Rikstäckande insamling till flyktingarbetet

60 miljoner människor är på flykt i världen i dag. Det är en ofattbar mängd – mer än sex gånger fler än hela Sveriges befolkning, och omkring hälften av flyktingarna är barn. Kriget i Syrien är den största orsaken till flyktingkrisen, halva Syriens befolkning har tvingats lämna sina hem. Av rapporterna från FN:s flyktingorgan UNHCR framgår också att de allra flesta har tagits emot av världens utvecklingsländer. Endast drygt 10 procent befinner sig i det mer välbärgade Europa, de flesta av dem i Turkiet. I Sverige tog vi förra året emot 80 000 asylsökande, enligt statistik från migrationsverket, det vill säga drygt 0,1 procent av alla som i dag är på flykt.

Människor flyr inte för att det är kul, de flyr för att rädda sina och sina barns liv. Många av dem flyr från ruinerna av goda levnadsvillkor och lämnar raserade hus, möbler, leksaker, bilar, kläder och allt annat som vi tar för självklart och aldrig tror att någon skall ta ifrån oss. Vi i den rika delen av världen måste ta vår del av ansvaret för våra medmänniskor. Vi lever inte isolerade på ett eget jordklot – vi bor här tillsammans. Det finns inga garantier för att det inte är vi som drabbas nästa gång. Och då kommer vi att både förvänta oss och kräva att andra länder i Europa och världen hjälper oss. Så låt oss hjälpas åt.

På söndag genomför Svenska kyrkan en samlad insamling med anledning av dagens flyktingkris, då har alla möjlighet att lämna ett bidrag i kollekten vid gudstjänster som hålls i Svenska kyrkan över hela landet. Insamlingen går oavkortat till Svenska kyrkans internationella arbete, i flyktingläger utomlands och efter flyktvägarna i Europa.

Svenska kyrkan är en av Sveriges största och mest betrodda organisationer som arbetar med flyktinghjälp, vi finns representerade över hela landet och gör insatser på hemmaplan, på de orter som har flykting- och asylmottagning, och i samarbete med våra partnerorganisationer på många platser i världen dit hjälpen når direkt utan mellanhänder. Tillsammans med de internationella kyrkliga nätverken, som Kyrkornas världsråd och ACT-alliansen, bedriver vi också påverkansarbete i relation till regeringar och makthavare i vårt land, i Europa och övriga världen. Läs mer om detta på Svenska kyrkans hemsida.

Och till dig som undrar varför Svenska kyrkan engagerar sig i flyktingfrågorna vill jag svara: det är vår plikt som medmänniskor utifrån kristendomens kärleksbudskap och som svar på Jesu fråga: Jag var hungrig, törstig, naken och husvill – var du där?
+ Eva

PS. Kan du inte komma till kyrkan på söndag så lämna gärna ett bidrag till Plusgiro: 90 01 22-3, märk gåvan AKUT, eller tag kontakt med din lokala församling. Du är också varmt välkommen att anmäla dig som volontär i de församlingar som jobbar med flykting- och asylmottagningar runt om i stiftet och i vårt land.