Guds beskydd och vår omsorg

Jag var på biskopsvisitation i de tre församlingarna i Vattholma pastorat förra veckan. Det var roligt att komma tillbaka och se hur mycket som utvecklats positivt. Vid förra visitationen för tolv år sedan fick jag en present av Klara, då cirka 7 år. Det var en fin teckning där hon ritat en ängel. Som budskap hade hon skrivit ”Biskop Ragnars skyddsängel” med en pil till ängeln. När jag kom hem till biskopsgården fäste jag den på kylskåpsdörren. Den har betytt mycket för mig under årens lopp som en påminnelse om att Gud vill beskydda mig. Med sin present visade Klara också att vi ska bry oss om varandra. Jag tänker att Klara själv är en ängel. Hon är en budbärare från Gud till mig. Hon visade omsorg och överräckte evangeliet. Vi behöver många änglar, minst en per människa.

I går efter högmässan fick jag en hel bunt teckningar från barnen i Skyttorp med olika motiv. Det verkar finnas många goda budbärare där. På en av teckningarna finns ett stort hjärta. Ett sådant behöver vi alla.

Barnen har en särställning i Guds värld. Vi ska lyssna på dem och lära av dem.