Ett öppet rum i gränslandet

Att leva i ett gränsland kan innebära att hantera en barriär mellan ett innanför och ett utanför, fysiskt eller symboliskt. I sin fastebok Gränslandet reflekterar min kollega i Luleå, Hans Stiglund över det. Han växte upp några hundra meter från den finska gränsen och fann möjligheter att vara gränsöverskridande. När han kom till tro och fick växa in i ett kristet sammanhang hamnade han i ett annat gränsland, där det fanns en tydlig gränssättning mellan dem som var rätt troende och de andra.

Fasteboken innehåller en personlig skildring av hur Hans Stiglund symboliskt talat fann ett öppet rum, där han mötte människor och fick kunskaper, erfarenheter och intryck från hela gränslandet. I det rummet går det att lära sig mer, få nya perspektiv, pröva den livskarta man bär med sig och ompröva i ljuset av den kristna tron och livet.

Den här fasteboken berör. Den gav mig ett andligt energitillskott under mitt minisportlov. Den handlar om Guds ledning i livet och om den kämpande tron.

Mats Hermansson säger
24 februari 2013 – 09:05

Jag har också haft sportlov och ägnat mig åt litteratur studium som vår ärkebiskop uppmanar till denna fastetid. Jag vill verkligen stryka under det biskop Ragnar skriver. Gör som många ta dig tid att läsa Luleå biskopens lilla bok denna fasta. Mycket har fastnat i min tank för vidare reflexion. Jag kommenterar inom kort boken på min blogg här på sv kyrkans bloggportal. Det var en berättelse som grep mig djupt...läs mer på min blogg - snart.