Längtan möter närvaro

Jag har skrivit ett herdabrev som heter Längtan möter närvaro och behandlar gudsrelationen ur många perspektiv. Det är skrivit som en andlig reflektionsbok. Bibeltexter får möta livet. Under arbetets gång utvecklade jag innehållet med hjälp av bilder och psalmer. Sedan skrev jag böner. Min tanke var att herdabrevet skulle överlämnas till fortsatt personlig andlig reflektion men också till samtal om livet och tron. Jag skrev det som ett andligt testamente med bäring på framtiden. När det var klart fick jag höra att det blivit en andaktsbok.

Herdabrevet ger en resa från skapelse via befrielse till förnyat liv, genom kyrkoåret och genom livet i möten med Gud. Min grundsyn är att jag lever inför Guds ansikte. Kristen tro gäller det viktigaste i en människas liv.

När herdabrevet nu finns i bokform börjar det leva sitt eget liv. Och så måste det vara. Min personliga resa utifrån ämnet Längtan möter närvaro fortsätter, formad av frågor, tankar och reaktioner jag möter. Nya, oskrivna avsnitt växer fram för mig. Och behovet att tänka vidare om det som jag skrivit uppstår. Därför har jag börjat blogga. Jag tänker mig att i första hand skriva om det som behandlas i herdabrevet. Andra viktiga ämnen är gudstjänstlivets förnyelse och förslaget till ny kyrkohandbok som ska börja användas i många församlingar under det kyrkoår som inleds 1 i Advent 2012.

Jag återkommer med en beskrivning av bakgrunden till herdabrevet.