Bekännelsen vittnar om frihet i Kristus och trohet mot Gud

Synagogan i förgrunden på kyrkotomten

Under några dagar har jag varit i Düsseldorf på de tyska kyrkomötena. På lördagseftermiddagen fick vi göra en utflykt till Wuppertal och stadsdelen Barmen. Det var i Gemarkerkyrkan som Barmendeklarationen antogs1934. Den nazistiska regimen försökte tvinga kyrkan till anpassning av budskapet, infiltrerade kyrkan och skapade även en egen kyrkostruktur med ”Tyska kristna”. I det läget ville evangeliska kristna skydda kyrkan mot den totalitära staten och dess nazistiska ideologi. Barmendeklarationen blev gemensam bekännelsetext för den så kallade bekännelsekyrkan som var en gemenskap av oppositionella kristna.

I sex teser och avståndstaganden formulerade de sin position i den akuta situationen. Jag återger tre av dem, utmärkta som biktspegel också för oss som kristna och kyrka i Sverige av idag:

1. Jesus Kristus säger: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh 14:6)

Sannerligen, jag säger er: den som inte går in i fårfållan genom grinden utan klättrar in på ett annat ställe, han är en tjuv och en rövare. Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad. (Joh 10:1, 9)

Jesus Kristus, såsom han omvittnas för oss i den heliga skrift, är det enda Guds Ord som vi måste höra till, som vi måste lita på och lyda i liv och död.

Vi förkastar den falska lära, som om kyrkan kunde och var tvungen att tillkännage som källa till sin förkunnelse också andra händelser och makter, gestalter och sanningar, utanför och vid sidan av detta enda Guds Ord.

2. Genom Gud finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet. (1 Kor 1:30)

Liksom Jesus Kristus är Guds försäkran om alla våra synders förlåtelse, på så vis och med samma allvar är han också Guds kraftfulla anspråk på hela vårt liv; genom honom kommer den glada befrielsen över oss, från denna världens gudlösa bojor, till fri och tacksam tjänst åt hans skapelser.

Vi förkastar den falska lära, som om det i våra liv fanns områden, i vilka vi inte tillhörde Jesus Kristus, utan andra herrar. Områden, i vilka vi inte behövde rättfärdiggörelsen och helgelsen genom honom.

6. Jesus Kristus säger: Och jag är med er alla dagar till tidens slut. (Matt 28:20) Guds ord har inte fängslats. (2. Tim 2:9)

Kyrkans uppdrag, i vilket hennes frihet grundar sig, består däri, att i Kristi ställe och alltså i hans eget ords och verks tjänst genom predikan och sakrament framföra budskapet om Guds fria nåd till alla folk.

Vi förkastar den falska lära, som om kyrkan i mänsklig maktfullkomlighet kunde ställa Herrens ord och verk i tjänst åt några godtyckligt valda önskningar, ändamål och planer.

För den utsatta människan, Barmendeklarationen

Medarbetarna i Gemarkerkyrkan berättade att besökare från länder med totalitära regimer kommer till Barmen för att få inspiration att hävda kyrkans identitet mot yttre tryck och inre upplösning. Deklarationen bärs av reformationens frihetstanke, att den kristna får frihet hos Gud och kallelse till tjänst i samhället med samvetet som slagruta. Kristna är kallade att bidra till ett samhälle karakteriserat av demokrati, fred och social rättvisa, där alla människor behandlas med värdighet.

1943 bombade engelsmännen Wuppertal, som ligger i ett industriområde. Gemarkerkyrkan blev helt utbränd. Den är idag inredd som ett kombinerat kyrko- och gemenskapsrum. Nästa år öppnas en utställning för att uppmärksamma Barmendeklarationen. Medarbetarna berättade att få idag känner till den. När de får höra den väcker den en förvånad reaktion: deklarationen säger väl enbart det självklara? Reaktionen visar att man måste känna till den situation när den skrevs. Även det mest centrala i kristen tro kunde förvanskas. Det innebar att ett enkelt kristet budskap innehöll sprängkraft för ett tydligt vittnesbörd i samhället. Den kristna bekännelsen gäller alltid tron, och livet är bekännelsens kontext. Den föds i gudstjänsten och omsätts i vardagen, där gudstjänsten fortsätter som ett liv i mission och diakoni.

Barmendeklarationen står också för försoning. Det var i den gudomliga försoningen som de evangeliska kristna hämtade kraft. Deras syfte var att stå upp för en värld där försoning ska råda. Ett tecken på försoning är den judiska synagoga som har byggts på kyrkotomten endast fem meter från kyrkan. Den invigdes 2002. Den gamla synagogan brändes ner 1938. Efter världskriget fanns bara 300 judar kvar. Genom invandring från Ryssland och andra gamla sovjetstater består den judiska församlingen numera av 2500 medlemmar. Över ingången till synagogan står orden ur Jesaja 56:7: ”Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk.”

Kyrkan och synagogan finns på samma tomt och de två samverkar för människans skull. Det berör och vittnar om vilken makt det är som består.

Lars Nilsson säger
13 november 2013 – 10:36