Hållbar början på kärlekens väg

Miljöpristagare i Valsta kyrka

Fastlagssöndagen har alltid varit en av mina favoritsöndagar. Det känns meningsfullt att sjunga ”Se, vi går upp till Jerusalem i heliga fastetider” och ”Den kärlek du till världen bar”. Vi börjar vandringen med Jesus på kärlekens väg fram till påskens omvälvande och nyskapande skeende. Orden i dagens evangelietext om det vetekorn som måste begravas i jorden för att kunna bära liv får en djup symbolisk betydelse genom att visa fram mot avslutningen av kärlekens väg och det nya livet i Kristus.

I dag fick ordet om kornet också en bokstavlig betydelse när jag åkte till Valstakyrkan i Märsta för att celebrera mässan och dela ut Uppsala stifts miljöpris 2012 till projektet Grogruppen Växtnära. Märsta pastorat driver projektet i samverkan med andra goda krafter som Studiefrämjandet, Arbetsförmedlingen och Leader Upplandsbygd. Det sker i en mångkulturell kontext. Syftet från början var bland annat att odla grönsaker, plantor och snittblommor till gudstjänster och församlingsverksamhet. Det som blir över säljs. Numera drivs också en biodling.

Projektet har gett växtkraft på flera sätt: teologiskt i synen på skapelsen, arbetsmöjligheter för fler och samverkan med det omgivande samhället för en hållbar framtid. Det var en stolt projektgrupp och församling som tog emot diplom, check på 10.000 kronor och blommor av mig, miljöhandläggaren Bo Harryson och ledamoten i stiftets kommitté för hållbar utveckling Sven-Ingvar Holmgren.

Vi vill få en hållbar framtid. Då krävs ett helhetsgrepp. Det blir livsviktigt att förvalta det jorden ger och att prioritera relationer. Fastetiden kan bli en tid för eftertanke om vad vi prioriterar. Vi får vandra kärlekens väg med Jesus. Då väljer vi det som är hållbart – för livets skull.