Bollen rullar bra

Biskopar Fast och Modeus med initiativtagaren Leif Nilsson

Vi var sex biskopar som besökte Friends Arena för att träffa Fotbollsförbundet och se landskampen mellan Sverige och Norge. En skämtares påstående att Sverige skulle kalla in oss som de sex ersättare som kan användas i en landskamp var som tur var felaktiga. Bollen rullade bättre utan oss på planen.

Man hinner fundera en del under en match över vad fotboll betyder och vad som behövs för att det ska fungera. Och det finns en hel del att lära. Fotbollsförbundet framhöll för oss att deras målsättning är att alla som spelar ska ha framgång. Det betyder inte att alla matcher bör sluta 1-1.  Människosynen är viktig. Alla är betydelsefulla. De har arbetat grundligt med vision, värdegrund och strategi för verksamheten. Det finns ett viktigt samarbete mellan församlingar och fotbollsklubbar på många platser. För människan och det goda samhället.

Det gäller att inte ge upp. Fem norrmän imponerade på mig. De satt på ena kortsidan och hade vecklat ut den norska flaggan på raden framför sig. De hurrade som bara den. De trodde på sin sak även när det inte gick så bra för Norge.

Ett annat föredöme är kollegan Thomas Söderberg. Han var den ende biskop som konsekvent applåderade även när norska laget gjorde något bra.

Ledarskapet är viktigt visade lagkapten Zlatan genom att sätta en bra spelkultur när han gjorde mål och samspelade bra med de andra.

Efteråt förmodade kulturministern att vi biskopar bidragit till det goda spelet och segern. En ödmjuk kollega svarade att spelarna hade gjort en hel del själva. Vi har ett eget ansvar för att det ska gå bra.

Per Johansson säger
15 augusti 2013 – 02:47

Det finns en arbetsgrupp som har följande https://www.facebook.com/groups/470587909679503/#!/groups/470587909679503/

Per Johansson säger
15 augusti 2013 – 02:15

Svenska kyrkan har sedan många år ett livaktigt avtal med fotbollsförbundet.
Samverkan sker på många olika plan, medverkan i fotbollsskolan men också att finnas med och få lyfta de internationella solidaritetsfrågorna.
Lokalt sker samverkan på många håll i landet även i Landskrona.

Hälsningar Per Johansson, numera fotbollspräst i Landskrona, tidigare högskolepräst i Gävle 2000-2010.

15 augusti 2024 – 11:13

Kul att höra av dig, Per. Den här samverkan är viktig. Vårt samtal igår med fotbollsförbundet handlade om den. Här finns något att bygga vidare på.