Dags att byta namn på Svenska kyrkan!

Under ett dygn har jag haft förmånen att mötas till samtal med ett antal av våra ortodoxa och österländska kyrkor i detta land. Närvarande var också representanter från frikyrkor och katolska kyrkan. Temat var: ”Såsom Fadern har sänt mig, sänder jag er.” Det handlade alltså om mission. Hur kan vi som kyrkor i Sverige visa människor på evangeliet om Jesus Kristus?

Det är berörande att se denna skara av skilda kristna traditioner sitta i samma rum.  Med olika erfarenheter och på olika språk brottas vi med en gemensam utmaning. Det är förstås många tankar som kommer. En av dem är: ”Hur orimligt är det inte att ett samfund heter Svenska kyrkan. Om vi är Svenska kyrkan, vad är då de andra? Det gör det inte enklare att vi talar om oss själva som den Svenska kyrkan. Namnet speglar en annan och förgången tid. Egentligen borde det vara hög tid för namnbyte. Tänk om det vore möjligt!

Martin Garlöv säger
11 oktober 2011 – 07:45

Ja biskop Esbjörn, namnfrågan är viktig. Tack för att du lyfter den. Själv är jag precis hemkommen från en studieresa i Polen där jag med en grupp från Uppsala stift i Svenska Kyrkan, gästat den evangelisk-lutherska kyrkan och dess församling i Warsawa. Vår finska systerkyrka använder kallar sig ofta den Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Deras webbadress är evl.fi
Lika mycket en rest från en gammal tid är det när Svenska Kyrkans Tidning skriver "kyrkan" i rubriker utan att det framgår vilket samfund som avses och nyheten sedan ytterligare förkortat förs vidare i andra massmedier. Den hierarkiska varumärkesmodell som ligger till grund för sättet att skriva Svenska Kyrkan i kombination med stifts- och församlingsnamn har inte bidragit till att föra namnfrågan framåt till en lösning som främjar vår kyrkas självförståelse i en ny tid och de ekumeniska relationerna. Just nu är en dialog, ett prövande av alternativen, viktigare än ett namnbeslut. Så må samtalet föras. Låt oss prata om det.

Jonas säger
11 oktober 2011 – 09:06

Ja! Det har gått lång tid sen Bo Giertz skrev sin utmärkta men av samtiden präglade bok Kristi Kyrka. Det går inte längre att säga att Svenska Kyrkan är den Katolska kyrkan - eller Kristi Kyrka - i Sverige, dels med tanke på att Katolska kyrkan växt sig starkare, dels då Svenska kyrkan alltmer vänder ryggen åt den allmänneliga tron.

Det är en intressant ochh nog god idé att verkligen reflektera över namnet och se om det inte går att byta!

Anonym svarar
24 april 2024 – 06:41

Svenska f.d. kyrkan?

Carina säger
12 oktober 2011 – 07:40

Mats Rimborg säger
12 oktober 2011 – 11:53

Skulle Sveriges Radio få för sig att byta namn för att numera finns andra radiostationer i landet? Skulle Svenska Dagbladet få för sig att byta namn för att det finns andra tidningar? Skulle Svenska Spel få för sig ... nej förresten, dåligt exempel. Skulle Svenska Turistföreningen få för sig att byta namn för att det finns andra aktörer inom turistbranschen? Skulle Svenska Handelsbanken få för sig att byta namn för att det finns andra banker, som sysslar med handel?

Det finns naturligtvis inget anspråk på exklusivitet i namnet i betydelsen att vi är den enda kyrkan i Sverige, men vi har ett inarbetat varumärke och 70 procent av svenska folket är medlemmar i vår kyrka. Jag har sällan hört ett så självutplånande förslag som detta. Namnet är helt adekvat och självfallet ska vi fortsätta att heta Svenska kyrkan.

P-A Rudberg säger
13 oktober 2011 – 02:08

En kyrka som är beredd att lägga ner tid på sitt eget namn har missat något i balansen form - innehåll.....

Andreas Holmberg säger
18 oktober 2011 – 12:55

Vi kan ju i varje fall knappast utan omvärldens roade miner byta namn till Evangelisk-lutherska kyrkan i Sverige så som läget för närvarande är i samfundets ledning (hur många kyrkor i världen styrs av politiska partier?).

Eller också vore det räddningen för samfundet - i varje fall om vi samtidigt försökte stå upp för innehållet i det nya namnet. Vad som helst kan ju inte kallas evangelisk-lutherskt, och vilka ändringar som helst kan inte kallas reformatoriska. "Det är som är reformatoriskt är apostoliskt, och därmed katolskt."

Reclaim the church! Reformation 2017!

P-A Rudberg svarar
24 april 2024 – 06:41

Andreas Holmber, du gör en feltanke som upprepas så ofta att människor snart tror på den.
SvK styrs av människor med kyrkligt engagemang. Att de sedan har grupperat sig i olika nomineringsgrupper som i några fall överensstämmer med politiska partier är sekundärt.

Allt snack om kyrkans styrning tar fokus från vad kyrkan verkligen är och var kyrkans liv och framtid finns – i FÖRSAMLINGARNA.

Medan grälen fortsätter på bollar och i media bygger vi andra kyrkans framtid inifrån och underifrån – i bön och arbete. Och i glädje. Med den heliga Andens hjälp.