Ännu ett nådens år med gudomliga möjligheter

Med kh Daniel Lindén i Marma kyrka
Med kyrkoherde Daniel Lindén i Marma kyrka

Idag har porten till Marma kyrka i Uppland åter öppnats efter en lång tids restaurering. Det var härligt att fira Första Advent tillsammans med alla som längtat efter det. Det gav också en extra dimension till det nådens år som inleddes idag.

Välbesökt Marma kyrka 1 i Advent 2013

Ljusen har tänts i hem och kyrkor som tecken för vår längtan att mörkret ska vika undan i våra liv. Ljusen tänds i väntan på julens under att Jesusbarnet kommer till oss som ett kärleksbrev från Gud. Våra liv ska förnyas och vi bli ljusbärare till andra.Porten till kyrkan står öppen. Det är nu viktigt att vi låter porten till vårt inre öppnas så att Gud kan komma in. Vår framtid är ljus om den gudomliga kärleken som kommer till oss i Jesus Kristus får prägla våra liv och återspeglas i våra möten med varandra. I kyrkan finns sådant som ger förnyat liv. Här möter budskapet om livet och evigheten. Här påminns vi om att vi är mer än konsumtionsvarelser och produktionsfaktorer.

Jesus låter oss finna vägen till Guds hjärta. Vi är oändligt älskade. Det blir påtagligt i förlåtelsen, i Ordet som talar till oss, i den heliga måltiden som ger kraft och i välsignelsen som vi får bära med oss i vardagen.

Så låt oss komma samman till gudstjänst för livets skull. Vi behöver kyrkan som rastplats och växtplats eftersom vi är skapade till Guds avbild. Det ligger ett helt livsprogram i att vara skapad till Guds avbild. Vi ska alltmer bli det vi är. Det är en fantastisk gåva att förvalta. Då behöver vi andlig förnyelse, fördjupning och kraft, och det får vi i Guds hus. Under ännu ett nådens år får vi liv från Gud.

Låt oss be en bön i adventstid:

Livets Gud, vi tänder ljus i vinterns mörker – tecken för vår längtan efter ett gott liv. Kom till oss med trons förtröstan och tillit.

Kärlekens Gud, vi väntar din ankomst som ett värnlöst barn – ett tecken för vårt oändliga värde. Kom till oss med kärlek att återspegla och dela.

Förnyelsens Gud, vi oroas över allt som hotar vår tillvaro och överlevnad. Kom till oss med hopp och kraft att verka för en ljus framtid för alla på vår jord i väntan på ditt stora Advent.

Vi tackar för din gudomliga närvaro under ännu ett nådens år.