För att världen ska leva


I kväll har den internationella helgen i Gävle inletts. Temat är ”Jag – en del av världen.” Jag har just kommit från Heliga Trefaldighets kyrka där jag talade om ”För att världen ska leva” innan inledningsmässan. Jag är tacksam över prästen Mattias, musikerna och ungdomarna från Lagunda församling (Örsundsbro) för mässan. En församlingsbo ville efteråt ha min bekräftelse: visst har vi fina ungdomar i Lagunda? Ja, visst har ni det. Jag vill här dela tankar kring vårt uppdrag för att världen ska leva.

Fastetiden påminner oss om att vi lever i relationer i ett ömsesidigt beroende. Vi hör samman i en världsvid gemenskap på den jord vi delar. Det är i världen som vi tjänar Gud. Budskapet att varje människas liv är värdefullt, meningsfullt och betyder något för andra ska gestaltas.

Fastetiden är en tid när vi kan fördjupa relationen till Gud och göra levande kallelsen till ett kristet liv. Med mer av andlig förnyelse och fördjupning följer mer av kärlek och omsorg om medmänniskan och skapelsen. Det finns ett direkt samband mellan Gudsrelationen och arbetet med överlevnadsfrågorna. Jesus Kristus visar själv vägen. Han kommer sänd av Gud, buren av gudomlig kärlek. Han lever vänd mot Gud och samtidigt mot världen. Det är nödvändigt för livets skull, för att världen ska leva.

Gud har ett ärende som gäller våra liv. Kristen tro gäller det vi behöver som människor, inget annat. Gud längtar efter oss och vill leva i gemenskap med oss. Gud är närvarande hos oss och handlar med oss, så att Guds vilja kan ske. Evangeliets budskap syftar inte på en sektor av livet utan på livet som sådant.

Under fastetiden i år har jag ofta tänkt på att det som är nödvändigt för att jag ska leva visar vägen till Guds hjärta. Det livsnödvändiga bär prägel av Gud själv och av Guds handlande. Det är också tecken för Guds värld. Jag tänker på luften. När vi andas bär den vår livsande. Det är samma Ande, som är Guds kraft hos oss nu. Jag tänker på vattnet, som är förutsättningen för liv på jorden, och det är med vattnet som Gud i dopet ger ett förnyat liv. Jag tänker på blodet som rinner i våra ådror och bär syre och viktiga ämnen till hela kroppen. Det är ett tecken för Kristus som ger näring till kyrkan, Kristi kropp. Jag tänker på vinet som ger oss Kristi offrade blod i den heliga måltiden. Gåvor av jordens frukt och människors arbete blir bärare av det heliga. Så knyts jord och himmel, människa och Gud samman. I livets mitt finns Gud.

Jag tänker självfallet också på brödet denna vecka efter Midfastosöndagen, det bröd som är livets bröd. Det helt vanliga brödet behöver varje människa på jorden. Det är ett baslivsmedel. I brödundret visade Jesus att det är viktigt att det räcker åt alla. Och så ska det vara i Guds rike. Där får alla tillräckligt med bröd. Och vi ska ju göra Guds rike allt mer synligt. Alltså är det nödvändigt att vi ser till att alla på vår jord har tillgång till bröd. För att världen ska leva.

Brödet är så viktigt att vi ber om det i Herrens bön: ”Ge oss idag det bröd vi behöver.” Det brödet är det helt vanliga brödet. Men brödbönen kan också översättas: ”Ge oss brödet för dagen som kommer.” Det är livets bröd, som hör till Guds rike; när vi tar emot det behöver vi aldrig hungra mer. Jesus sa: ”Jag är livets bröd.” Han utrotar den andliga hungern. Han kommer med Guds rike, och vi får från honom kallelsen att utrota hungern i vår värld, vare sig hungern finns i vår kropp, själ eller ande. Världen ska leva.

I nattvarden blir brödet bärare av Kristi kropp och ger oss delaktighet i det liv som aldrig dör. Det brödet räcker åt alla, och det betyder mer än att jag och du får del av Kristus och det han gör för oss. Det är ett tecken för hur Gud vill att vår värld ska leva. Jonas Jonson har fångat det i psalm 398:

Brödet är ett, brutet för alla, skörd av åkrarnas jord. Herren är en, given åt alla här vid nattvardens bord. Vi reser ett tecken, rättvisans tecken, måltid delad med alla. Vi smakar den framtid de fattiga hoppas, tid då murar skall falla.

Brödet från jorden blir ett himmelskt bröd för alla. Så måste det bli för alla på vår jord. I Guds rike finns nåd och barmhärtighet, rätt och rättvisa råder. Så bör det också vara i vår värld. Vi kan inte nöja oss med mindre.

När vi fastar avstår vi från något. Då får livet ett annat perspektiv. Fokus flyttas från mig till Gud, medmänniskan och skapelsen. Det handlar om ta emot gåvor och att ge vidare. Den största gåvan är att Gud uppenbarar sin kärlek i Jesus Kristus för oss. Vi har också fått många andra gåvor. Vi kallas att dela med oss av dem till medmänniskor i vår närhet och över hela jorden så att alla får möjlighet att leva.

Jorden är Herrens. Helheten och delarna hör samman. Gud finns inte i en avskild sektor i tillvaron. Himlen ska möta på jorden. Därför behöver vi som församlingar och enskilda kristna ha vår hemhörighet i Guds rike och arbeta för att detta rike alltmer blir en verklighet i den brustna värld där vi lever.

Kyrkans uppdrag kommer från Gud. Kallelsen till tjänst hör hemma i Guds relation till världen. Gud vill i sin kärlek rädda världen undan mörkrets makt, från döden till livet hos Gud. Kyrkan är sänd för att berätta om och gestalta det som Gud gör genom Jesus Kristus. Hon fortsätter den befrielsegärning som det berättas om i Johannes 3:16, den text vi brukar kalla Lilla Bibeln eftersom den sammanfattar evangeliet: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son för att var och en som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv.” Vårt uppdrag gäller alltså inget mindre än att skapelsen ska återupprättas. Kyrkan ska vara ett redskap för Guds kärlek, barmhärtighet och rättvisa. Hoppet om en ny värld bär.

Den värld som kyrkan tjänar är global. Uppdraget att dela evangeliet i ord och handling gäller den världsvida kyrkan på varje ort. Vi samarbetar med alla människor av god vilja. Vi är kyrka tillsammans, för att världen ska leva.

En kommentar

Andreas Holmberg säger
16 mars 2013 – 06:50

Det är sant och välformulerat. Du verkar sträva efter en biblisk helhetssyn. Men jag har länge tyckt att det är synd (i alla bemärkelser) att Svenska kyrkans fastekampanjer nuförtiden kopplar ihop kropp och själ så dåligt. Ett tecken på den "inre sekularisering" i Svenska kyrkan som du talat och skrivit om?

Jesus ber ju själv om vatten och erkänner så människans fysiska behov, men han säger samtidigt "Den som dricker av detta vatten blir törstig igen, men den som dricker av det vatten jag ger o.s.v." (en bibelvers som absolult borde ha stått på vattenflaskorna som delades ut under Rent-vattenkampanjerna). Och nu förra söndagen har han nyss givit folk fysiskt bröd i mängd och därmed erkänt kroppens behov, men betonar just då i evangelietexten hur viktigt det är med det levande brödet som kommer ner från himlen och ger världen liv. Joh. 6:27: "Arbeta inte (bara) för den föda som förgår utan för den föda som består och skänker evigt liv och som Människosonen ska ge er."

Det är riktigt att vi inte får bortse från kroppens behov (vilket Jesus inte gör och vilket Jakob påminner om). Men att som kyrka i allmänna insamlingsutskick inte också våga skylta rejält med det som skiljer oss från Rädda barnen och Röda korset, det är för mesigt. "För den som tycker sej ha moralisk skuld är frälsning att få förlåtelse, för den hungrige är frälsning att få bröd för dagen" sa en av Svenska kyrkans tidigare missionärer - om det nu heter så längre - på Svenska kyrkans grundkurs i Mellansel 2009. Men står inte hela världen, fattig som rik, med skuld inför Gud? Och behöver vi inte alla Livets vatten och Livets bröd? (Jag vet att du bejakar detta, men varför är det då så förtvivlat undanskymt i Svenska kyrkans påkostade utskick till "yttervärlden" - är man rädd att det skulle skrämma potentiella givare?).

Biskop Ragnar svarar
17 mars 2024 – 02:13

Jag lyssnar just nu i Gävle på utrikeschefen Erik Lysén som berättar om kyrkans internationella arbete. Det framgår tydligt att detta omfattar en helhet som täcker behoven för kroppen, själen och anden. Stödet till teologi och utbildning sker främst genom kyrkosamverkan. Det är viktigt att se samman vattnet vi dricker, livets vatten och dopet, likaså det dagliga brödet med livets bröd och nattvarden. Men tyngdpunkten läggs olika beroende på vad saken gäller. Insamlingarna har olika ändamål. Med det sagt anser jag ändå att det finns en utmaning för oss att tala med ett språk som visar att vi som kyrka ser samman brödet som baslivsmedel med livets bröd. I båda avseendena kallar Kristus oss att utrota hungern.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.