SD:s framgångar väcker frågor

Sverigedemokraternas framgångar i kyrkovalet väcker frågor. Jag vill kunna förutsätta att alla de som kommer att företräda Svenska kyrkan också står för Svenska kyrkans värderingar om Kristus i centrum, alla människors lika värde, öppenhet och att kyrkan ska stå på de svagas sida. Om inte bör man ompröva sitt engagemang som förtroendevald. Det är också min förhoppning att alla som valts gjort det för att man har ett uppriktig engagemang för Svenska kyrkan och inte gör det för andra syften.

Idag blev jag intervjuad av Hedvig Nilsson i Radio Värmland: Saker har sagts som oroar mig.

Andreas Holmberg säger
16 september 2013 – 04:54

Visst, SD:s stora framgång är också min stora bedrövelse detta kyrkoval. Men de frågor du ställer har väl länge varit relevanta även beträffande andra förtroendevalda i Svenska kyrkan? Jfr Svenska Evangeliska Alliansens undersökning av toppkandidaterna 2009: http://www.varldenidag.se/ledare/2013/09/13/Bibeln-eller-partiprogrammet/

Kom ihåg att riksdagspartierna i stor enighet beslutat att samhället ska erbjuda utsortering och avlivning av foster med Downs syndrom - som tillsammans med gomspaltsfoster och andra med något sorts handikapp får avlivas även när "normala" foster blivit fridlysta efter vecka 18. Vi får helt enkelt hjälp att bedriva rashygien på oss själva. Något som ni biskopar - i motsats till era norska kolleger - inte gått ut gemensamt och offentligt mot. Vad är då allas lika värde värt?

Och förhoppningsvis leder SD:s fördubbling (ska de nu fördubblas för tredje valet i rad i riksdagsvalet 2014?) till en insikt om att politiska partier ö.h.t. - även om de heter Socialdemokraterna eller Centerpartiet - inte har i kyrkan att göra. De må vara rumsrena i riksdagen, i kyrkan är de det definitivt inte, lika lite som de Sverigedemokrater som de övriga partierna genom det politiserade systemet och en ofokuserad valrörelse (nej förresten, SSU lyfte ju fram Jesus som sosse!) nu har givit världens chans.

Det är bra att du säger ifrån mot Sverigedemokraterna. Samtidigt stör det mej att kyrkans andliga ledning har så svårt att ryta ifrån mot S och C och ö.h.t. en folkmajoritet. Vill man undvika att bita den hand som föder en?

Rolf Pettersson säger
23 september 2013 – 06:41

Jag tycker att Andreas Holmberg ställer viktiga och relevanta frågor. Läser man kommentarerna i Kyrkans tidning till artikeln om biskop Hagbergs uttalande finns det ytterligare exempel på det Andreas lyfter fram.

Biskop Esbjörn Hagberg bör kommentera detta, tycker jag.

Rolf Pettersson

Rolf Pettersson säger
5 oktober 2013 – 06:36

Biskopens tystnad väcker frågor.

Rolf Pettersson

Rudbeckius säger
9 oktober 2013 – 06:33

Det är lätt att hacka på SD, men varför vågar ingen ifrågasätta andra sekulära partiers ideologiskt motiverade kyrkopolitik?

Andreas Holmberg säger
16 oktober 2013 – 08:55

Hoppas att vi nu inte verkade alltför aggressiva, så att bloggaren tystnar likt ärkebloggaren själv. Jag tror att jag talar för oss allihop när jag säger att vi ber för biskopen och att vi uppskattar den ökade öppenheten och kommunikationsmöjligheten som biskopsbloggarna innebär.

Även om ärkebiskopshearingen kunde biskopen säkerligen ha bloggat med rubriken: "Saker har sagts som oroar mig." Vi tror nämligen inte att biskopen är någon äkta liberalteolog, även om du (precis som +Ragnar) av någon anledning inte står upp offentligt mot den - ens när den tar sej så bisarra uttryck som att den hävdar att alla blir saliga av att dö eller när den ifrågasätter huruvida Jesus verkligen ger alla människor en sannare bild av Gud än Muhammed ger.

Rudbeckius säger
17 november 2013 – 04:32

Hoppas Hagberg börjar blogga igen. Så farliga frågor har vi väl inte ställt?

Sven Andersson säger
19 november 2013 – 08:19

Biskoparnas tystnad är alltid det mest talande!