och ”man” är regissör. Syftar på det ”man” som begränsar oss. – Man- gör inte så, – man- säger inte så,- man- klär sig inte så… Så ta makten tillbaka över ditt eget liv och sparka –man- som regissör. Du är unik och värdefull!

Konfirmanderna som vi har nu är super härliga och det är verkligen roligt och givande att få arbeta med ungdomar. Det är aldrig enformigt och man lär sig (läs in mig) ständigt nya saker om både livet och kristen tro.

Är så lyckligt lottad över att ha mycket fina medarbetare runt omkring mig. Förra söndagen blev vår nya kyrkoherde Annarella Hagenfeldt installerad som kyrkoherde.image

You rock sister! <3

Imorgon är det två mässor som står på agendan. På morgonen är det mässa i Tofta kyrka och sedan är det Rockmässa på kvällen i Asmundtorpskyrka. Ska bli grymt häftigt att få medverka i den. Trevlig helg och Guds rika välsignelse till er alla.

Margaretha Westman säger
25 oktober 2014 – 07:49

Tänkvärda saker du skriver om. Det var verkligen kul att du kom iväg till Island med din fine sambo. Det behövde ni båda två.
Det kanske är dags att uppdatera sig! Viktigt att försöka se på omvärlden med öppet sinne och vara flexibel i sitt arbete.
Det blev en fin välkomst ceremoni och eftersits för vår nya kyrkoherde. En minnesrik dag!
Underbart att du funnit dig till rätta i vår församling! Vi har mycket som vi ska vara tacksamma över och vidareutveckla. Naturligtvis ska vi också vara lyhörda för nya infallsvinklar nu när vi har nya medarbetare!

23 april 2024 – 09:45

En så kompetent, trevlig och lyhörd kyrkorådsordförande är det inte många församlingar som har. Tack Margaretha!