Vad är kyrkan?

”Kyrkans vägval – en smutsig strid.” Så står det i DN söndag den 21 april. Här finns ett antal artiklar som beskriver bråk om sex, makt, pengar och islam. Här lyfts fram det råa och vulgära språkbruk som finns i den kyrkliga debatten, liksom bristen på tolerans. Även i ett av de senaste numren av Kyrkans Tidning aktualiseras debattonen. I båda sammanhangen hänvisas till ett antal debattörer som står i konfrontation med varandra.

Vad är Svenska kyrkan? De sammanhang som nämns och de personer som berörs är förstås en del av Svenska kyrkan. Svenska kyrkan är dock så oändligt mycket större än de som ofta och mest högljutt höjer sin röst på debattsidor eller på social medier. De flesta av oss, vågar jag påstå, känner inte igen oss i ”den smutsiga striden”. De flesta som representerar Svenska kyrkan som anställda, ideella och förtroendevalda stretar på i ett ihärdigt församlingsarbete. Allt för Guds och människors skull. I många skilda sammanhang förs samtal kring små och stora teologiska liksom pastorala frågor. Det jag oftast ser är miljöer där det sker med stor respekt och ödmjukhet. Själv skulle jag oftast kunna sätta en rubrik: ”Kyrkans vägval – ett ständigt pågående sökande.” Jag inser att den rubriken vare sig skulle hamna på DN eller i Kyrkans Tidning. Det vanliga har sällan nyhetsvärde. Det är beklagligt och ger inte en rättvis bild av kyrkan när några få särskilt högröstade uppfattas vara KYRKAN.

Bengt Olof Dike säger
23 april 2013 – 09:59

Bra skrivet av Karlstadsbiskopen! Jag har också ett annat förslag till lämplig rubrik:

-Svenska kyrkan är inte bara Dag Sandahl!

Arne Olsson säger
25 april 2013 – 08:17

"De flesta som representerar Svenska kyrkan som anställda, ideella och förtroendevalda stretar på i ett ihärdigt församlingsarbete. Allt för Guds och människors skull." Förvisso är det så. Men gör inte t.ex. också Dag Sandahl och Helena Englund det? Jag beundrar deras uthållighet i kampen för sanningen i den aktuella "striden".

Arne Olsson

Arne Olsson säger
25 april 2013 – 08:43

Skrev fel: Helena Edlund ska det vara. /AO

Bengt Olof Dike säger
26 april 2013 – 09:20

Jo, Dag Sandahl gör säkert också detta i sin Ölandsförsamling. Men han är inte representativ för Svenska kyrkan. Inte heller hans språk! Därav mitt rubrikförslag.

sven-åke nilsson säger
27 april 2013 – 07:20

Om någon bygger församling, så är det Dag Sandahl. Han har också varit den som fört den teologiska debatten i Svenska Kyrkan. Är förmodligen då också den enda av Svenska Kyrkans präster,biskoparna inkluderade, som kan anses vara en andlig ledare för kyrkan. OM han beljugs borde väl de som skall vara väktare på Sions Murar. Biskoparna komma till hans försvar inte stämma in i mobbarkören. Varför inte ta och meditera över Psalm 226 i Psalmbok 37.

Rudbeckius säger
27 april 2013 – 07:40

Sitter inte biskopen med i kyrkomötet? Har han inte där tagit del av dessa härskartekniker som används av Mälardalseliten i kyrkan? Måhända är språket något mer vårdat i plenum, men är det den avgörande skillnaden?
Det är beklagligt att biskopens svar är "jag känner inte igen mig", medan andra biskopar tiger eller producerar floskler trots att alla insatta vet att ni direkt eller indirekt, som biskopar deltar i debatten.
Sätt ner foten, rensa upp bland partipolitiken och visa lite ledarskap!

Andreas Holmberg säger
28 april 2013 – 03:55

Jo, nog blir lite väl mycket r-v-n i Dag Sandahls språk ibland (själv föredrar jag ä-ordet).

Men nog är det ändå mycket orimligare och vulgärare att vi som vill ha tillbaka 2008 års äktenskapsbegrepp (hur är det - kämpar biskop Hagberg fortfarande för det?) - för att med bevarad kristlig och evangelisk-luthersk trovärdighet kunna bekämpa verklig homofobi här hemma och i t.ex. Mekane Yesus-kyrkan - vettlöst och urskillningslöst stämplas som homofober?

Eller att vi som inte delar ärkebiskopens och riksdagsmajoritetens syn på könsbegreppen (d.v.s. inte tror att män kan föda barn) stämplas som förespråkare av tvångssterilisering, nu även av ärkebiskopen själv, sedan han svängt 180 grader http://troochpolitik.se/?p=2870! (De könsstympningar med åtföljande sterilitet som under namnet könsbyte i 40 år ägt rum och med rätta ska betalas skadestånd för har sannerligen inte uppmuntrats av vare sej Kristdemokraterna eller några konservativa kristna ö.h.t.!).

När har biskop Hagberg offentligt protesterat mot de politiska och biskopliga kränkningarna av förnuft och samvete i dessa frågor? Det KAN väl inte vara så illa att han/du börjat samtycka?