Diakoni – att dela liv

Jenny Sjögreen, kyrkokansliet, t.v. och Ninni Smedberg, Vårsta, t.h.

Representanter för Borgågemenskapen av anglikanska och lutherska kyrkor har varit samlade i Dublin den 15-18 april till en tredje överläggning för att fördjupa den gemensamma förståelsen av kyrkans diakonala tjänst. Denna tjänst är grundad i Kristusgärningen. Gud sände av kärlek Kristus för att tjäna genom att dela våra liv och ge oss förnyat liv. Diakonin hör till att vara kyrka. I grunden är alla döpta kallade till att omsätta tron i handling. Men då måste kyrkans folk rustas för att leva i diakoni. Därför behöver kyrkan diakoner som barmhärtighetens tecken och ledare.

Det finns en bred samsyn mellan kyrkorna om diakonins avgörande betydelse för kyrkan och att behoven av diakonala insatser blir allt större i dagens samhälle. Däremot finns det stora olikheter mellan kyrkorna när det gäller hur de tagit sig an utmaningarna. Motsvarande gäller för diakonernas tjänst, men här pågår ett utvecklingsarbete i flera kyrkor.

Vi biskopar kommer under de närmaste åren ge ut två biskopsbrev om diakoni. Det mer grundläggande ska behandla kyrkans diakoni med en bred ansats. Det andra är ett biskopsbrev om att bli präst och diakon i Svenska kyrkan, en uppföljare till ett gammalt biskopsbrev som enbart behandlade prästens uppdrag. Det nya biskopsbrevet kommer i höst och beskriver de två vigningsuppdragen, vigningslöftena och antagningskriterierna i perspektiv av kyrkans gemensamma uppdrag på dopets grund.

Det utvecklingsarbete som pågår i kyrkorna visar hur viktig kyrkans diakoni är, och därmed också diakonens uppdrag för att diakonin ska utvecklas och finna nya former.

Karin säger
22 april 2013 – 03:58

Ser fram emot att få läsa mer kring tankar om diakoni och diakonins betydelse framöver. Blir nyfiken på vad som menas med "med en bred ansats." När det gäller inriktning på diakonibeskrivning.
Allt gott och välsignelse i arbetet
Karin på diakonibloggen