Att det finns så mycket rädsla, gör mig rädd…

I våra minnen var det kanske bättre förr. Men i verkligheten måste vi se till att det blir bättre framöver.

Det är mycket som händer i vår värld och i vårt land just nu. Det delas ut lappar från ett främlingsfientligt parti där det uppmanas att inte komma till vårt land… Samtidigt som en av våra allra mest folkkära artister, Niklas Strömstedt, ger sin syn på saken och sjunger sin version av Jenny Berggrens (Ace of base) Happy nation i Så mycket bättre.

Hela svenska folket skriver inte under på vare sig det förstnämnda eller det sistnämnda. Men vi är många som reagerar och vill vara med i debatten.

”Svenska flaggan kan vara mer än gul och blå”  ”Se den värld du lever i, alla människor är VI”  – Niklas Strömstedt

”Lyckolandet”, kan inte göra allt, men vi kan göra mycket.

Så banalt det kan låta att vilja ha fred och rättvisa. Varför har det blivit så? Har vi gett upp? Men visst har de flesta av oss samma dröm och vision som Martin L King Jr. ”I have a Dream” Låt oss inte glömma denna dröm som kan bli mer än det. Låt oss inte sluta tala om den som om den vore urvattnad och förlegad. Livet är skört. Människan likaså. Varje gång någon dör blir vi påminda om det. Under Allhelgonahelgen var många ute vid gravarna och tände ljus. Kyrkogårdarna fylldes med gravljus och förvandlades i höstmörkret till ljushav.

Den helgen blir gränsen mellan liv och död och gränsen mellan den här världen och andra lite mer genomskinlig.

Gränsen mellan ditt och mitt liv är också genomskinlig. Ingens liv är mer värt än någon annans. Ändå är det precis så några vill ha det. Vem är jag att bestämma vad som är mitt eller ditt? Eller vem som har rätt till den ena eller det andra?

Om det ändå vore som förr, på den tiden Gud vakade över mig, när han lät sitt ljus skina över mitt huvud och lyste mig väg genom mörkret, när jag var i min krafts dagar och Gud beskyddade mitt hem. Job 29:1-4

Det är så lite vi förstår och ändå tror vi att vi förstår allt. När människan upphöjer sig och bestämmer över andras öde som kostar dem allt undrar jag: Vem kör egentligen?

”Är det din vishet som får höken att flyga och med utbredda vingar styra mot söder? Befaller du örnen att stiga mot höjden och bygga sitt näste högt uppe? Job 39:29-30

Människan är trots allt bara människa, om än skapad till Guds avbild.

Allt handlar om ansvar!

… Ansvar om vår skapelse som får mig att tänka tillbaka på kursdagar i Helsingborg som vi haft i höst om modern naturvetenskap/kristen tro.

Några anteckningar från dessa dagar: Vi måste förhålla oss till den kunskap vi har om världen och inte låtsas att denna kunskap inte finns. Detta för att en hederlig teologi ska upprätthållas. Vi behöver också förhålla oss till vad den ”allmänna” sanningen är. Som kyrka i världen behöver vi bli tydliga med vad vi tror. Detta eftersom det ”förr” såg ut så här: Först kom människor till tro sen undervisning. Idag: snarare tvärtom.

Naturvetenskapen i sig svarar inte på frågan om Guds existens. Även om naturvetare har åsikter i ämnet.  När naturvetenskapen går framåt gläds vi, men räds inte då det ena inte behöver utesluta det andra. Frågorna kräver dialog och jag tror definitivt att teologi, religion och religionsfilosofi bidrar med en fördjupad diskussion.

Till sist önskar jag er kära läsare en fortsatt fin vecka och skickar med er en något mer lättsmält (kan behövas) bild från Alicante härförleden.

En kommentar

Margaretha Westman säger
11 november 2015 – 08:38

Det är många kloka saker du tar upp. Bra innehåll. Det får mig att reflektera.